نخست‌وزیر استرالیا از یافتن راه‌حل در موضوع ادامه بازداشت جولیان آسانژ ابراز ناامیدی کرد

Australian Prime Minister Anthony Albanese
Australian Prime Minister Anthony Albanese Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا روز جمعه گفت که از یافتن راه حل دیپلماتیک در موضوع ادامۀ بازداشت جولیان آسانژ ناامید شده و همچنان نگران سلامت روانی بنیانگذار ویکی‌لیکس است.

آگهی

نخست‌وزیر استرالیا که از لندن با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» گفتگو می‌کرد، افزود: «می‌دانم که این ناامیدکننده است، من هم در این ناامیدی شریک هستم. من نمی‌توانم واضح‌تر از این موضع خود راروشن کنم و دولت ایالات متحده مطمئناً از موضع دولت استرالیا کاملاً آگاه است. حبس مداوم او نتیجه‌ای نخواهد داشت.»

جولیان آسانژ که شهروند استرالیاست، در حال حاضر درگیر یک مبارزۀ حقوقی برای جلوگیری از استردادش از بریتانیا به ایالات متحده است؛ یعنی به کشوری که او به دلیل انتشار اسناد محرمانه ارتش ایالات متحده و اسناد دیپلماتیک در سال ۲۰۱۰ میلادی با اتهامات جنایی روبروست و تحت تعقیب است. 

واشنگتن می‌گوید انتشار این اسناد جان انسان‌ها را به خطر انداخته است.

آلبانیزی همچنین با اشاره به آزادی چلسی منینگ، سرباز آمریکایی که منبع درز اطلاعات ویکی‌لیکس بود، گفت که استرالیایی‌ها هنوز نتوانستند دلایل آزاد شدن منبعی که اسناد را در اختیار آسانژ گذاشته و در مقابل زندانی بودن آسانژ را درک کنند.

جولیان آسانژ پس از آنکه در خطر بازداشت از سوی ایالات متحده قرار گرفت، مدت هفت سال را در سفارت اکوادور در لندن سپری کرد اما درنهایت سال ۲۰۱۹ میلادی توسط پلیس بریتانیا از ساختمان سفارت بیرون کشیده شد.

او از آن زمان در لندن زندانی است و پرونده استردادش نیز همچنان در حال بررسی است.

این خطر وجود دارد که در صورت استرداد به ایالات متحده، آسانژ با محکومیت ۱۷۵ سال حبس آنهم در زندانی فوق امنیتی روبرو شود.

پیش از این در ماه نوامبر نیز آلبانیزی این موضوع را در جریان دیدارش با مقامات ایالات متحده مطرح کرده بود؛ با این وجود در جریان مصاحبه تلویزیونی‌اش در روز جمعه تایید نکرد که آیا قصد دارد که این موضوع را با جو بایدن در جریان سفر قریب الوقوعش به سیدنی در ۲۴ ماه مه مطرح کند یا خیر.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آخرین نبرد حقوقی بنیانگذار ویکی‌لیکس در دادگاه بریتانیا برای جلوگیری از استردادش به آمریکا

توافق بین کانبرا و واشنگتن؛ استرالیا موشک تولید و به آمریکا صادر می‌کند

درخواست چهار نماینده پارلمان فرانسه برای اعطای پناهندگی به جولیان آسانژ