با فرمان جدید پوتین راه اخراج اوکراینی‌های مخالف روسیه از مناطق اشغالی هموار شد

ولادیمیر پوتین گذرنامه خود را در انتخابات روسیه در پای صندوق رای نشان می‌دهد
ولادیمیر پوتین گذرنامه خود را در انتخابات روسیه در پای صندوق رای نشان می‌دهد Copyright Alexei Druzhinin/Sputnik
Copyright Alexei Druzhinin/Sputnik
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین رئيس جمهوری روسیه، فرمان جدیدی در خصوص افرادی که در مناطق اشغالی اوکراین زندگی می‌کنند، صادر کرده که بر اساس آن این افراد یا باید شهروندی روسیه را بپذیرند یا خود را برای اخراج از محل سکونت خود آماده کنند.

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه فرمانی را امضا کرده است که بر اساس آن افراد ساکن در بخش‌های اشغال شده اوکراین می‌توانند شهروندی روسیه را دریافت کنند. 

بر اساس این فرمان که روز جمعه جزئیات آن توسط خبرگزاری‌های روسییه منتشر شد افرادی که وضعیت موجود و شهروندی روسیه را نپذیرند، ممکن است که از این مناطق اخراج شوند. این فرمان در چهار منطقه اوکراین که توسط روسیه اشغال شده یعنی دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا اجرایی می‌شود. 

نه تنها کی‌یف بلکه کشورهای جهان نیز هرگز الحاق این مناطق به روسیه را به رسمیت نشناخته‌اند. متحدان اوکراین می‌گویند از تلاش‌های اوکراین برای بازپس‌گیری مناطق خود حمایت می‌کنند. کی‌یف مسکو را متهم کرده که برای پذیرش شهروندی روسیه، شهروندانش را که در این چهار منطقه حضور دارند، تحت فشار و مورد ضرب و شتم قرار داده تا شهروندی روسیه را بپذیرند. 

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، این هفته روسیه را متهم کرد که تلاش می‌کند ترکیب قومی مناطق اوکراینی اشغال شده را با آوردن شهرک‌نشینان از مناطق دورافتاده روسیه تغییر دهد. مالیار همچنین افزوده که نیروهای روس افرادی را که به باور آنها مظنون به طرفداری از اوکراین هستند، از این مناطق اخراج می‌کند. 

بر اساس فرمان جدید آقای پوتین، شهروندان اوکراینی دارای گذرنامه‌های صادرشده از سوی «چهار جمهوری جداشده توسط روسیه»، می‌توانند با طی شدن مراحل، روند اخذ تابعیت روسیه را آغاز کنند و وضعیت خود را قانونی کنند. 

همچنین در این فرمان آمده کسانی که تا اول ژوئيه ۲۰۲۴ چنین اقدامی را انجام ندهند به عنوان یک شهروند خارجی محسوب شده و احتمال اخراج آنها از سرزمین بومی‌شان توسط مقام‌های روس بررسی خواهد شد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این فرمان همچنین تاکید دارد افرادی که در این چهار منطقه به عنوان عاملی برای تهدید امنیت ملی تلقی شوند و یا در «جلسات غیرمجاز» شرکت کنند، از منطقه اخراج خواهند شد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز این فرمان به طور خاص اخراج بالقوه کسانی را که طرفدار «تغییر خشونت‌آمیز» شرایط در منطقه هستند و یا آن‌طور که در فرمان پوتین آمده از «حملات تروریستی» حمایت مالی می‌کنند و یا در طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی مربوط به آن نقش دارند، شامل می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین: مردم اوکراین قربانی کودتای دولتی و جاه‌طلبی رام‌نشدنی غرب شدند

برنامه کی‌یف برای «تحول کامل» شش شهر ویران اوکراین در بحبوحه جنگ

آمریکا تایید کرد پنهانی سامانه موشکی دوربرد پیشرفته به اوکراین داده است