ادامه حملات ترکیه به مناطق کرد نشین شمال سوریه؛ اردوغان: «مصمم به حفاظت از مرزهایمان هستیم»

جنگنده ارتش ترکیه
جنگنده ارتش ترکیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه تهدید کرد «به محض آنکه زمان مناسب آن فرا برسد» فرمان حمله زمینی به شمال سوریه را صادر خواهد کرد.

آگهی

ترکیه همچنان مواضع جنگجویان کرد در شمال سوریه را هدف قرار می‌دهد و تاکید دارد که مصمم‌تر از همیشه در پی محافظت از مرزهای جنوبی خود است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه بار دیگر ضمن تاکید بر قصد خود برای دادن فرمان حمله زمینی به شمال سوریه «به محض آنکه زمان مناسب آن فرا برسد»، هشدار داد: «اکنون عزم ما برای محافظت از تمام مرزهای جنوبی با ایجاد یک منطقه امنیتی قوی تر از همیشه است.»

به گفته منابع مستقل سوری و شاهدان مناطق کرد‌نشین شمال این کشور، توپخانه ترکیه به طور مشخص روز چهارشنبه نیروهای کردی را که مسئول حفاظت از اردوگاه الهول و زندان محل بازداشت اعضای داعش هستند، هدف حملات خود قرار داد.

اردوگاه الهول محلی است که ۵۰ هزار نفر از بستگان جهادگران گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش در آن نهگداری می‌شوند.

ترکیه روز یکشنبه با انجام حملات هوایی و تشدید آتش توپخانه علیه مواضع حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) عملیات موسوم به «پنجه شمشیر» را در این مناطق آغاز کرد.

آنکارا این دو جنبش پیکارجوی کرد را به سازماندهی و حمایت مالی از بمب‌گذاری ۱۳ نوامبر در استانبول که منجر به جان باختن ۶ نفر و زخمی شدن ۸۱ نفر دیگر شد، متهم می کند؛ اتهامی که از سوی هر دو گروه رد شده است.

اردوغان: زمانش برسد حمله زمینی را آغاز می‌کنیم

آقای اردوغان که در حضور نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه در پارلمان کشورش تاکید کرد: «ترکیه از توانایی و ظرفیت لازم برای تعقیب و مجازات تروریست‌های دخیل در حملات علیه کشور در داخل و خارج از مرزهایش برخوردار است.»

وی هشدار داد «تا آن زمان بدون وقفه به عملیات هوایی خود ادامه می دهیم و در صورت صلاحدید وارد قلمرو زمینی تروریست‌ها خواهیم شد.»

رئیس کشور ترکیه از مناطق تل رفعت، منبج و عین العرب (کوبانی) به عنوان قلمرویی در خاک سوریه که باید از وجود «تروریست‌ها» پاک شود نام برد و بر ايجاد یک منطقه امنيتی به وسعت ۳۰ كيلومتر در مرزهای جنوبی کشورش تاکید کرد.

شهر کوبانی که در حملات توپخانه‌ای تازه ارتش ترکیه هدف قرار گرفت پایگاه نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق است؛ این شهر که در زمان نفود نیروهای اسلامگرای افراطی در منطقه به تصرف گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش در آمده بود سال ۲۰۱۵ توسط پیکارجویان ی.پ.گ و با حمایت و پشتیبانی غرب پس گرفته شد.

مقامات نظامی در آنکارا روز چهارشنبه بدون دادن توضیحات و جزئیات بیشتر اعلام کردند که روسای ستاد کل ارتش ترکیه و آمریکا درباره «تحولات جاری» گفتگو کردند.

به گزارش فرانس‌پرس، فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده در خاورمیانه (سنتکام) مدعی شده که حمله روز سه شنبه ترکیه به پایگاه مشترک نیروهای کرد و ائتلاف بین المللی ضد افراطگری اسلامی در شمال شرق سوریه، نیروهای آمریکایی را در معرض خطر قرار داده است.

دعوت به خویشتن‌داری از سوی واشنگتن و مسکو

ایالات متحده و روسیه پیش‌تر از ترکیه خواسته بودند که «خویشتن‌داری» نشان دهد و حملات به شمال سوریه و مناطقی در خاک عراق را متوقف کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه شب در این خصوص تاکید کرد: «ما عمیقاً نگران اقدامات نظامی اخیر هستیم که منطقه را بی‌ثبات می‌کند، هدف مشترک ما در مبارزه با داعش را تهدید می‌کند و غیرنظامیان و پرسنل آمریکایی را به خطر می‌اندازد.»

فرانسه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که «با نگرانی تشدید تنش‌ها را دنبال کند». در بیانیه‌ای مطبوعاتی الیزه هشدار داده شده است که حمله زمینی احتمالی به شمال سوریه «ثبات و امنیت منطقه و ساکنان آن را به خطر می‌اندازد».

یک مقام ارشد ترکیه پیشتر به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «حملات هوایی پیش از هرگونه عملیات زمینی باید برای مدتی ادامه یابد.»

این منبع که خواست نامش فاش نشود، با یادآوری اینکه نیروهای ترکیه از سه سال پیش در شمال سوریه حضور دارند، افزود: «واحدهای نظامی ما در حالت آماده باش هستند.»

مقامات کرد و سازمان غیردولتی دیده‌بان حقوق بشر سوریه از حملات پهپادی روز چهارشنبه به نقاط متعددی در استان حسکه (شمال شرق سوریه) از جمله یک پالایشگاه گاز و یک ایستگاه پمپاژ نفت خبر دادند.

آگهی

یک مقام آگاه در میان نیروهای کرد شمال سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت که در حمله پهپادی ترکیه به منطقه‌ای که نظامیان روسیه در ان حضور داشتند یک سرباز روس مجروح و یک جنگجوی کرد کشته شد.

حمله اردوغان به کشورهای حامی گروه‌های کرد

گفتنی است که رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه بار دیگر اتهامات خود را علیه کشورهای حامی پیکارجویان کرد تکرار کرد و تلویحاً ایالات متحده را هدف قرار داد.

وی تصریح کرد: «قدرت‌هایی که به ما تضمین می‌دادند هیچ تهدیدی از سوی مناطق تحت کنترل آنها (مبارزان کرد) وجود نخواهد داشت، نتوانسته‌اند به قول خود عمل کنند؛ بنابراین، ما حق داریم امور خود را در سوریه مدیریت کنیم.

این در حالیست که سخنگوی ی.پ.گ بیانیه‌های کشورهای ضامن و عضو ائتلاف بین‌المللی در حمایت از مبارزان این گروه را احتیاط آمیز خوانده و نسبت به آن ابراز تاسف کرده است.

در بیانیه مشترکی که روز چهارشنبه پس از نشست سه جانبه روند آستانه درباره سوریه صادر شد، طرف‌ها بر حمایت قوی خود از تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات هزاران نفر در منطقه عفرین سوریه در اعتراض به قتل ۴ کرد

پلیس ترکیه چند نفر دیگر را به ظن دخالت در انفجار استانبول بازداشت کرد

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد