باتری خوراکی قابل استفاده در ابزارهای پزشکی قابل بلع در ایتالیا ساخته شد

ساخت باتری خوراکی برای استفاده در ابزارهای پزشکی قابل بلع در ایتالیا
ساخت باتری خوراکی برای استفاده در ابزارهای پزشکی قابل بلع در ایتالیا Copyright  Reuters
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مزیت این گجت ساخته شده از بادام، کپرگل، زغال فعال، جلبک دریایی، ورق طلا و موم زنبور عسل این است که بدون هیچ گونه خطری برای سلامتی به صورت کامل هضم می‌شود.

آگهی

محققان یک موسسه ایتالیایی فعال در زمینه فناوری اطلاعات یک باتری خوراکی با مواد اولیه تهیه شده از مغز بادام ساخته‌اند که می‌تواند در وسایل و ابزارهای پزشکیِ قابل بلع مورد استفاده قرار گیرد.

نمونه اولیه قابل بارگیری (شارژ) از این باتری که ازمواد غذایی معمولی ساخته شده و محققان امیدوارند که بتواند انقلابی در دستگاه‌های پزشکی قابل بلع ایجاد کند در میلان ساخته شده است.

ماریو کایرونی، هماهنگ کننده این پروژه در خصوص نحوه ساخت این باتری چنین می‌گوید: «در هسته باتری دو الکترود گنجانده شده است... برای به کار انداختن آن، دو ماده، دو مولکول را به کار برده‌ایم. برای آنُد، از ریبوفلاوین (ویتامین ب۲)، ویتامینی که می توان آن را در بادام یافت، استفاده می کنیم... و برای کاتُد از ماده کوئرستین که یک مکمل غذایی است و در چاشنی «کپرگل» یافت می شود، کمک می‌گیریم.»

قابلیت‌های کاربردی بالقوه

دستگاه‌های پزشکی قابل بلع مانند حسگرهای زیستی، دوربین‌ها و سیستم‌های دارورسانی که امروزه وجود دارند و برای تشخیص بیماری‌ها استفاده می‌شوند معمولاً توسط بدن انسان قابل هضم نیستند. بنابراین، در صورت بروز عوارض در طی فرآیند هضم، ممکن است به عمل جراحی برای برداشتن دستگاه نیاز باشد.

مزیت این گجت ساخته شده از بادام، کپرگل، زغال فعال، جلبک دریایی، ورق طلا و موم زنبور عسل این است که بدون هیچ گونه خطری برای سلامتی به صورت کامل هضم می‌شود.

به غیر از استفاده در دستگاه های بهداشتی قابل بلع، این باتری می‌تواند قابلیت‌های کاربردی دیگری در زمینه نظارت بر کیفیت غذا و استفاده در ابزارهای رباتیک نرم خوراکی داشته باشد.

نمونه اولیه باتری با ولتاژ ۰.۶۵ ولت کار می کند که طبیعتا با این میزان ولتاژ مشکلی در بدن انسان ایجاد نمی‌کند.

این باتری قادر به تولید جریانی الکتریکی به میزان ۴۸ میکرو آمپر برای مدت ۱۲ دقیقه است و می تواند یک LED کوچک یا سایر دستگاه های الکترونیکی کوچک را تغذیه کند.

تیم تحقیقاتی که اکنون روی این پروژه کار می‌کند در صدد افزایش ظرفیت باتری و همچنین کوچک کردن آن به اندازه یک قرص است تا بلعیدن آن آسان‌تر شود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با کودکی که باتری بلعیده چکار کنیم؟

شکستن بن‌بست دنیای فناوری با تولید چیپ ۲ نانومتری؛ عمر باتری‌ها ۴ برابر خواهد شد

دانشمندان جستجوی ذرات مرموز «شبح» را در تونل‌های زیرزمینی سرن آغاز کردند