اگر اوکراین به اتحادیه اروپا بپیوندد چه اتفاقی می‌افتد؟

عکس تزئینی
عکس تزئینی Copyright canva
Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الحاق اوکراین و همچنان موضوع بحث برانگیزی میان تحلیل‌گران و سیاست‌گذاران بوده و آن‌ها این سوال را مطرح می‌کنند که پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا در عمل چه معنایی خواهد داشت.

آگهی

از هر زاویه‌ای بخواهیم به مسئله پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا نگاه کنیم احتمالش کم است که این کشور به این زودی‌‌ها بتواند به این بلوک ملحق شود.

جدای از تهاجم روسیه، اوکراین با مسائل عمیق ساختاری مواجه است به همین خاطر ممکن است دهه‌ها طول بکشد تا این کشور آماده پیوستن به این اتحادیه شود.

با این حال، الحاق اوکراین همیشه موضوع بحث برانگیزی میان تحلیل‌گران و سیاست‌گذاران بوده و همچنان این سوال مطرح است که پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا در عمل چه معنایی خواهد داشت.

مرکز ثقل به شرق منتقل می‌شود

اوکراین با ششصد و سه هزارو پانصد و پنچاه کیلومتر مربع مساحت و جمعیتی حدود ۴۰ میلیون نفر ، در صورت پیوستن به اتحادیه اروپا به پنجمین کشور پرجمعیت و بزرگ‌ترین کشور اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد.

به گفته پروفسور مایکل کیتینگ استاد دانشگاه آبردین اسکاتلند، این امر پیامدهای ژئوپلیتیکی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت و به طور بالقوه راه را برای یک محور جدید ورشو-کی‌یف هموار می‌کند که می‌تواند با محور سنتی پاریس-برلین رقابت کند.

او به یورونیوز گفت: «مطمئناً می‌توانیم شاهد تغییر بزرگی در توازن قدرت در اتحادیه اروپا باشیم»، اگرچه خود اوکراین «خیلی قدرتمند» نخواهد بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گسترش اتحادیه اروپا می‌تواند وحدت و انسجام ۲۷ کشور عضو را بیشتر تحت فشار قرار دهد. به گفته آقای کیتینگ«هرچه اتحادیه اروپا بزرگ‌تر شود، تصمیم‌گیری و مشارکت در اقدام جمعی دشوارتر می‌شود».

نبايد فراموش کرد که اتحادیه اروپا چندان دل خوشی از اعضای نسبتاً جدیدش یعنی مجارستان و لهستان که هر دو در سال ۲۰۰۴ به آنها پیوستند ندارد. این دو کشور به دليل تضعیف حاکمیت قانون و دموکراسی از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟

تصویب کلیات لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان؛ اتحادیه اروپا هشدار داد