اطلاعات محرمانه وزارت دفاع آمریکا حاکی از حضور نیروهای ویژه غربی در اوکراین است

یک سرباز اوکراینی یک اسلحه ضد پهپاد را در سنگر در خط مقدم در باهموت، در دست دارد. ، دوشنبه، ۱۰ آوریل ۲۰۲۳ .
یک سرباز اوکراینی یک اسلحه ضد پهپاد را در سنگر در خط مقدم در باهموت، در دست دارد. ، دوشنبه، ۱۰ آوریل ۲۰۲۳ . Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیش از یک سال است که حدس گمان‌هایی درباره حضور نیروهای غربی در این جنگ مطرح می‌شدند، موضوعی که حالا با افشای این اطلاعات می‌توان آن را تایید کرد.

آگهی

اسناد لو رفته از وزارت دفاع آمریکا حاکی از حضور نیروهای ویژه غربی در اوکراین است.

بر اساس این اسناد محرمانه بریتانیا با ۵۰ نیرو بزرگترین واحد نیروهای ویژه غربی در اوکراین را دارد و پس از آن لتونی با ۱۷، فرانسه با ۱۵، ایالات متحده با ۱۴و هلند با یک نفر قرار گرفته‌اند. در این مدارک مشخص نشده است که این نیروها دقیقا کجا مستقر و مشغول چه نوع فعالیتی هستند.

اخیراً مجموعه‌ای از اسناد وزارت دفاع ایالات متحده با مهر «محرمانه» و «فوق محرمانه» در فضای مجازی منتشر شده است. بیشتر این مدارک در مورد جنگ اوکراین و روسیه و نقش متحدان آمریکا در آن است.

بیش از یک سال است که حدس گمان‌هایی درباره حضور نیروهای غربی در این جنگ مطرح می‌شدند، موضوعی که حالا با افشای این اطلاعات می‌توان آن را تایید کرد.

وزارت دفاع بریتانیا روز سه شنبه اعلام کرد این اسناد حاوی اطلاعاتی است که «دقت آنها به طور جدی زیر سوال است». در این بیانیه آمده است: «خوانندگان (این اسناد) باید محتاط باشند و ادعاهایی را قبول نکنند که بالقوه ممکن است باعث انتشار اطلاعات نادرست شود.»

هرچند تعداد نیروهای غربی در اوکراین ناچیز به نظر می‌رسد اما همین تعداد نیز می‌توانند نقش موثری در این جنگ ایفا کنند.

نیروهای ویژه بریتانیا از چندین واحد نخبه نظامی با زمینه‌های تخصصی متمایز تشکیل شده‌اند و به عنوان یکی از تواناترین‌ها در جهان شناخته می‌شوند.

به نظر می‌رسد در روزهای آینده درز این اطلاعات توسط مقامات روسیه مورد بهره برداری سیاسی قرار گیرد. کرملین پیش از این بارها ناتو را به مشارکت در این جنگ متهم کرده بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه نیز پیش از این عنوان کرده بود «کشورهای غربی تنها یک هدف دارند و آن نابودی اتحاد جماهیر شوروی سابق و بخش اصلی آن یعنی فدراسیون روسیه است.»

این اسناد همچنین نشان می‌دهد که ایالات متحده درباره دستاوردهای قابل توجه کی‌یف در یک ضد حمله احتمالی تردید جدی دارد.

انتظار می‌رود کی‌یف در بهار امسال با تجهیزات جدید و آموزش نیروهای خود توسط غرب حمله‌ای را علیه روسیه آغاز کند.

مقامات ایالات متحده در اوایل این هفته درز این اسناد را «خطری جدی برای امنیت ملی آمریکا» خواندند و درباره احتمال انتشار مطالب حساس‌تر هشدار دادند.

این بزرگ‌ترین نشت اطلاعات محرمانه‌ آمریکا از آغاز حمله روسیه به اوکراین است. اگرچه به نظر می‌رسد برخی از این اسناد مانند آمار تلفات در اوکراین دستکاری شده‌ باشند اما مقامات پنتاگون گفته‌‌اند که بسیاری از این مدارک اصالت دارند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مقامات ایالات متحده تلاش کرده‌اند تا این اطلاعات را از شبکه‌های اجتماعی پاک کنند. آن‌ها همچنین در حال تحقیق درباره نحوه لو رفتن این اسناد هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واشنگتن پست: افشا کننده اطلاعات محرمانه آمریکا یک مرد جوان است که به اسلحه علاقه دارد

آخرین تحولات جنگ اوکراین؛ «احتمالا روسیه پشت ماجرای افشای اسناد محرمانۀ ارتش آمریکاست»

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد