رسوایی فساد در پارلمان اروپا؛ نماینده متهم به دریافت رشوه در پرونده قطرگیت در خانه حبس می‌شود

Eva Kaili
Eva Kaili Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اوا کایلی معاون و نماینده معلق پارلمان اروپایی به صورت مشروط و با قید وثیقه آزاد شد.

آگهی

اوا کایلی، نماینده یونانی پارلمان اروپا که به شناخته شده ترین چهره رسوایی فساد در پارلمان اروپا تبدیل شده است، چهارشنبه پس از بیش از چهار ماه بصورت مشروط از زندان آزاد شد. نام اوا کایلی با پرونده «قطرگیت» پیوند خورده است.

او که اوایل سال ۲۰۲۲ پس از ورود دوباره به پارلمان اروپا به عنوان معاونت پارلمان هم انتخاب شده بود، دسامبر همان سال به دستور دادستانی بروکسل به دلیل فساد مالی و دریافت رشوه بازداشت و زندانی شد.

وکالت او در پارلمان اروپا هم تا زمان صدور حکم دادگاه تعلیق شده است.

اسون مری، وکیل اوا کایلی در گفتگو با یورونیوز می گوید که این نماینده معلق پارلمان اروپا از این پس با دستنبد الکترونیکی در بازداشت خانگی در بروکسل خواهد بود. آزادی مشروط اوا کایلی در حالیست که قرار است پنجشنبه در جلسه دادگاه شرکت کند.

این نماینده ۴۴ ساله در ۴ ماه گذشته در زندان هارن دوران حبس خود را گذراند. دستگیری او موجی از شوک در سراسر «بروکسل» ایجاد کرد. بروکسل میزبان تمامی نهادهای مهم اتحادیه اروپا، از جمله کمیسیون و شورا و پارلمان است.

تحقیقات دادستانی بروکسل نشان می دهد که اوا کایلی هدایای مالی فراوانی از دولتهای قطر و مراکش دریافت کرده است.

این نماینده یونانی پارلمان اروپا بارها در سخنرانی‌هایش از قطر حمایت کرد و مدارک متعددی نشان می‌دهد که او بارها در مذاکرات پارلمان اروپا برای امیرنشین قطر لابی گری کرده است.

در بازجویی ها منتسب به پرونده «قطرگیت» دادستانی بروکسل بیش از ۱.۵ میلیون یورو پول نقد در خانه‌های پنج متهم اصلی پیدا کرد. بخش مهمی از این پول نقد در خانه اوا کایلی پیدا شده بود.

قطر و مراکش، هرگونه پرداخت رشوه به نمایندگان پارلمان اروپا را تکذیب می کنند.

در پرونده قطرگیت، اوا کایلی به همراه فرانچسکو جورجیو دوست پسرش که او هم کارمند پیشین پارلمان اروپا بوده است، بعلاوه پیر آنتونیو پانزری، مدیر سازمان های غیردولتی و حقوق بشری و نماینده پیشین پارلمان، به اتهام دریافت رشوه از قطر و مراکش بازداشت شده و به زندان رفتند.

اما همگی متهمان پرونده بصورت مشروط آزاد شدند و تنها اوا کایلی بود که تا روز چهارشنبه همچنان در زندان ماند. اسون مری، وکیل اوا کایلی می گوید که ادامه حبس موکلش تنها دلیل «نمادین» داشت.

به گفته این وکیل، دستگاه قضایی بلژیک می خواهد با این حبس ۴ ماهه به دیگر وکلای پارلمان اتحادیه اروپا و کارمندان کمیسیون اتحادیه اروپا نشان دهد که مقابله جدی در صحن اتحادیه اروپا با فساد و رشوه مالی خواهد شد.

اسون مری به یورونیوز می گوید:‌« سخت‌گیری علیه اوا کایلی هشداری است به بقیه؛ مرتکب فساد نشوید چرا که برای مدت طولانی به زندان خواهید رفت.»

دادستانی فدرال بلژیک از اظهار نظر درباره اتهامات وکیل خانم کایلی خودداری کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا این نماینده معلق پارلمان اروپا، ادامه حبس خانگی خود را در همان محل سکونت «فرانچسکو جورجیو» که با او یک دختر دو ساله دارد سپری خواهد کرد یا به محل دیگری خواهد رفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قطر‌گیت؛ بلژیک برای تسهیل تماس با تهران از خیر محاکمه یک وزیر قطری گذشت

پرونده قطرگیت؛ دادستانی بلژیک از آزادی یکی از ۴ مظنون بازداشتی خبر داد

قطرگیت؛ پارلمان اروپا مصونیت دو نماینده را لغو کرد