اخراج چهره مخالف ونزوئلا از کلمبیا؛ گوایدو: آزار و اذیت مادورو به بوگوتا رسیده است

خوان گوایدو
خوان گوایدو Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خوان گوایدو، رهبر سابق اپوزیسیون ونزوئلا گفت ساعاتی پس از گذر از مرز ونزوئلا برای دیدار با برخی از شرکت کنندگان در کنفرانس بین‌المللی برای گفت‌وگو درباره بحران سیاسی کشورش از کلمبیا اخراج شده است.

آگهی

خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا گفت ساعاتی پس از گذر از مرز ونزوئلا برای دیدار با برخی از شرکت کنندگان در کنفرانس بین‌المللی برای گفت‌وگو درباره بحران سیاسی کشورش از کلمبیا اخراج شده است.

گوایدو در ویدئویی که در توییتر منتشر کرد گفت که برای فرار از آزار و شکنجه دولت ونزوئلا وارد کلمبیا شد اما اکنون احساس می‌کند که از سوی نیکلاس مادورو در کلمبیا تحت آزار و اذیت قرار گرفته است.

وزارت امور خارجه کلمبیا اواخر روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند گوایدو «به‌طور نامنظم» در این کشور است بنابراین مقامات اداره مهاجرت او را تا فرودگاه بین‌المللی معایشت کردند تا با هواپیما عازم ایالات متحده شود.

گوایدو در این ویدئو از داخل هواپیما گفت: «متاسفانه آزار و اذیت دیکتاتوری امروز به کلمبیا نیز سرایت کرد.»

وی تصریح کرد که در یک پرواز تجاری به آمریکا بوده و روز چهارشنبه بیشتر صحبت خواهد کرد.

ده‌ها کشور پس از انتخاب مجدد مادورو در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان رئیس جمهور، این انتخابات را زیر سوال بردند و گوایدو با حمایت شماری از کشورها در سال ۲۰۱۹ خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد. با این حال محبوبیت وی از آن زمان کاهش یافت و قانون‌گذاران اپوزیسیون در ژانویه گذشته به سلب این نقش رای دادند.

گوستاوو پترو، رئیس جمهوری کلمبیا هدف کنفرانس روز سه‌شنبه را آغاز دوباره گفت‌وگوی رسمی بین دولت مادورو و مخالفانش توصیف کرد. مذاکرات رسمی بین دو طرف با هدایت دیپلمات‌های نروژی و میزبانی مکزیک در پایان سال گذشته متوقف شد.

گوایدو در بیانیه‌ای گفت: «من درخواست ملاقات با اعضای هیات‌های بین‌المللی را خواهم داشت.» وی ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس باعث شود تا مادورو به میز مذاکره در مکزیک برگردد و یک جدول زمانی معتبر برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه سازماندهی شود. هر یک از دیدارهای گوایدو در حاشیه کنفرانس روز سه‌شنبه از راه دور انجام می‌شود.

آلوارو لیوا، وزیر امور خارجه کلمبیا در بیانیه‌ای گفت که گوایدو به این کنفرانس دعوت نشده است. این چهره سیاسی از سال ۲۰۲۰ ونزوئلا را ترک نکرده بود. گوایدو اخیرا افزایش تهدیدات علیه خود در ونزوئلا را محکوم کرده بود.

این چهره اپوزیسیون ونزوئلا بارها از سیاست‌های پترو در قبال مادورو از جمله کنفرانس برنامه ریزی شده که با حضور نمایندگان ایالات متحده و حداقل ۱۵ کشور آمریکای لاتین و اروپایی برگزار می‌شود انتقاد کرده است.

پترو و مادورو گفته‌اند که در جریان گردهمایی در بوگوتا، پایتخت کلمبیا به‌دنبال پایان دادن به تحریم‌های اقتصادی علیه ونزوئلا خواهند بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاراکاس: تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا متکبرانه و مانع مشارکت اتحادیه در فرایندهای سیاسی ونزوئلاست

مادورو: با هدف «ساختن نظم نوین جهانی» به چین آمده‌ام

استقبال عربستان از «دشمن آمریکا» در جده؛ پیام دیگر ریاض به واشنگتن؟