چالش‌ها بر سر «گهواره‌های زندگی» در ایتالیا؛ مادرانی که می‌توانند نوزاد خود را در صندوق رها کنند

نوزادی که در روز عید پاک در میلان و داخل یکی از صندوق‌های مخصوص کودکان توسط مادرش رها شد
نوزادی که در روز عید پاک در میلان و داخل یکی از صندوق‌های مخصوص کودکان توسط مادرش رها شد Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ایتالیا زنان می‌توانند نوزاد خود را پس از تولد در صندوق‌های مشخصی که برای کودکان تازه به دنیا آمده تعبیه شده است، رها کنند.

آگهی

در ایتالیا هر زنی که نوزاد خود را نخواهد می‌تواند با قرار دادن آن در یک صندوق مخصوص امن کودکان، سرپرستی فرزندش را به دیگران بسپارد. 

هرچند این شیوه ای نه چندان رایج در ایتالیا است اما هنوز هم بیمارستان‌ها در این کشور با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند چرا که به محض قرار دادن نوزاد در یکی از این صندوق‌ها، زنگ هشدار برای بیمارستان‌ها به صدا در می‌آید و بلافاصله تیمی پزشکی برای تحویل گرفتن نوزاد به محل صندوق اعزام می‌شوند. 

هرچند قرار بوده که این فرآیند ناشناس باقی بماند اما گاهی موارد هویت فرزند مشخص می‌شود. در تازه‌ترین مورد در عید پاک زنی تصمیم گرفت پسرش را در یکی از این صندوق‌ها در نزدیکی بیمارستان پلی کیلنیک میلان بگذارد. مادر این نوزاد، نامه‌ای هم در کنار فرزندش قرار داده که این نامه به رسانه‌ها رسید و در شبکه‌های اجتماعی افراد زیادی از این زن خواستند با دریافت کمک مالی نوزاد خود را تحویل بگیرد و او را تنها نگذارد. 

اتزیو گرجیو یک مجری تلویزیون و از چهره‌های سرشناس رسانه‌ای در ایتالیا با انتشار بخشی از نامه این مادر که در آن نوشته «فرزنش را دوست دارد اما نمی‌تواند از او مراقبت کند» از این مادر خواست با دریافت کمک مالی اجازه ندهد این نوزاد بدون بودن مادر واقعی‌اش بزرگ شود. 

اما صرف نظر از این ماجرای خاص، مسئله مربوط به قرار دادن نوزادان در این صندوقها به موضوعی چالش برانگیز در ایتالیا تبدیل شده است. 

الیزابت کانیاتو متخصص زنان و رئیس یک سازمان غیردولتی که در خصوص حق سقط جنین در ایتالیا فعالیت می‌کند در این خصوص به یورونیوز می‌گوید: «بر اساس قانون، زنان همیشه این امکان را دارند که نوزادان خود را در زمان تولد رها کنند. مادر می‌تواند قبل از زایمان به بیمارستان برود و به پزشکان اطلاع دهد که می‌خواهد به صورت ناشناس زایمان کرده و فرزندش را آنجا رها کند. یا اینکه پس از بهبودی نوزاد را در یکی از صندوق‌ها قرار دهد.»

کانیاتو در ادامه می‌گوید: «در هر دو صورت کارکنان بیمارستان و خدمات اجتماعی با یک خانواده که قبلا درخواست خود را برای پذیرش مسئولیت یک کودک ثبت کرده‌اند تماس می‌گیرند و تا نوزاد به آنها تحویل داده شود.»

این متخصص زنان اضافه می‌کند که وقتی مادران می‌توانند بدون هیچ مشکلی فرزند خود را در بیمارستان بگذارند، دیگر درک اینکه کاربرد این صندوق‌ها چیست دشوار است. 

این سنت البته به گذشته‌های دور و قرن سیزدهم باز می‌گردد. جایی که داشتن یک فرزند خارج از ازدواج در ایتالیا یک رسوایی تلقی می‌شد. به همین دلیل به زنان اجازه داده می‌شد تا نوزادان خود را به طور ناشناس برای فرزندخواندگی رها کنند. این کودکان در چرخی قرار داده می‌شدند که معمولا از سوی کلیسای کاتولیک تعبیه می‌شد. 

