قطرگیت؛ پارلمان اروپا مصونیت دو نماینده را لغو کرد

پارلمان اروپا
پارلمان اروپا Copyright Jean-Francois Badias/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس گزارش‌ها آقای تارابالای بلژیکی ممکن است در فساد مرتبط با مداخله یک یا چند کشور خارجی با هدف تاثیرگذاری بر بحث‌ها و تصمیمات اتخاذ شده در پارلمان اروپا دست داشته باشد.

آگهی

پارلمان اروپا با لغو مصونیت پارلمانی دو نماینده در رابطه با بزرگترین رسوایی اقتصادی اتحادیه اروپا، راه را برای بازجویی بازرسان بلژیکی باز کرد.

اعضای این پارلمان با رای قاطع مصونیت پارلمانی مارک تارابالا، نماینده بلژیکی و آندرئا کوتزولینو، نماینده ایتالیایی را لغو کردند. البته وکلای هر دوی این نمایندگان پیش‌تر قصد آن‌ها مبنی بر همکاری با مقامات بلژیکی اعلام کرده‌ بودند. 

تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد که کوتزولینو به نفع لغو مصونیت پارلمانی خود رای داده است.

هر دو آن‌ها هرگونه ارتباط با رسوایی موسوم به قطرگیت که در آن مقامات قطری و مراکشی مظنون به رشوه دادن برای تأثیرگذاری بر تصمیمات پارلمان اروپا هستند را انکار کرده‌اند. اگرچه قطر و مراکش هم به شدت دخالت خود در این رسوایی را انکار کرده‌اند اما پارلمان اروپا کار بر روی هر پرونده مرتبط با قطر را به حالت تعلیق درآورده است.

بر اساس گزارش‌ها آقای تارابالای بلژیکی ممکن است در فساد مرتبط با مداخله یک یا چند کشور خارجی با هدف تاثیرگذاری بر بحث‌ها و تصمیمات اتخاذ شده در پارلمان اروپا دست داشته باشد.

در این گزارش‌ها آمده است که شهادت‌هایی مبنی بر پرداخت بین ۱۲۰هزار تا ۱۴۰هزار یورو به او در چند نوبت بیان شده‌اند. 

در گزارش‌های مربوط به آقای کوتزولینو آمده است که این نماینده ایتالیایی پارلمان اروپا از سال ۲۰۱۹ با افرادی برای همکاری در حفظ منافع کشورهای خارجی در پارلمان اروپا توافق کرده است.

در این گزارش آمده است که او با دریافت مبالغی در تصمیم‌گیری‌های پارلمان اروپا که ممکن بوده به منافع این کشورها آسیب بزند، رای منفی داده است. 

آقای تارابالا و آقای کوتزولینو هر دو عضو گروه چپ میانه‌روی سوسیال دموکرات، دومین گروه بزرگ سیاسی پارلمان هستند. این گروه بیشترین ضربه را از اتهامات فساد متحمل شده‌ است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این رسوایی در اوایل ماه دسامبر سال گذشته، زمانی که مقامات با اقداماتی در سراسر بروکسل و ایتالیا صدهاهزار یورو را توقیف کردند.

اوا کایلی، نماینده سوسیال دموکرات و نایب رئیس پیشین پارلمان اروپا، فرانسیس گیورگی، شریک زندگی و دستیار او و نماینده پیشین پارلمان اروپا، پیر آنتونیو پانزری، نماینده پیشین سوسیال دموکرات پارلمان و نیکولو فیگا تالامانچا، رئیس گروه خیریه، چهار نفری هستند که به فساد، پول‌شویی و عضویت در سازمان‌های جنایت‌کار متهم شده‌اند.

پانزری با دادستان‌های بلژیکی توافق کرده تا به عنوان خبرچین عمل کند. او قول داده اسامی دست اندرکاران و نحوه جابجایی پول را در ازای حکمی سبک تر فاش کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قطر‌گیت؛ بلژیک برای تسهیل تماس با تهران از خیر محاکمه یک وزیر قطری گذشت

رسوایی فساد در پارلمان اروپا؛ نماینده متهم به دریافت رشوه در پرونده قطرگیت در خانه حبس می‌شود

پارلمان اروپا از راه اندازی یک وبسایت برای مقابله با «لابی گری پنهانی» خبرداد