ثبت لحظه امدادرسانی به زن باردار؛ عکاس اوکراینی برنده جایزه برترین عکس خبری سال شد

عکاس اوکراینی برنده جایزه برترین عکس خبری سال
عکاس اوکراینی برنده جایزه برترین عکس خبری سال Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زن بارداری که در این عکس دیده می‌شود در سن ۳۲ سالگی بر اثر جراحات وارده درگذشت؛ نوزاد او نیز پیش از درگذشت این زن تلف شده بود.

آگهی

یک عکاس خبری اهل اوکراین روز پنج‌شنبه برای ثبت لحظه امدادرسانی به یک زن باردار در شهر ماریوپل برنده جایزه «ورلد پرس فوتو» شد. 

ایوگنی مالولتکا، عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس این عکس را روز ۹ مارس سال ۲۰۲۲ پس از حمله ارتش روسیه به زایشگاهی در شهر ماریوپل ثبت کرد. 

زن بارداری که در این عکس دیده می‌شود در سن ۳۲ سالگی بر اثر جراحات وارده درگذشت؛ نوزاد او نیز پیش از درگذشت این زن تلف شده بود. 

ایوگنی مالولتکا درباره عکسی که اکنون به خاطر آن برنده معتبرترین جایزه عکس خبری جهان شده است می‌گوید: «[این عکس] برای من به لحظه‌ای بر می‌گردد که می‌خواهم برای همیشه آن را فراموش کنم اما نمی‌توانم. این داستان دیگر همیشه همراه من خواهد بود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این عکس نشان می‌دهد جنگ و در این مورد جنگ اوکراین چگونه نه تنها یک نسل بلکه چند نسل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
جمانه الزين الخوری
مدیر اجرایی بنیاد «ورلد پرس فوتو»
AP Photo
عکسی که ایوگنی مالولتکا برای آن برنده جایزه «ورلد پرس فوتو» شدAP Photo

این عکس خبری به یکی از نمادهای محاصره شهر ماریوپول و حتی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین طی ۱۴ ماه گذشته تبدیل شد. ایوگنی مالولتکا به همراه دو همکارش در خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش از سقوط ماریوپل به دست نیروهای روس از این شهر خارج شدند. آنها آخرین خبرنگاران بین‌المللی حاضر در ماریوپل بودند. 

جمانه الزين الخوری، مدیر اجرایی بنیاد «ورلد پرس فوتو» می‌گوید که اعضای هیات داوران امسال خیلی سریع به این نتیجه رسیدند که جایزه برترین عکس خبری سال باید به ایوگنی مالولتکا اهداء شود. 

او درباره عکس ایوگنی مالولتکا از امدادرسانی در ماریوپل می‌گوید: «این عکس نشان می‌دهد جنگ و در این مورد جنگ اوکراین چگونه نه‌تنها یک نسل بلکه چند نسل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

عکس‌های خبری ایوگنی مالولتکا از ماریوپل پیش از این برنده چند جایزه دیگر نیز شده بود. این عکاس اوکراینی معتقد است عکس‌هایی که در ماریوپل گرفت اکنون به «سند جنایت جنگی علیه اوکراینی‌ها» تبدیل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بودجه نظامی اروپا در سال ۲۰۲۲ به بالاترین رقم از زمان جنگ سرد رسید

هشت عکس برتر سال ۲۰۲۱؛ وقتی تصاویر روایت می‌کنند

نمایش قدرتمند فقدان و حزن؛ عکاس فلسطینی جایزه بهترین عکس سال بنیاد عکس‌های مطبوعاتی را ازآن خود کرد