بزرگترین راکتور هسته‌ای اروپا با ۱۳ سال تاخیر در فنلاند آغاز به کار کرد

نیروگاه هسته‌ای اولکیلوتو در جنوب غربی فنلاند
نیروگاه هسته‌ای اولکیلوتو در جنوب غربی فنلاند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این راکتور هسته‌ای که پس از سال‌ها تاخیر آغاز به کار می‌کند محصول مشترک فرانسه و آلمان است و یک سوم از نیاز به برق فنلاند را تامین خواهد کرد.

آگهی

بهره‌برداری از بزرگترین راکتور هسته‌ای اروپا که از نسل سوم راکتور‌های هسته‌ای با انرژی تکاملی است روز یکشنبه در فنلاند آغاز شد. 

این راکتور هسته‌ای که پس از سال‌ها تاخیر آغاز به کار می‌کند محصول مشترک فرانسه و آلمان است و یک سوم از نیاز به برق فنلاند را تامین خواهد کرد. 

بهره‌برداری از این راکتور هسته‌ای پیش از این قرار بود ماه دسامبر آغاز شود اما آغاز به کار آن چند بار در دوره فعالیت آزمایشی به تاخیر افتاد. بنا به جدول زمانی اولیه بهره‌برداری از این راکتور نسل سوم قرار بود ۱۳ سال پیش آغاز شود. 

این راکتور هسته‌ای در اورایوکی در جنوب غربی فنلاند توسط شرکت فرانسوی آروا ساخته شده است. کار ساخت این راکتور ۱۶۰۰ مگاواتی (۱.۶ گیگاواتی) در سال ۲۰۰۵ در نیروگاه هسته‌ای اولکیلوتو آغاز شد. در این نیروگاه  ازدو راکتور هسته‌ای از نسل‌های قدیمی نیز استفاده می‌شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

راکتور هسته‌ای جدید با انرژی تکاملی در جریان بهره‌برداری آزمایشی حدود ۱۵ درصد از نیاز فنلاند به جریان الکتریسیته را تامین کرده بود. 

راکتورهای هسته‌ای نسل سوم با انرژی تکاملی پس از فاجعه محیط زیستی چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ طراحی شدند. مدافعان استفاده از انرژی هسته‌ای تاکید می‌کنند که این مدل از راکتورها هم قدرت و هم ایمنی بیشتری دارند. 

ساخت راکتورهای هسته‌ای با انرژی تکاملی نه تنها در فنلاند با تاخیر روبرو شد بلکه ساخت یکی از این راکتورها در نیروگاه فلمانویل در شمال فرانسه نیز تاکنون با تاخیرهای متعدد روبرو بوده است. فرانسه هنوز موفق به بهره‌برداری از این راکتور در فلمانویل نشده است. این در حالی است که کار ساخت این راکتور هسته‌ای نسل سوم سال ۲۰۰۷ آغاز شد. 

بهره‌برداری از بزرگترین راکتور هسته‌ای اروپا در حالی آغاز شد که آلمان شنبه شب سه نیروگاه هسته‌ای خود را از مدار خارج کرد تا به استفاده از انرژی اتمی برای تولید برق پایان دهد. برلین پس از حادثه اتمی فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفت که روند تولید برق از راه نیروی هسته‌ای را متوقف کند. 

این در حالی است که چند کشور اروپایی از جمله فرانسه، بریتانیا و سوئد به دنبال توسعه بهره‌برداری از نیروگاه‌های هسته‌ای هستند. استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای در اروپا هم موافقان و هم مخالفان سرسختی دارد. این موضوع سال گذشته در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و مواجهه کشورهای اروپایی با بحران تامین انرژی بار دیگر به طور جدی مورد توجه قرار گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشن خداحافظی با انرژی اتمی در دروازه براندنبورگ؛ آلمان آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تعطیل کرد

مسئولان نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن: چاره‌ای جز رهاسازی آبهای آلوده به دریا نداریم

تیراندازی یک نوجوان در مدرسه‌ای در فنلاند یک کشته و دو زخمی برجای گذاشت