اولین مکالمه پس از ۲۱ ماه؛ شی جین پینگ در گفتگو با زلنسکی از لزوم «مذاکره» سخن گفت

اولین مکالمه تلفنی ولودیمیر زلنسکی و شی جین پینگ طی نزدیک به دو سال گذشته
اولین مکالمه تلفنی ولودیمیر زلنسکی و شی جین پینگ طی نزدیک به دو سال گذشته Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس‌جمهوری چین در این گفتگوی تلفنی خواستار «مذاکره» بین مسکو و کی‌یف شد و تاکید کرد که پکن همواره طرفدار «صلح» بوده است.

آگهی

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین روز چهارشنبه برای اولین بار از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور تلفنی گفتگو کرد. 

رئیس‌جمهوری چین در این گفتگوی تلفنی خواستار «مذاکره» بین مسکو و کی‌یف شد و تاکید کرد که پکن همواره طرفدار «صلح» بوده است.

در مقابل ولودیمیر زلنسکی گفتگوی صورت‌گرفته با همتای چینی خود را «طولانی و قابل توجه» توصیف کرد. سخنگوی رئیس‌جمهوری اوکراین نیز گفت که مکالمه تلفنی روسای جمهوری دو کشور «تقریبا یک ساعت» طول کشید. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آخرین تماس تلفنی ولودیمیر زلنسکی با رئیس‌جمهوری چین به ماه ژوئیه سال ۲۰۲۱ یعنی شش ماه پیش از آغاز تهاجم روسیه برمی‌گشت. پکن اعلام کرده است که هیاتی را برای «حل و فصل سیاسی» مناقشه جاری به اوکراین اعزام خواهد کرد. 

چین تاکنون تصمیم سپتامبر گذشته روسیه برای الحاق چهار منطقه از شرق اوکراین به خاک خود را به رسمیت نشناخته است. پکن در سال ۲۰۱۴ نیز الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نشناخت. با این حال چین تاکنون به طور علنی جنگ در اوکراین را محکوم نکرده و طی ماه‌های گذشته نیز سطح همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با مسکو را افزایش داده است. 

رئیس‌جمهوری اوکراین پس از گفتگوی تلفنی روز چهارشنبه خود با شی جین پینگ تصمیم گرفت تا سفیر جدید کشورش در چین را معرفی کند. برای سمت سفیر اوکراین در پکن از ماه فوریه سال ۲۰۲۱ تاکنون کسی معرفی نشده بود. 

چین دو ماه پیش سندی با ۱۲ بند در تشریح موضع پکن در قبال جنگ اوکراین منتشر کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیامدهای جنگ اوکراین؛ اتحادیه اروپا امنیت و حاکمیت مولداوی را ارتقا می‌دهد

زلنسکی و اردوغان در استانبول با یکدیگر دیدار کردند

محدودیت‌های صادراتی چین و تغییر موازنه جنگ در اروپا؛ اوکراین و روسیه نگران کمبود پهپاد شدند