بزرگترین موشک فضایی جهان ۴ دقیقه پس از اولین پرواز آزمایشی در آسمان منفجر شد

پرتاب فضاپیمای استارشیپ
پرتاب فضاپیمای استارشیپ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

موشک غول‌پیکر شرکت اسپیس‌ایکس روز پنج‌شنبه ۲۰ آوریل در اولین پرواز آزمایشی خود، دقایقی پس از بلند شدن از سکوی پرتاب به دلیل نقص فنی در آسمان منفجر شد.

آگهی

موشک غول‌پیکر شرکت اسپیس‌ایکس روز پنج‌شنبه ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) در اولین پرواز آزمایشی خود، دقایقی پس از بلند شدن از سکوی پرتاب به دلیل نقص فنی در آسمان منفجر شد.

این فضاپیمای ۱۵۰ تُنی که ۱۲۰ متر طول داشت هیچ انسان یا ماهواره‌ای را با خود حمل نمی‌کرد.

این پرواز آزمایشی در ساعت ۸.۲۸ دقیقه صبح به وقت محلی انجام شد و قرار بود تقریبا ۸ دقیقه پس از پرتاب موشک، بخش پیشران فضاپیما جدا شود. اما تنها ۴ دقیقه پس از پرتاب، موشک حالت سقوط به خود گرفت و در آسمان منفجر شد. 

اگر همه چیز طبق برنامه پیش می‌رفت، باید پس از جدا شدن بخش پیشران موشک، فضاپیمای فوقانی ۵۰ متری که «استارشیپ» نام دارد با پیمودن یک دور جزئی در مدار زمین درنهایت در اقیانوس آرام در ۹۷ کیلومتری شمال سواحل هاوایی روی تخته‌ای درون آب فرود آید.

بر اساس تصاویر منتشره، به نظر می‌رسد تعدادی از ۳۳ موتور پیشران فضاپیما مشتعل نشده بودند.

استارشیپ به هنگام بلند شدن از سکوی پرتاب عملکرد موفقی داشت ولی در ادامه به دلیل نقص فنی منفجر شد

شماری از تماشاچیان از چند کیلومتری سکوی محل پرتاب (که در تگزاس در ساحل بوکاچیکا و در نزدیکی مرز مکزیک قرار داشت) این رخداد هیجان‌انگیز را تماشا می‌کردند و فریاد می‌زدند «برو عزیزم، برو!».

اسپیس‌ایکس با انتشار بیانیه‌ای کوتاه و با تبریک به تیم فنی گفته است حادثه امروز در اثر «جداشدن سریع و خارج‌ از برنامه» بخش پیشران اتفاق افتاده است. این شرکت اضافه کرده که اعضا با بررسی داده‌ها، کار آماده‌سازی پرواز بعدی را آغاز خواهند کرد.

پرتاب این فضاپیما پیش‌تر نیز در روز دوشنبه، به دلیل گیرکردن یکی از دریچه‌های فشار به هنگام سوخت‌گیری متوقف شده بود. سوخت «استارشیپ» از اکسیژن و متان مایع تشکیل شده است.

دو بخش بدنه فضاپیمای «استارشیپ» از فولاد ضدزنگ ساخته شده است و می‌تواند تا ۱۰۰ تن تجهیزات را حمل کند. هر دو بخش این فضاپیما با قابلیت استفاده مجدد طراحی شده‌اند؛ به نحوی که می‌توانند با فرودهای نرم روی زمین مجددا به فضا پرتاب شوند.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس، پیش‌تر درباره اولین پرواز آزمایشی استارشیپ گفته بود: «اگر فقط سکوی پرتاب را منفجر نکند و قبل از اینکه مشکلی پیش بیاید به اندازه کافی از سکو فاصله بگیرد، فکر می‌کنم آن را یک موفقیت می‌دانم.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این ماموریت آزمایشی، نقطه عطفی در برنامه‌های جاه‌طلبانه اسپیس‌‌ایکس برای فرستادن انسان به ماه و درنهایت به مریخ است. این شرکت می‌گوید راه سکونت اقتصادی انسان روی سیارات دیگر، از مسیر ساخت وسیله نقلیه‌ای می‌گذرد که بتوان از آن بارها و بارها استفاده کرد.

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در آوریل دو سال پیش، قراردادی ۲.۹ میلیارد دلاری (۲.۴ میلیارد یورویی) را با شرکت اسپیس‌‌ایکس امضا کرد تا این شرکت ساخت یک فضاپیما با هدف بردن فضانوردان به ماه را آغاز کند.

ناسا قصد دارد در چهارچوب برنامه «آرتمیس» چهار فضانورد را در اواخر سال ۲۰۲۵ به ماه بفرستد و با ایجاد ایستگاه فضایی در ماه، حضور پایدار انسان روی آن را ممکن کند. سپس در آنجا فناوری‌های جدید را با هدف سفر انسان به مریخ آزمایش کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویری از پرتاب آزمایشی «استارشیپ»؛ موشک فضایی اسپیس‌ایکس پس از موفقیت اولیه منفجر شد

بزرگترین موشک فضایی جهان با سکوی پرتاب و پیرامون خود چه کرد

کپسول «اسپیس‌ایکس» ۴ فضانورد را از ماموریت علمی به زمین بازگرداند