افسر اسرائيلی به دلیل حضور با یونیفرم در تظاهرات حامیان نتانیاهو از کار برکنار شد

تظاهرات در اسرائيل
تظاهرات در اسرائيل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این افسر اسرائيلی با در دست داشتن پلاکاردی در تظاهراتی که حامیان دولت برای مقابله با معترضان به طرح اصلاحات قضایی ترتیب داده بودند، با یونیفرم نظامی حضور داشت.

آگهی

یک افسر ارتش اسرائيل روز یکشنبه به دلیل شرکت با لباس رسمی در تظاهرات حامیان دولت نتانیاهو از کار برکنار شد. اقدامی که نشان‌دهنده عمق‌ تنش‌ها در اسرائيل بر سر لایحه اصلاحات قضایی مورد نظر نخست وزیر اسرائيل است. 

رسانه‌های اسرائيلی گزارش داده‌اند این اقدام می‌تواند به تنش‌ها در میان نظامیان اسرائيلی شدت بخشد و همچنین به ایجاد کینه و نفرت در بین آنها بر سر حمایت یا عدم حمایت از طرح جنجالی اصلاحات قضایی نتانیاهو بینجامد. 

بر اساس گزارش‌ها، این افسر در جریان یک تظاهرات حامیان دولت که روز پنجشنبه برگزار شده حضور و پلاکاردی هم در دست داشته است. تصویر این افسر نظامی با یونیفرم در هنگام برگزاری تظاهرات از تلویزیون پخش شده است. 

 این تظاهرات در واقع از جمله اقداماتی است که دولت برای مقابله با اعتراضات سراسری مردم در مخالفت با برنامه اصلاحات قضایی نتانیاهو ترتیب داده است. خبرگزاری رویترز گزارش داده این افسر که درجه سرگردی داشته اما رسانه‌ها توضیحی در خصوص هویت این فرد نداده‌اند. 

ارتش اسرائيل هم با تایید درجه نظامی این فرد گفته که او به دلیل حضور در تظاهرات با یونیفرم نظامی از اختیارات فرماندهی خود محروم شده است. 

تلاش‌های ائتلاف مذهبی- ملی‌گرای بنیامین نتانیاهو برای محدود کردن اختیارات دادگاه عالی اسرائيل، نگرانی‌های فراوانی را درباره استقلال نهاد فضایی در این کشور ایجاد کرده و چندین ماه است که شهرهای مختلف اسرائيل صحنه اعتراضات گسترده مردم مخالف این اصلاحات بوده است. 

این موضوع در میان نیروهای مسلح اسرائيل نیز طنین‌انداز شده و حضور این افسر نظامی در تظاهرات طرفداران دولت به نگرانی‌ها در خصوص دخالت ارتش در این روند سیاست داخلی و همچنین چندقطبی شدن نیروهای نظامی در این فرآیند دامن زده است. 

همچنین رویترز گزارش داده که برخی از نیروهای نظامی ذخیره تهدید کرده‌اند در صورتی که اصلاحات قضایی عملی شود، از دستور فراخوان سر باز خواهند زد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پیش از این یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل با ابراز نگرانی از میزان آمادگی کشور برای یک جنگ احتمالی با روند سریع اصلاحات قضایی مخالفت کرده بود. در پاسخ به این موضع‌گیری نتانیاهو بلافاصله وزیر دفاع کابینه خود را برکنار کرد اما در ادامه با اشاره به چالش‌های امنیتی پیش‌روی اسرائيل در ادامه از تصمیم خود عقب نشینی کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهدید وزیر دفاع اسرائيل: حزب‌الله به ما حمله کند، لبنان را به عصر حجر برمی‌گردانیم

اسرائیل ادعای حمایت رهبران موساد از اعتراضات علیه اصلاحات قضایی را رد کرد

هزاران اسرائيلی برای نهمین هفته پیاپی علیه نتانیاهو تظاهرات کردند