فروکش کردن نبردها در باهموت؛ آیا روسیه به دنبال تغییر خط مقدم جنگ است؟

فروکش کردن نبردها در شرق اوکراین؛ نیروهای اوکراینی در نبرد باهموت به تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۲۳.
فروکش کردن نبردها در شرق اوکراین؛ نیروهای اوکراینی در نبرد باهموت به تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۲۳. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژنرال‌های ارشد اوکراینی در هفته‌های اخیر ادعا کرده‌اند که فعالیت نیروهای روسیه در باهموت کمتر شده است. این ژنرال‌ها می‌گویند که در آینده نزدیک، با یک ضد حمله می‌شود دورنمای محاصره شهر را تغییر داد.

آگهی

تعیین دقیق محل استقرار نیروهای نظامی در نبرد طاقت فرسای باهموت در شرق اوکراین و میزان پیشروی دقیق هر کدام از نیروها دشوار است؛ چنانچه کی‌یف و مسکو گزارش‌های متفاوتی در مورد وضعیت جاری نبرد ارائه می‌دهند.

ژنرال‌های ارشد اوکراینی در هفته‌های اخیر ادعا کرده‌اند که فعالیت نیروهای روسیه در باهموت کمتر شده است. این ژنرال‌ها می‌گویند که در آینده نزدیک، با یک ضد حمله می‌شود دورنمای محاصره شهر را تغییر داد.

با طولانی‌شدن درگیری‌ها در باهموت در شرق اوکراین و افزایش شمار تلفات نیروهایی روس درگیر در ماه‌ها نبرد سخت و جان‌فرسا، این حملات «تا حد زیادی متوقف شده است».

این حاصل جدیدترین برآورد اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا از میدان جنگ در اوکراین است که می‌گوید این بن‌بست «احتمالا در درجه اول ناشی از خستگی شدید نیروهای روسی است». این گزارش خاطرنشان می‌کند که «اوکراین نیز در دفاع از خود متحمل تلفات سنگینی شده است».

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت دفاع بریتانیا معتقد است که وضعیت در سنگرهای باهموت «احتمالا به دلیل اختلاف نظرها بین وزارت دفاع روسیه و گروه واگنر بدتر هم شده باشد.»

بر اساس بیانیه وزارت دفاع بریتانیا که روز شنبه ۲۵ مارس منتشر شد، روسیه تمرکز عملیات خود را به شهر آودیئیفکا در جنوب باهموت منتقل می‌کند و امیدوار است خط مقدم جنگ را در آنجا حفظ کند. این موضوع نشان‌ می‌دهد که روسیه به یک نقشه عملیاتی تدافعی‌تر بازگشته؛ «چرا که از به نتیجه رسیدن حملات گسترده در سال جدید میلادی نامطمئن است».

جدیدترین بروزرسانی وزارت دفاع بریتانیا از نبرد در شرق اوکراین

از آن طرف هم، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که چین هنوز سلاحی به روسیه تحویل نداده است. بایدن روز جمعه در جریان سفرش به کانادا گفت: «الان سه ماه است که می‌شنوم که چین قرار است تسلیحات مهمی به روسیه بدهد... البته نمی‌گویم که این کار را نخواهند کرد، اما هنوز انجامش نداده‌اند».

در سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به مسکو، طرفین از ورود به «عصر جدید» و «روابط ویژه» خبر دادند؛ اما در حالی که رهبر چین در این سفر وعده حمایت‌های معنوی و تجاری به مسکو را داد، اما از قول دادن به ارسال تسلیحات به روسیه - حداقل در به طور رسانه‌ای - که می‌توانست به تحریم‌های غرب علیه کشورش منجر شود، خودداری کرد.

اخیرا یوگنی پروگوژین موسس گروه مزدوران واگنر، صریح‌ترین موضع انتقادی علیه روایت کرملین در خصوص اوکراین را اتخاذ کرد و با ادعاهای روسیه مبنی بر اینکه در اوکراین در حال جنگ با ناتو است را رد کرد و اینکه اصلا چیزی به اسم نازی‌ها در اوکراین وجود داشته باشد را زیر سوال برد.

براساس برآوردهای متعدد، بعید است که تصرف احتمالی باهموت بدست نیروهای روس، به طور چشمگیری عرصه کلی جنگ در شرق اوکراین را تغییر دهد، اما در صورت تحقق آن، روسیه به یک پیروزی نمادین دست خواهد یافت؛ چرا که در هشت ماه اخیر هیچگونه پیشروی و دستاوردی از جنگ نداشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۲ سال زندان برای یک پدر روس که فرزندش نقاشی ضدجنگ کشیده بود

چتربازان روسیه در شرق «چاسیو یار» مستقر شدند؛ اهمیت تصرف این شهر اوکراین در چیست؟

راهکار اوکراین برای دمیدن جان تازه به ارتش با فرض تشدید جنگ از سوی روسیه