ده‌ها هزار مخالف نتانیاهو برای ششمین هفته پیاپی در اسرائیل تظاهرات کردند

تظاهرات علیه دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
تظاهرات علیه دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات شنبه شب در شهرهای اسرائيل بیشتر از هفته‌های قبل گزارش شده است. رسانه‌های اسرائیل تعداد شرکت‌کنندگان در تجمع تل‌آویو را حدود ۵۰ هزار نفر گزارش کرده‌اند.

آگهی

ده‌ها هزار نفر شنبه شب برای ششمین هفته پیاپی در تل‌آویو و دیگر شهرهای اسرائیل علیه طرح اصلاحات قضایی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور تظاهرات کردند. 

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات شعارهای «دموکراسی» و «ما میدان را خالی نمی‌کنیم» سر دادند. پارلمان اسرائیل قرار است روز دوشنبه طرح دولت راستگرای بنیامین نتانیاهو در راستای تضعیف قدرت دیوان عالی این کشور را بررسی کند. 

معترضان به این طرح در همین راستا برای اعتصاب در روز دوشنبه فراخوان داده‌اند. شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات شنبه شب در شهرهای اسرائيل بیشتر از هفته‌های قبل گزارش شده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رسانه‌های اسرائیل تعداد شرکت‌کنندگان در تجمع تل‌آویو را حدود ۵۰ هزار نفر گزارش کرده‌اند. 

دولت جدید اسرائیل که با محوریت لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و حضور احزاب راست افراطی و ارتدوکس‌های مذهبی تشکیل شده است راستگراترین دولت تاریخ این کشور محسوب می‌شود. 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه در اولین اظهارنظر خود درباره تنش‌های جاری در صحنه سیاسی اسرائیل بر لزوم «ایجاد اجماع برای تغییرات اساسی» تاکید کرد. موضع جو بایدن مشابه سخنان اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل است که خواستار گفتگو برای رسیدن به اجماع بر سر طرح اصلاحات قضایی دولت شده است. 

بنا به طرح اصلاحات قضایی دولت اسرائیل ۶۱ عضو کنست، پارلمان این کشور این اختیار را پیدا خواهند کرد تا تصمیم‌های دیوان عالی را نقض کنند. در این طرح همچنین در نحوه انتخاب قضات تجدیدنظر شده است تا قدرتمندان سیاسی نقش بیشتری در تعیین قاضی‌ها داشته باشند. 

شخص بنیامین نتانیاهو در چند پرونده قضایی به «فساد مالی» متهم شده است. نخست‌وزیر اسرائيل مصونیت قضایی ندارد اما تا زمانی که از سوی دادگاه مجرم شناخته نشده است مجبور به کناره‌گیری از مقامش نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

حمله موشکی حزب‌الله به اسرائیل یک کشته برجای گذاشت