پلیس بلژیک یک پناهنده عراقی و چند چچنی را به اتهام دست داشتن در حملات تروریستی دستگیر کرد

یک افسر پلیس بلژیک در دادگاه متهمان حملات تروریستی مارس ۲۰۱۶ در بروکسل
یک افسر پلیس بلژیک در دادگاه متهمان حملات تروریستی مارس ۲۰۱۶ در بروکسل Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این دستگیری‌ها در دو پرونده جداگانه انجام شده و افراد مظنون، به عضویت و همکاری با گروه‌های القاعده و داعش متهم هستند.

آگهی

مقامات بلژیکی روز جمعه اعلام کردند که یک مهاجر عراقی را به اتهام «قتل، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت» به خاطر بمب‌گذاری‌هایی که بیش از یک دهه پیش در بغداد رخ داده است، دستگیر و روانه دادگاه کرده‌اند.

دفتر دادستانی فدرال بلژیک مظنون را مردی تقریبا چهل‌و چهار ساله معرفی کرد که از سال ۲۰۱۵ تا کنون در بلژیک زندگی می‌کند. طبق این گزارش، گمان می‌رود که فرد مظنون، عضو یکی از هسته‌های شبکه تروریستی القاعده باشد که «تا حدی مسئول چند بمب‌گذاری در منطقه سبز بغداد در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ بوده و دست‌کم ۳۷۶ کشته و بیش از ۲۳۰۰ زخمی برجای گذاشته است.» ساختمان‌های دولتی عراق از جمله اهداف خودروهای بمب‌گذاری‌‌شده بودند.

این فرد که به «ارتکاب به چندین فقره قتل با نیات تروریستی، مشارکت در فعالیت‌های یک گروه تروریستی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت» متهم شده است، روز جمعه در دادگاه حاضر شد.

این مرد به دستور قاضی ضد تروریسم روز چهارشنبه با یورش نیروهای پلیس به آدرسی در شهر «هاسلت» در شرق بلژیک دستگیر شد.

دادستان بلژیک گفت که این تبعه‌ عراقی تحت عنوان پناهنده در این کشور زندگی می‌کرد و تحقیقات علیه وی از سال ۲۰۲۰ آغاز شده بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

همچنین در یک پرونده جداگانه، روز پنجشنبه پلیس بلژیک هفت نفر را به اتهام حمایت از داعش و طراحی یک «حمله تروریستی» دستگیر کرد.

دادستانی بلژیک اعلام کرد که سه تن از مظنونان تابعیت بلژیکی داشته و تقریبا همگی آن‌ها چچنی‌تبار هستند. هنوز دقیقا هدف حمله‌ی برنامه‌ریزی شده این افراد مشخص نشده است.»

دادستانی بلژیک در تاریخ ۲۸ مارس نیز یک تبعه سوریه‌ای را به اتهام ارتکاب «جنایت جنگی» برای داعش در سوریه دستگیر کرده بود. این شهروند سوری در بلژیک پناهنده شده بود.

داعش مسئولیت بمب گذاری‌های انتحاری بلژیک در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۱۶ در فرودگاه بروکسل و متروی پایتخت را بر عهده گرفت. در این حملات ۳۲ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح ترور مخالفان سیاسی رمضان قدیروف؛ آلمان یک روس را به ۱۰ سال زندان محکوم کرد

بیستمین سالگرد جنگ عراق؛ نگاهی به حضور ادامه‌دار نیروهای نظامی آمریکا در منطقه

مظنون اصلی پرونده «قطرگیت» متعهد به همکاری با پلیس بلژیک شد