هزاران اسرائيلی برای نهمین هفته پیاپی علیه نتانیاهو تظاهرات کردند

تظاهرات علیه طرح اصلاحات قضایی دولت بنیامین نتانیاهو در اسرائيل
تظاهرات علیه طرح اصلاحات قضایی دولت بنیامین نتانیاهو در اسرائيل Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در نظر دارد از قدرت دیوان عالی این کشور بکاهد و دایره اختیارات دولت در زمینه انتصاب قضات را افزایش دهد.

آگهی

هزاران نفر شنبه شب برای نهمین هفته پیاپی در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی دولت اسرائیل در تل‌آویو تظاهرات کردند. 

مخالفان دولت ائتلافی اسرائیل این طرح را برخلاف اصول دموکراسی ارزیابی می‌کنند. دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در نظر دارد از قدرت دیوان عالی این کشور بکاهد و دایره اختیارات دولت در زمینه انتصاب قضات را افزایش دهد. 

شرکت‌کنندگان در تظاهرات شنبه شب شعارهای از جمله «دموکراسی دموکراسی» و «خجالت» سر دادند. معترضان علاوه بر تل‌آویو در چند شهر دیگر اسرائيل نیز تظاهرات کردند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو که از آن به عنوان راستگراترین دولت تاریخ اسرائیل یاد می‌شود دیوان عالی این کشور را به «سیاسی کاری» متهم می‌کند. اما مخالفان دولت بر این باور هستند که اصلاحات قضایی دولت، اصل تفکیک قوا را زیر سوال می‌برد. 

نمایندگان کنست (پارلمان اسرائیل) دو بخش کلیدی از طرح اصلاحات قضایی مورد نظر دولت بنیامین نتانیاهو را در شور اول تصویب کرده‌اند. با این حال رای‌گیری برای بخش دیگری از این طرح که براساس آن اکثریت نمایندگان کنست قادر به لغو تصمیم‌های دیوان عالی خواهند بود به زمان دیگری موکول شده است. 

مخالفان دولت اسرائیل از جمله یائیر لاپید، نخست وزیر پیشین این کشور معتقدند که هدف بنیامین نتانیاهو از اصلاحات قضایی تامین منافع شخصی و فرار از تعقیب‌های قضایی است. به گفته آنها بنیامین نتانیاهو که متهم به فساد مالی است در صورت محکومیت قضایی ممکن است با استناد به اصلاحات صورت‌گرفته به دنبال لغو حکم قضایی علیه شخص خودش باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات «۱۸۰ هزار نفری»؛ اعتراض‌ها به طرح دولت اسرائیل بار دیگر اوج گرفت

افسر اسرائيلی به دلیل حضور با یونیفرم در تظاهرات حامیان نتانیاهو از کار برکنار شد

تظاهرات بزرگ دیگر اسرائیلی‌ها علیه «اصلاحات قضایی» دولت نتانیاهو