حذف تبلیغات قرص‌های سقط جنین در شبکه های اینستاگرام و فیسبوک در آمریکا

Meta Platforms
Meta Platforms Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این پست‌ها ظاهراً با هدف کمک به زنان ساکن ایالت‌هایی منتشر می‌شوند که مقامات آن ایالت بلافاصله پس از صدور حکم دیوان عالی، سقط جنین را در آنجا نیز ممنوع کرده‌اند.

آگهی

پس از تصمیم دیوان عالی ایالات متحده در هفته گذشته که حق سقط جنین را از شمول حقوق اساسی آن کشور خارج کرد، فیسبوک و اینستاگرام در گسترۀ ایالات متحده شروع به حذف سریع پست‌هایی کردند که قرص‌های سقط جنین را برای زنانی که ممکن است به دلیل این حکم نتوانند به آنها دسترسی داشته باشند، تبلیغ می‌کنند.

این پست‌ها ظاهراً با هدف کمک به زنان ساکن ایالت‌هایی منتشر می‌شوند که مقامات ایالت بلافاصله پس از حکم دیوان عالی، سقط جنین را در آنجا نیز ممنوع کرده‌اند.

در این پست‌ها توضیح داده می‌شود که زنان چگونه می‌توانند این قرص‌ها را بطور قانونی و از طریق پست دریافت کنند و حتی برخی از آنها پیشنهاد داده‌اند که نسخه‌های لازم را نیز برای زنان ساکن چنین ایالت‌هایی بفرستند.

فیس‌بوک و اینستاگرام در حالی شروع به حذف چنین پست‌هایی کرده‌اند که میلیون‌ها نفر در سراسر ایالات متحده اعتراضات گسترده درباره به رسمیت شناختن حق سقط جنین را از سر گرفته‌اند.

جلوگیری از یک روند قانونی

گزارش‌های مربوط به حذف سریع این پست‌ها، اولین بار از سوی شرکت اطلاعات رسانه‌ای Zignal Labs منتشر شد.

ارزیابی‌های این شرکت نشان داده است که از بامداد جمعه، شمار پست‌هایی که اشاره عمومی به قرص‌های سقط جنین یا به داروهای خاصی مانند میفپریستون و میزوپروستول داشتند، ناگهان در سراسر شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و فیسبوک افزایش یافته است.

این شرکت توانست تا روز یکشنبه اطلاعات بیش از ۲۵۰ هزار پست از این دست را ثبت کند و می‌گوید که بسیاری از این پست‌ها تنها چند لحظه بعد از انتشار، از سوی شبکه‌های اجتماعی مربوطه حذف شده‌اند.

گروه Vice Media نیز روز دوشنبه در گزارش مستقلی تایید کرد که متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام، در حال حذف پست‌های مربوط به قرص‌های سقط جنین است.

اصرار متا به حذف این پست‌ها در حالی است که مطابق با قوانین ایالات متحده، قرص‌های سقط جنین را (بر خلاف ماری جوانا که طبق قوانین فدرال غیرقانونی است) می‌توان پس از مشاوره آنلاین با تجویزکنندگانی که آموزش دیده‌اند و مجوزهای لازم را دارند، به طور قانونی و از طریق پست دریافت کرد.

متا: در حال اصلاح هستیم

سخنگوی متا در واکنش اولیه به انتقادات طرح شده، تنها اعلام کرد که در چهارچوب سیاست‌های این شرکت فروش برخی اقلام همچون اسلحه، الکل، مواد مخدر و دارو ممنوع است.

اندی استون سپس در روز دوشنبه در توییتی نوشت که این شرکت به افراد اجازۀ هدیه دادن یا فروش داروها در پلتفرم خود را نمی‌دهد اما به محتواهایی که اطلاعاتی در مورد نحوه دسترسی به این قرص‌ها ارائه دهند، اجازه انتشار می‌دهد. 

سخنگوی متا در این پیام، وجود برخی اشکالات در اجرای این سیاست در سراسر پلتفرم‌های متا، از جمله فیس‌بوک و اینستاگرام را تایید کرد.

او نوشت: «ما مواردی از اجرای نادرست را شناسایی کرده‌ایم و در حال اصلاح آن‌ها هستیم.»

حذف این پست‌ها از سوی پلتفرم‌های متا در حالی انجام می‌شود که مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده روز جمعه تاکید کرده بود که ایالت‌ها نباید میفپریستون، دارویی که در پروسۀ سقط جنین استفاده می‌شود را ممنوع کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تغییرات تیک‌تاکی فیس‌بوک؛ شرکت متا به سمت جذب بیشتر جوانان گام بر‌ می‌دارد

سقط جنین بطور کامل در ایالت اوکلاهمای آمریکا ممنوع شد

ظهور ربات‌های گفتگوگر در اینستاگرام و فیسبوک؛ متا استفاده از هوش مصنوعی را برای همه ممکن می‌کند