سفر رییس جمهوری چین به مسکو؛ اوکراین خواستار خروج نیروهای روسیه از خاک کشورش شد

سفر شی‌ جین‌پینگ، رییس جمهوری چین به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه
سفر شی‌ جین‌پینگ، رییس جمهوری چین به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با سفر برنامه ریزی‌شده شی‌ جین‌پینگ، رییس جمهوری چین به مسکو، کی‌یف از روسیه خواست تا نیروهایش را از اوکراین خارج کند. این اولین سفر آقای شی به مسکو پس از حمله این کشور به اوکراین است. در همین زمینه کرملین عنوان کرده پوتین و شی در مورد پیشنهادات پکن برای توقف جنگ در اوکراین گفتگو خواهند کرد.

آگهی

پوتین در بحبوحه جنگ اوکراین از شی جین‌پینگ، رییس جمهوری چین در کرملین استقبال کرد. همزمان با این سفر برنامه ریزی شده کی‌یف از روسیه خواست تا نیروهایش را از اوکراین خارج کند. این اولین سفر آقای شی به مسکو پس از حمله به اوکراین است.

در همین زمینه کرملین عنوان کرده آقای پوتین و آقای شی در مورد پیشنهادات پکن برای توقف جنگ در اوکراین گفتگو خواهند کرد.

به گفته خبرگزاری‌های روسیه آقای شی گفته است که این سفر به روابط روسیه و چین «شتاب جدیدی» می‌بخشد. از طرفی نیز اوکراین از پکن خواسته است که از «نفوذ» خود بر روسیه برای خاتمه دادن جنگ استفاده کند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تنها چند روز پس صدور حکم بازداشت بین‌المللی برای رهبر کرملین به اتهام جنایات جنگی مربوط به اوکراین، سفر رییس جمهوری چین نشان دهنده تسلط دیپلماتیک جدید پکن است.

این دو قدرت بزرگ، سفر سه روزه آقای شی را فرصتی برای تعمیق «دوستی بدون محدودیت» خود توصیف کرده‌اند.

چین به روسیه به چشم منبع نفت و گاز برای اقتصاد تشنه انرژی خود و به عنوان شریکی در مقابل تسلط ایالات متحده در امور جهانی نگاه می‌کند. دو کشور جز پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند و رزمایش نظامی مشترکی نیز برگزار کرده‌اند.

در این نشست، دو طرف یکدیگر را «دوست عزیز» خطاب کردند و به تبادل نظر پرداختند. پوتین انتخاب مجدد آقای شی را تبریک گفت و برای روابط قوی‌تر ابراز امیدواری کرد.

پوتین همچنین از پیشنهادات پکن برای حل و فصل سیاسی در اوکراین استقبال کرد و خاطرنشان کرد که روسیه برای گفتگو آماده است. او ادامه داد: «ما در مورد همه این موضوعات از جمله ابتکار شما که بسیار مورد احترام است، گفتگو خواهیم کرد. همکاری ما در عرصه بین‌المللی بدون شک به تقویت اصول اساسی نظم جهانی و چند قطبی کمک می‌کند.»

آقای شی هم از آقای پوتین بابت تبریک بر انتخاب مجددش تشکر کرد و گفت که روسیه را به عنوان اولین سفر خارجی خود پس از انتخابات برگزیده است.

از طرفی دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که در طول شام، پوتین و شی احتمالا «توضیحات مفصلی» درباره اقدامات مسکو در اوکراین ارائه خواهند کرد. همچنین به گفته او قرار است روز سه شنبه گفتگوهای گسترده‌تری با حضور مقامات دو کشور در مورد موضوعات مختلف برگزار شود.

برای پوتین، حضور آقای شی یک پیروزی دیپلماتیک و معتبر در میان تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین است.

مسکو و پکن در حال ایجاد اهداف مشترک هستند: اوایل ماه جاری، رییس جمهوری چین، واشنگتن را به تلاش برای منزوی کردن کشورش و جلوگیری از توسعه آن متهم کرد، چرا که چین رهبری منطقه‌ای و احتمالا جهانی را به چالش می‌کشد.

در جهان چندقطبی، ایالات متحده و متحدانش قادر به ایجاد جبهه‌ای جهانی علیه پوتین نبوده‌اند. در اولین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، اگرچه ۱۴۱ کشور به محکومت روسیه در سازمان ملل رای دادند، اما هند، چین و آفریقای جنوبی که عضو گروه ۲۰ هستند، رای ممتنع صادر کردند. بسیاری از کشورهای آفریقایی هم آشکارا از روسیه به دلیل این جنگ انتقاد نکردند.

در مقابل چین، سفر شی جین‌پینگ را بخشی از تبادلات دیپلماتیک عادی نشان داده و جزییات کمی در مورد هدف این سفر ارائه کرده است.

وانگ ونبین، سخنگوی امور خارجه چین هم روز دوشنبه در یک نشست خبری روزانه در پکن گفت که سفر شی «سفر دوستی، همکاری و صلح» است.

در عین حال، این مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که چین با میانجی‌گری برای احیای روابط بین عربستان سعودی و ایران به یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک دست یافته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

برای ایالات متحده و بسیاری از کشورهای اروپا، سفر شی یک نمایش آشکار از حمایت از پوتین است که به طور فزاینده‌ای منزوی شده است. این در حالی است که ارتش روسیه با کمبودهایی رو به رو شده و اقتصادش تحت تحریم‌های غرب با مشکل مواجه شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجار در کریمه؛ اوکراین می‌گوید که موشک‌های روسیه منهدم شده‌اند

نمایش پیروزی پنجم پوتین؛ چه سرنوشتی در انتظار روسیه است؟

رهبران غربی پیروزی پوتین در «شبه انتخابات» روسیه را «غیرقانونی» خواندند؛‌ واکنش متحدان چه بود؟