واکنش ژاپن به تهدیدهای چین و روسیه؛ توکیو با افزایش بودجه نظامی به سراغ ساخت موشک فراصوت می‌رود

یک تانک تیپ ۹۰ نیروی زمینی ژاپن
یک تانک تیپ ۹۰ نیروی زمینی ژاپن Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در صورت موفقیت حزب حاکم بر ژاپن در افزایش بودجه نظامی این کشور، ژاپن از نظر هزینه‌های نظامی پس از ایالات متحده و چین و بالاتر از بریتانیا و روسیه در جایگاه سوم قرار خواهد گرفت.

آگهی

وزارت دفاع ژاپن روز چهارشنبه درخواست بودجه ۴۰ میلیارد دلاری خود را با برجسته کردن نگرانی‌های موجود در خصوص تحرکات چین در تنگه تایوان و وقوع جنگ اوکراین به عنوان «سخت‌ترین چالش‌های» جهان از زمان جنگ جهانی دوم، ارائه کرد. 

این وازرتخانه در بیانیه تقدیم درخواست افزایش بودجه نظامی ژاپن که تقریبا ظی ۱۰ سال گذشته روندی صعودی داشته، هشدار داد: «آنچه در اروپا در حال وقوع است [تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین]، می‌تواند در منطقه هند و اقیانوسیه نیز رخ دهد.»

وزارت دفاع ژاپن همچنین فهرستی از خواسته‌های خود شامل ساخت و تامین پهپادهای مسلح و توسعه تحقیقات برای ساخت موشک‌های مافوق صوت را منتشر و تاکید کرد که به عنوان بخشی از تدارک نظامی با هدف مقابله با تهدیدهای چین و روسیه، ساخت و توسعه یک موشک کروز و یک موشک بالستیک با سرعت بالا را در دستور کار خود قرار داده است. 

این وزارتخانه همچنین بخشی از بودجه مدنظر خود را برای توسعه و تولید انبوه «شناورهای پرسرعت» به منظور دفاع از جزایر دور افتاده از جمله اوکیناوا و جزایر نزدیک تایوان صرف خواهد کرد.

هر چند بودجه درخواستی ۵.۵۹ تریلیون ینی (۴۰ میلیارد دلاری) وزارت دفاع ژاپن برای سال مالی آینده که از اوریل ۲۰۲۳ آغاز می‌شود یک رکورد برای بودجه نظامی این کشور محسوب می‌شود اما در مقایسه با بودجه ۵.۴۸ تریلیون ینی سال گذشته افزایش زیادی نداشته است.

حزب حاکم محافظه‌کار ژاپن که گرایشی ناسیونالیستی دارد، قصد دارد تا طی پنج سال آینده هزینه‌های دفاعی کشور را به دو درصد تولید ناخالص داخلی یعنی رقمی نزدیک به ۱۰تریلیون ین (۷۲ میلیارد دلار) برساند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در صورت موفقیت حزب حاکم بر ژاپن در افزایش بودجه نظامی این کشور، ژاپن از نظر هزینه‌های نظامی پس از ایالات متحده و چین و بالاتر از بریتانیا و روسیه در جایگاه سوم قرار خواهد گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش ژاپن برای تقویت بخش دفاعی خود؛ سفرهای اروپایی و آمریکایی کیشیدا آغاز شد

رزمایش نظامی روسیه با چین و چند کشور دیگر از پنجشنبه آغاز می‌شود

افزایش تنش‌ها بین توکیو و مسکو؛ ژاپن جزایر مورد مناقشه با روسیه را «اشغالی» توصیف کرد