بازگشایی مدارس و تداوم مسمومیت‌ دختران دانش‌آموز؛ هویت عاملان همچنان نامشخص است

مسمومیت دانش‌آموزان در ایران ادامه دارد
مسمومیت دانش‌آموزان در ایران ادامه دارد Copyright منبع: شبکه‌های اجتماعی
Copyright منبع: شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بازگشایی مدارس و تداوم مسمومیت‌ دختران دانش‌آموز؛ هویت عاملان همچنان نامشخص است

آگهی

با پایان تعطیلات نوروزی و ‌بازگشایی مدارس، دوباره گزارش‌هایی از مسمومیت برخی دانش‌آموزان در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است. این در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به مسمومیت دانش‌آموزان از نهادهای امنیتی خواسته بود تا خاطیان را دستگیر و به اشد مجازات برسانند و درباره آنها عفوی هم در کار نباشد.

با این حال و اگرچه روز چهارشنبه ۲۳ فروردین در شهر بروجرد تعدادی افراد در همین زمینه دستگیر شدند اما هنوز دستگاه‌های امنیتی و قضایی ایران اطلاعات کاملی درباره هویت مسموم‌کنندگان منتشر نکرده‌اند.

در گزارش ایسنا درباره دستگیری عوامل مسمومیت در بروجرد آمده است: «افرادی که به‌قصد شیطنت و تعطیلی مدارس موجب برهم زدن نظم و امنیت مدارس و سلب آرامش روانی دانش آموزان بروجردی را داشتند، شناسایی و دستگیر شدند.»

مسمومیت گسترده در روز دوشنبه ۲۲ فروردین در چندین شهر ایران

سه‌شنبه ۲۲ فروردین نیز تصاویری از حضور آمبولانس در مقابل مدرسه صدرا در گوهردشت کرج و مدرسه دخترانه فرزانگان در شهرک پردیس سنندج منتشر شد.

تنها در روز دوشنبه ۲۲ فروردین مواردی از مسمومیت در شهرهای بوشهر، بندرگناوه، اشنویه، آذربایجان غربی، مازندران، شاهین شهر، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کامیاران، شهریار و کرج گزارش شد.

گزارش یک مسمومیت در خوابگاه دانشگاه تهران

مسمومیت‌ها در مدارس در حالی گزارش می‌شود که دوشنبه ۲۲ فروردین مورد مشابهی در یکی از خوابگاه‌های دختران دانشگاه تهران نیز گزارش شد. 

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور «حوالی ساعت ۲ بامداد ۲۲ فروردین ساکنان خوابگاه دخترانه‌ ۱۳ آبان دانشگاه تهران پس از استشمام بوی نامطبوع، سرفه و سوزش چشم، به سرپرست خوابگاه اطلاع دادند. سرپرست خوابگاه و حراست این بو را ناشی از رنگ کردن جدول خیابان مجاور عنوان کرده و به دانشجویان اجازه خروج از خوابگاه را ندادند.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور
دانشجویان بیرون از خوابگاه تجمع کرده‌اندشوراهای صنفی دانشجویان کشور

در این گزارش همچنین آمده است: «پس از حضور اورژانس و آتش‌نشانی در محل، به اصرار ماموران اورژانس دانشجویان اتاق‌هایشان را ترک کردند و مورد معاینه قرار گرفتند. یکی از دانشجویان به بیمارستان منتقل و سپس ترخیص شد.»

«به سر نخ‌ها نرسیده‌ایم»

محمدحسن آصفری، عضو کمیته حقیقت یاب مجلس ایران در همین زمینه گفت که هنوز دستگاه‌های امنیتی نتوانسته‌اند سرنخ‌های اصلی را به دست آورند.

این در حالی است که مهرداد ویس‌کرمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس روز بیستم فروردین از بازداشت ۱۰۰ نفر مرتبط با پرونده مسمومیت دانش‌آموزان خبر داده بود.

روز پانزده فروردین نیز خبرگزاری ایرنا به نقل از رییس اورژانس آذربایجان شرقی از مسمومیت ۲۰ دانش آموز مدرسه دخترانه در شهرک باغمیشه تبریز به دلیل مسمومیت خبر داده بود.

انگشت اتهام به سوی گروه‌های مذهبی مخالف آموزش دختران

برخی از سیاستمداران انگشت اتهام را به سوی گروه‌های مذهبی مخالف آموزش دختران نشانه رفته‌اند و این افراد یا گروه‌های افراطی عامل مسمومیت در مدارس ایران می‌دانند.

ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در ایران پیش از نوروز ۱۴۰۲ ابعاد بین‌المللی پیدا کرد. در همین زمینه پارلمان اروپا با انتشار قطعنامه‌ای این اقدام را محکوم کرده بود. در متن آن بیانیه آمده بود: «این تلاش وحشیانه برای ساکت کردن زنان و دختران در ایران به شدیدترین وجه محکوم است».

پارلمان اروپا همچنین از کشورهای عضو اتحادیه خواست تا صدور ویزا، پناهندگی و کمک‌های اضطراری برای کسانی که باید ایران را ترک کنند، به ویژه برای زنان و دختران، تسهیل کنند.

در همین حال ماه گذشته سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی از دستگیری ۱۱۰ نفر در این زمینه و راه‌اندازی گشت ۴ هزار نفره‌ برای محافظت از مدارس خبر داده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحولات ایران و جهان؛ وزیر آموزش و پرورش: مسمومیت دانش‌آموزان «بد معرفی شد»

مسمومیت دختران؛ ایران:‌ جای تعجب نخواهد بود اتحادیه اروپا بنام حقوق بشر به دفاع از مجرمان برخیزد

پارلمان اتحادیه اروپا با صدور قطعنامه‌ای مسمومیت دانش‌آموزان در ایران را محکوم کرد