تقریبا تا پایان قرن بیستم زایمان خارج از ازدواج در این کشور اتفاقی شرم آور بود و قرار دادن فرزند در این چرخ‌ها تنها گزینه ای بود که زنان می‌توانستند از این طریق از طرد شدن توسط جامعه اجتناب کنند. 

در دهه ۱۹۷۰، ایتالیا سقط جنین و کنترل بارداری را قانونی کرد و به زنان اجازه داد کنترل بیشتری بر بدن خود داشته باشند و تصمیم بگیرند که آیا بچه دار شوند یا خیر. 

در سال ۲۰۰۶، جنبش ضد سقط جنین ایتالیا نسخه مدرن‌تری از آن چرخ‌ها را تحت عنوان «Culla per la vita» (گهواره‌ای برای زندگی) مجددا معرفی کرد. مجموعه‌ای از جعبه‌های امن نوزاد که در بیمارستان‌های سراسر کشور نصب شده بودند.

طبق تخمین‌های انجمن نوزادان ایتالیا سالانه حدود ۳۰۰ زن در این کشور به صورت ناشناس زایمان می‌کنند در حالی که تعداد کسانی که از این جعبه یا صندوق‌های امن کودک استفاده می‌کنند بسیار کمتر است. 

این صندوق‌ها به صورت خودکار گرم می‌شوند تا در صورتی که نوزاد درون آن قرار گرفت خطری سلامتی او را تهدید نکند. ضمن اینکه دائما مورد نظارت قرار دارند و به صورت شبانه‌روزی در ۷ روز هفته در بیمارستان‌ها زنگ هشداری وجود دارد که به محض انداختن یک نوزاد در این جعبه‌ها زنگ به صدا در می‌آید و ماموران بیمارستان برای گرفتن نوزاد به سراغ این صندوق‌ها می‌روند. 

این رویه مرسوم شده البته همچنان در ایتالیا چالش برانگیز است و اختلافاتی بر سر اجرای آن وجود دارد. کانیاتو در این خصوص می‌گوید: «ما از یک طرف به زنان این حق را می‌دهیم که به طور ناشناس زایمان کنند از سوی دیگر می‌گویند زنان نباید فرزندان خود را به موسسات حمایت از کودک بسپارند. واقعیت این است که طرح گهواره برای زندگی تنها تبلیغات ضد سقط چنین است تا به زنان بگوید هر طور شده فرزندان خود را نگه دارید. این گروه‌ها به جای اطلاع رسانی به زنان در خصوص امکان زایمان ناشناس در بیمارستان، دائما گهواره‌های خود را تبلیغ می کنند.»

این فعال حقوق زنان و کودکان که از حق سقط جنین دفاع می‌کند می‌گوید: «اگر زن شغل و خانه نداشته باشد باید چه کند؟ مدام می‌گوییم زنان بچه‌دار شوند اما او بدون این‌ها چگونه می‌خواهد از پس هزینه‌ها بر بیاید؟ ما بدون اینکه از زنان حمایت کنیم فقط می‌خواهیم که آنها مادر شوند.»

از سوی دیگر گروه‌ها و حامیان ضد سقط جنین ادعا می‌کنند که این صندوق‌های امن جایگزین بسیار مناسبی برای زنانی است که می‌خواهند بارداری خود را به سرانجام برسانند اما به هر دلیلی قادر به مراقبت از نوزاد نیستند. آنها مدعی هستند جعبه‌های نوزاد  راه حلی قابل اجرا برای مشکلات نوزاد کشی و رها شدن کودکان است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

بر اساس آخرین تخمین‌های سازمان «دوستان کودکان» در ایتالیا، تقریباً ۳ هزار نوزاد هر ساله در ایتالیا رها می‌شوند. این کودکان ممکن است در خیابان رها، در سطل زباله انداخته و یا حتی از پنجره‌ها به بیرون پرتاب شوند. یکی از دلایلی که تنها تعداد کمی از زنان از حق خود برای زایمان ناشناس استفاده می‌کنند این است که بسیاری از آنها از وجود چنین قانونی اطلاعی ندارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال بر سر عدم صدور شناسنامه برای فرزندان زوج‌های همجنسگرا در ایتالیا

دولت ایتالیا با صدور شناسنامه برای فرزندان شهروندان همجنس‌گرا مخالفت کرد

برگزاری تجمعات اعتراضی زنان در روز جهانی حق سقط جنین