تظاهرات هزاران نفر در منطقه عفرین سوریه در اعتراض به قتل ۴ کرد

مراسم تشییع مردان کرد به قتل رسیده در شمال سوریه
مراسم تشییع مردان کرد به قتل رسیده در شمال سوریه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این چهار مرد در حالی که در شب جشن نوروز مشغول روشن کردن آتش روشن بودند، با گلوله به قتل رسیدند.

آگهی

هزاران تن از ساکنان شهر کردنشین و زلزله‌زده «جندیرس» واقع در منطقه عفرین در شمال‌غرب سوریه روز سه‌شنبه ۲۱ مارس (۱ فروردین) در اعتراض به کشته شدن چهار شهروند کرد در جریان جشن آغاز سال نو دست به تظاهرات زدند.

این چهار مرد در حالی که در شب جشن نوروز مشغول روشن کردن آتش روشن بودند، با گلوله به قتل رسیدند.

حمله به این افراد تنش میان گروه‌های مسلح تحت‌حمایت ترکیه (که کنترل منطقه را در اختیار دارند) و ساکنان کرد را بار دیگر افزایش داده است. مهاجمانی که مردان کرد را هنگام روشن کردن آتش در جشن نوروز به ضرب گلوله از پای درآورده‌اند، ظاهراً متعلق به «جیش الشرقیه» بودند که یک گروه انشعابی از احرار شرقیه و تحت حمایت ترکیه است.

پس از این اتفاق و به درخواست ساکنان منطقه، شبه‌نظامیان گروه مسلح «هیأت تحریرالشام» در اطراف شهر جندیرس مستقر شده و به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مقر گروه احرار شرقیه را در این منطقه تسخیر کرده‌اند.

اگرچه سخنگوی هیأت تحریرالشام از اظهارنظر در مورد این موضوع خودداری کرده، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که شبه‌نظامیان این گروه به هنگام برگزاری مراسم خاکسپاری قربانیان که با حضور انبوه جمعیت برگزار شده، در شهر و اطراف خیابان‌های منطقه به طور گسترده حضور داشته‌اند. نیروهای ترکیه نیز همزمان در جاده‌ای که روستای اطمه (تحت کنترل هیأت تحریرالشام) را به جندیرس وصل می‌کند، مستقر شده‌ بودند.

در سوی مقابل، «ارتش ملی سوریه» که ائتلافی از گروه‌های مختلف تحت حمایت ترکیه در این منطقه، با صدور بیانیه‌ای قتل مردان کرد را به «شدیدترین وجه ممکن» محکوم کرد و قول داد که عاملان آن را به دست عدالت بسپارد.

شامگاه سه‌شنبه یکی از مقامات این سازمان نیز اعلام کرد که مظنونان این قتل دستگیر شده‌اند و وعده داد که مقامات محلی «قاطعانه و بدون گذشت با همه عاملان جنایت و تجاوز به حقوق افراد بی‌گناه برخورد خواهند کرد».

شهر جندیرس تا سال ۲۰۱۸ توسط شبه‌نظامیان کرد کنترل می‌شد، اما در آن سال به تصرف مخالفان سوری تحت حمایت ترکیه درآمد و هنوز در اختیار آنان است. 

در پی اشغال این شهر بسیاری از ساکنان کرد آن آواره شدند و کسانی که باقی مانده‌اند، اغلب شکایت دارند که با آن‌ها بدرفتاری می‌شود و مورد تبعیض قرار می‌گیرند.

در ساعات پس از تیراندازی، برخی از کردهای جندیرس در قالب یک کاروان به شهر اتمه در ۱۵ کیلومتری رفتند و از گروه هیأت تحریرالشام خواستند کنترل جندیرس را به دست بگیرد و آن را از اختیار شبه‌نظامیان تحت حمایت ترکیه خارج کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هیأت تحریرالشام به دلیل روابط تاریخی با القاعده توسط ایالات متحده و سایر کشورهای غربی به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود؛ اما بسیاری از ساکنان کرد این منطقه می‌گویند آن را به گروه‌های تحت حمایت ترکیه «ترجیح می‌دهند». 

ابومحمد الجولانی، رهبر این گروه نیز با گروهی از خانواده‌های قربانیان دیدار کرده و قول انتقام در خصوص این حادثه را داده است. او خطاب به خانواده‌ها گفت: «آن‌هایی که به شما آسیب رساندند به خواست خدا کشته خواهند شد.»

در درگیری‌های سال‌های اخیر بین مخالفان مسلح تحت حمایت ترکیه و شبه‌نظامیان کرد، تا کنون ده‌ها نفر از هر دو طرف در سوریه کشته شده‌اند.

ترکیه از سال ۲۰۱۶ میلادی سه عملیات بزرگ نظامی را در داخل خاک سوریه علیه مواضع یگان‌های مدافع خلق (YPG) انجام داده است. مقامات آنکارا این حزب را شاخه‌ای وابسته به حزب کارگران کردستان یا «پ‌ک‌ک» می‌دانند که سال‌ها است در داخل ترکیه با حکومت مرکزی در حال نزاع است.

این در شرایطی است که «یگان‌های مدافع خلق» ستون فقرات نیروهای تحت رهبری ایالات متحده را در مبارزه با شبه‌نظامیان داعش تشکیل می‌دادند و از متحدان اصلی ایالات متحده در سوریه بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه حملات ترکیه به مناطق کرد نشین شمال سوریه؛ اردوغان: «مصمم به حفاظت از مرزهایمان هستیم»

آمریکا نسبت به تشدید درگیری‌ها در شمال سوریه «شدیدا» ابراز نگرانی کرد

ترکیه و کردها همدیگر را به نقض آتش‌بس در شمال سوریه متهم کردند