تحولات جنگ اوکراین؛ کی‌یف: موشک مافوق صوت روسیه را با سامانه پاتریوت آمریکا سرنگون کردیم

سامانه پاتریوت (تصویر راست) و جنگنده میگ روسیه حاوی یک موشک هوا به زمین کینژال (تصویر چپ)
سامانه پاتریوت (تصویر راست) و جنگنده میگ روسیه حاوی یک موشک هوا به زمین کینژال (تصویر چپ) Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروی هوایی اوکراین روز شنبه مدعی شد که یک موشک مافوق صوت روسیه را با استفاده از سامانه‌های دفاعی جدید آمریکایی پاتریوت سرنگون کرده است. این اولین باری که اوکراین توانسته است یکی از مدرن‌ترین موشک‌های مسکو را رهگیری کند.

آگهی

میکولا اولشچوک فرمانده نیروی هوایی اوکراین در یک پست تلگرامی اعلام کرد که در جریان حمله‌ی شبانه به پایتخت اوکراین در اوایل هفته جاری، یک موشک بالستیک «کینژال» را رهگیری کرده است. این نخستین باری است که اوکراین از سامانه‌های دفاعی پاتریوت استفاده می‌کرد.

اولشچوک گفت: موشک کینژال توسط یک هواپیمای میگ-۳۱ از خاک روسیه پرتاب شده بود و با موشک پاتریوت سرنگون شد.

موشک کینژال یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین سلاح‌های روسی است. ارتش روسیه می‌گوید این موشک بالستیک هوا به زمین تا ۲ هزار کیلومتر برد دارد و با سرعت ده برابر صوت جرکت می‌کند و بهم همین جهت رهگیری آن دشوار است.

سرعت مافوق صوت و کلاهک سنگین به موشک کینژال این امکان را می‌دهد تا اهداف بسیار مستحکم مانند پناهگاه‌های زیرزمینی یا تونل‌های کوهستانی را نابود کند.

پیش‌تر ارتش اوکراین اعتراف کرده بود که امکان رهگیری کینژال را ندارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یوری اینات سخنگوی نیروی هوایی اوکراین در کانال ۲۴ تلویزیون اوکراین گفت: «آنها می‌گفتند که پاتریوت یک ابزار آمریکایی قدیمی است و سلاح‌های روسی بهترین در جهان هستند». وی ادامه داد که «خب، حالا معلوم شد که به این پدافند در برابر موشک‌های مافوق صوت کارآمد هستند.»

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین در ادامه گفت که رهگیری موفقیت آمیز موشک کینژال «سیلی‌ای بر صورت روسیه است».

اوکراین اولین سامانه موشک‌های پاتریوت را در اواخر آوریل دریافت کرد. مشخص نیست که چه تعداد از این سامانه‌ها در اختیار کی‌یف قرار گرفته است و یا اینکه این سامانه در کدام محل استقرار یافته است، اما آنچه مشخص است این است که این سامانه توسط ایالات متحده، آلمان و هلند ارائه شده‌ است.

آلمان و ایالات متحده هرکدام دست‌کم یکی از این سامانه‌ها را به اوکراین داده‌اند و هلند هم اعلام کرده است که دو سامانه تحویل داده است، اگرچه مشخص نیست که در حال حاضر چه تعداد از آن‌ها فعال هستند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

سربازان اوکراینی آموزش‌های گسترده‌ای را در خصوص نحوه شناسایی هدف، قفل کردن رادار بر روی هدف و ارسال فرمان آتش به این سامانه‌ها را دریافت کرده‌اند. هر آتشبار پاتریوت برای کار و نگهداری به ۹۰ پرسنل نیاز دارد.

الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین گفت که او ماه ها قبل از تهاجم روسیه علیه اوکراین، برای اولین بار در سفر به ایالات متحده در ماه اوت ۲۰۲۱ درخواست دریافت سامانه‌های پاتریوت را داده بود. او داشتن این سیستم را در آن زمان «یک رویا» توصیف کرد و گفت که مقامات واشنگتن به او گفته بودند که چنین چیزی غیرممکن است.

به گفته تحلیلگران، در سامانه پاتریوت، به ازای پرتاب هر موشک، تقریبا چهار میلیون دلار هزینه بر جای می‌ماند و خود پرتابگرها نیز هر کدام حدود ۱۰ میلیون دلار قیمت دارند.

با چنین هزینه‌ای، از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که اوکراین از سامانه پاتریوت تنها جهت شلیک به جنگنده‌ها یا موشک های مافوق صوت روسیه استفاده کند.

در تحول دیگری، نیروهای عملیات ویژه اوکراین گفته‌اند که روسیه در تلاش برای به دست آوردن کنترل شهر باهموت از مهمات حاوی عنصر شیمیایی فسفر استفاده کرده است.

روزنامه «اوکراینسکا پراودا» روز شنبه به نقل از مقامات نظامی اوکراین نوشت: «در شهر باهموت، دشمن از فسفر و مهمات آتش‌زا استفاده کرد تا شهر را از روی زمین محو کند».

این ادعاها را نمی‌توان به طور مستقل تایید کرد. نیروهای روسیه درباره این ادعا اظهار نظری نکرده‌اند؛ اما اتهامات قبلی اوکراین مبنی بر استفاده از فسفر را رد کرده بودند.

آگهی

بر اساس قوانین بین‌المللی، استفاده از فسفر سفید یا سایر سلاح‌های آتش‌زا (مهماتی که برای آتش زدن اشیا یا ایجاد جراحات سوختگی استفاده می‌شوند) در مناطقی که ممکن است غیرنظامیان حضور داشته باشد، ممنوع است.

از فسفر سفید برای روشنایی یا تشکیل حائل دود نیز استفاده شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران مدعی ساخت موشک فراصوتی شد که با هیچ موشکی قابل انهدام نیست

به دنبال حمله هوایی به کاخ کرملین؛ روسیه از استقرار اولین واحدهای ضد پهپادی خود خبر داد

حملات پهپادی روسیه به اوکراین در شب «روز پیروزی»؛ زلنسکی: روس‌ها را همانند نازی‌ها شکست می‌‌دهیم