مسئولان نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن: چاره‌ای جز رهاسازی آبهای آلوده به دریا نداریم

Fukushima power plant
Fukushima power plant Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وجود مخالفتهای داخلی و بین المللی، شرکت تپکو، مسئول نیروگاه هسته ای دایچی فوکوشیما می گوید ظرفیت ذخیره آب این نیروگاه پرشده و ناگزیر باید آبها را به دریا هدایت کند.

آگهی

مسئولان نیروگاه هسته‌ای دائیچی که در جریان سونامی ژاپن آسیب فراوانی دید، می خواهند آب‌های رادیواکتیوی تصفیه شده در این نیروگاه را پس از سالها به دریا بریزند. این تصمیم با مخالفتهای شدید فعالان محیط زیست و کشورهای هم مرز ژاپن روبرو شده است.

اما مدیران «تپکو»، شرکت ژاپنی مسئول نیروگاه دائیچی چاره ای به جز رهاسازی آب های آلوده ندارند. آنها می گویند تمامی عناصر رادیواکتیوی در آبهای ذخیره شده تصفیه شده و خطری برای طبیعت و انسان ایجاد نمی کند.

فشار مقامات تپکو برای آزاد سازی آبهای تلنبارشده به دریا بی دلیل نیست. دراین نیروگاه هسته ای روزانه بیش از صدهزار لیتر آب آلوده به رادیواکتیو تولید می شود. آب های آلوده به رادیواکتیو که برای خنک کردن سانتریفیوژهای نیروگاه مورد استفاده قرار می گیرد و طبیعتا با آب باران نیز مخلوط می شود.

به این دلیل حجم زیادی از آب های آلوده به مواد رادیواکتیو در این نیروگاه تلنبارشده است.

به گفته مقامات تپکو تا امروز حجم آب ذخیره شده به یک میلیون و ۳۲ تن رسیده است. آنها می گوید این مقدار آب ذخیره شده ۹۶ درصد از ظرفیت پیش بینی شده را پرکرده و تنها ۴ درصد دیگر از ظرفیت نیروگاه دائیچی توان ذخیره سازی آب دارد.

در همین راستا، این شرکت در هماهنگی با دولت ژاپن قصد دارد آزادسازی آبهای تلنبار شده را از بهار و یا تابستان آینده آغاز کند.

شرکت ژاپنی تولید برق تپکو در بیانیه ای به رسانه ها گفته که «سیستم های تصفیه موفق می شوند اغلب عنصرهای آلوده در آب یعنی بیش از ۶۲ عنصر رادیواکتیوی از جمله سزیم و استرانسیوم را فیلتر کنند.»

با این حال نگرانی فعالان محیط زیست از آزادسازی تریتیوم در آب دریاست.

هیچ فناوری تا امروز موفق نشده است تریتیوم محلول در آب را تصفیه کند. کارشناسان می گویند تریتیوم تنها در دُزهای بالا برای نوع بشر مضر است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی با تایید اقدامات تپکو می گوید «آزادسازی آب نیروگاه دائیچی هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد کرد.»

همسایه‌های ژاپن خصوصا چین و کره جنوبی می گویند رهاسازی آبهای آلوده در دریای مشترک تا دهه ها منطقه را با خطرات بزرگ زیست محیطی روبرو خواهد کرد. به جز این کشورها، فعالان گروههای زیست محیطی چون«گرین پیس» یا همان صلح سبز به شدت با این آزادسازی مخالفند. ماهیگیران محلی هم واهمه دارند کسب و کارشان برای همیشه با خطرات جدی روبرو شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بزرگترین راکتور هسته‌ای اروپا با ۱۳ سال تاخیر در فنلاند آغاز به کار کرد

تولید برق هسته‌ای در اروپا؛ موافقان و مخالفان کدام کشورها هستند؟

ژاپن آب های آلوده نیروگاه فوکوشیما را به دریا می ریزد