تحول تازه در درمان سرطان پستان و پروستات؛ داروی جدید آسترازنکا در بریتانیا مجوز گرفت

تابلوی مقر جهانی AstraZeneca در لندن
تابلوی مقر جهانی AstraZeneca در لندن Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این اولین داروی ضد سرطان در جهان است که می‌تواندیک بیماری ژنتیکی ارثی را هدف قرار دهد.

آگهی

داروی «اولاپاریب / Olaparib» ساخت شرکت داروسازی آسترازنکا، می‌تواند به درمان صدها نفر که از بیماری سرطان پستان و سرطان پروستات رنج می‌برند، کمک کند.

از این پس، مردان مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته و زنان مبتلا به نوعی از سرطان اولیه پستان در صورتی که در معرض خطر بالای عود کردن بیماری باشند، می توانند در بریتانیا به داروی اولاپاریب دسترسی داشته باشند.

این داروی تازه تایید شده که به صورت قرص در دسترس خواهد بود، از ترمیم دی.اِن.اِی. توسط سلول‌های سرطانی که باعث مرگ سلولی می‌شود، جلوگیری می‌کند.

این دارو که با نام «لین‌پارزا / Lynparza» نیز شناخته می‌شود، سرطان‌هایی با جهش‌های ژنی «پروتئین‌های ۱ و ۲ مستعدکننده سرطان پستان» موسوم «BRCA» را هدف قرار می‌دهد. این ژن‌ها بیشتر در سرطان ارثی پستان و تخمدان تحت تاثیر قرار می گیرند.

سیستم درمانی و بهداشتی بریتانیا (NHS) معتقد است که داروی درمانی جدید، خطر بازگشت دوباره سرطان اولیه پستان «HER2-منفی» در چهار سال اول را تقریبا به یک سوم کاهش می‌دهد.

این اولین داروی ضد سرطان در جهان است که می‌تواندیک بیماری ژنتیکی ارثی را هدف قرار دهد.

تخمین زده می شود که حدود ۵۵۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته، و ۳۰۰ زن مبتلا به سرطان اولیه پستان HER2-منفی، هر سال واجد شرایط استفاده از داروی جدید در انگلیس خواهند بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

کارشناسان مؤسسه تحقیقات سرطان (ICR) این تصمیم را تغییردهنده بسیاری از زندگی‌ها توصیف کردند و می‌گویند این دارو به بیماران فرصتی برای زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر می‌دهد.

پیشتر نیز این دارو درخواست دریافت مجوز کره بود ولی در ماه نوامبر گذشته از سوی نهاد دارویی بریتانیا رد شده بود. سازمان «سرطان پروستات در بریتانیا» اعطای این مجوز را «لحظه‌ای برجسته» برای درمان سرطان پروستات عنوان کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لغو سفر رئیس پنتاگون به بروکسل؛ چرا وزیر دفاع آمریکا برای بار سوم در بیمارستان بستری شد؟

افزایش امیدها برای مهار سرطان پستان؛ دانشمندان عامل گسترش تومورها به دیگر نقاط بدن را کشف کردند

مقابله با سرطان پستان؛ کاهش سن ماموگرافی به ۴۰ سال یا شخصی‌سازی بیشتر غربالگری‌ها؟