نتایج تحقیق جهانی در مورد نوع‌دوستی ملت‌ها؛ ایرانی‌ها چقدر نژادپرستند؟

ایرانی‌ها چقدر نژادپرستند
ایرانی‌ها چقدر نژادپرستند Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از فیلیپینی‌ها (۳۲ درصد)، ایرانی با نرخ ۳۱ درصدی بیشترین عدم تمایل به همسایگی با افراد غیرهمزبان با خودشان را ابراز کرده‌اند.

آگهی

وُرلد ولیو سِروِی (World Values Survey) که یک برنامه تحقیقاتی بین‌المللی برای مطالعه ارزش های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی و فرهنگی مردم سراسر دنیاست در یکی از بررسی‌های خود به ارزیابی سطح اعتماد عمومی و پذیرش تفاوت‌های موجود بین افرادی که در کنار هم زندگی می‌کنند، پرداخته است.

این بررسی با توزیع پرسشنامه‌هایی در میان نمونه‌هایی شامل افراد بالای ۱۸ سال در ۲۴ کشور مختلف از جمله ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ انجام شده است. 

نتایج این بررسی که چند روز پیش منتشر شد، نشان می‌دهد که نرخ اعتماد عمومی به همسایگان در ایران ۷۹ درصد است که در میان ۲۴ کشور مورد بررسی در رتبه دهم قرار می‌گیرد. این نرخ در نروژ که بالاترین سطح است، ۹۰ درصد و در مکزیک که پایین‌ترین سطح در آن ثبت شده، ۵۰ درصد است.

اما این بررسی نشان می‌دهد که ۸۱ درصد ایرانی‌های بالای ۱۸ سالی که در این نظرسنجی شرکت‌کرده‌اند، تمایلی به همسایگی با یک فرد مبتلا به ایدز ندارند. ایرانی‌ها از این نظر پس از کره‌ای‌ها (۹۳ درصد) در جایگاه دوم قرار دارند. این نرخ در بریتانیا با ۴ درصد در پایین‌ترین سطح قرار دارد. 

ایرانی‌ها از نظر نرخ عدم تمایل به همسایگی با زوج‌هایی که به طور رسمی ازدواج نکرده‌اند، با ۷۶ درصد صدرنشین هستند. در مقابل، برزیلی‌ها، آلمانی‌ها و بریتانیایی‌ها با نرخ عدم تمایل ۱ درصدی قرار دارند. 

همچنین ۳۴ درصد ایرانی‌ها نیز نسبت به همسایگی با افراد غیرهم‌دین با خودشان ابراز بی‌میلی کرده‌اند. این نرخ نیز در مقایسه با کشورهای تحت بررسی بالاترین نرخ است. 

پس از فیلیپینی‌ها (۳۲ درصد)، ایرانی با نرخ ۳۱ درصدی بیشترین عدم تمایل به همسایگی با افراد غیرهمزبان با خودشان را ابراز کرده‌اند. 

ایرانی‌ها در این بررسی از نظر بی‌میلی به همسایگی با مهاجران و کارگران خارجی نیز با نرخ عدم تمایل ۴۲ درصدی صدرنشین شده‌اند. در مقابل، این نرخ با ۳ درصد در برزیل و سوئد در پایین‌ترین سطح قرار دارد. 

همچنین، ۲۸ درصد ایرانی‌های شرکت کننده در این نظرسنجی نسبت به همسایگی با افراد غیرهم‌نژاد با خودشان ابراز بی‌میلی کرده‌اند. این نرخ نیز در میان کشورهای مورد بررسی بالاترین میزان است. 

اما در خصوص همسایگی با افراد معتاد به مواد مخدر، ژاپنی‌ها با ابراز عدم تمایل ۹۹ درصدی صدرنشین شده‌اند. این نرخ در میان ایرانی‌ها ۸۷ درصد گزارش شده است. 

پایین‌ترین سطح بی‌میلی نسبت به همسایگی با افراد معتاد به مواد مخدر در کشورهای اسپانیا، فرانسه و نروژ ابراز شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

البته ایرانی‌ها از نظر عدم تمایل به همسایگی با افراد الکلی جایگاه نخست را از آن خود کرده‌اند. در حالی که ۹۰ درصد ایرانی‌ها تمایلی به همسایگی با افراد معتاد به مصرف نوشیدنی‌های الکلی ندارند که این نرخ در نروژ ۲۹ درصد است. 

در این بررسی نتایج نظرسنجی در ۲۴ کشور یعنی ژاپن، کره جنوبی، چین، فیلیپین، اندونزی، استرالیا، مصر، ایالات متحده آمریکا، نیجریه، کانادا، روسیه، ایران، مراکش، لهستان، یونان، سوئد، آلمان، برزیل، ایتالیا، اسپانیا، بریتانیا، فرانسه، مکزیک و نروژ با هم مقایسه شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا هر روز تعداد دوستان صمیمی مردان کم و کمتر می‌شود؟

«آبجوساز خودکار»؛ مرد متهم به رانندگی هنگام مستی به دلیل تولید طبیعی الکل در بدنش تبرئه شد

حجاب، الکل، کلوب‌های شبانه، نفت، پوشاک و روپیه؛ از پاکستان تنها همسایه هسته‌ای ایران چه می‌دانیم؟