انزوای روزافزون مجارستان در ناتو؛ بوداپست فنلاند و سوئد را درس عبرت می‌دهد؟

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پارلمان مجارستان اواخر ماه مارس بنا است در مورد حمایت از پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو اعلام موضع کند.

آگهی

مجارستان به شکل فزاینده‌ای در مهم‌ترین ائتلاف نظامی غرب موسوم به سازمان پیمان آتلانتیک شمال، ناتو منزوی می‌شود. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان حتی پیش از جنگ اوکراین هم در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این ائتلاف ساز مخالف می‌زد.

اما آقای اوربان پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، لهستان مهم‌ترین حامی خود را در میان کشورهای عضو اتحادیه نیز از دست داد.

نخست وزیر مجارستان پیش‌تر در ماه فوریه، طی نطقی ضمن اشاره به جنگ دوم جهانی به نوعی اذعان کرده بود که قائل به ائتلافی جنگ‌طلبانه نیست.

وی در این خصوص تصریح کرده بود: «سایر کشورها فکر می‌کردند که اگر آلمان‌ها نتوانند در برابر این همه فشار خارجی مقاومت کنند، آنها هم نمی‌توانند.»

وی سپس افزوده بود: «بدین ترتیب، آنها از اردوگاه صلح به اردوگاه جنگ پیوستند. از این میان فقط ما، مجارستان و واتیکان باقی ماندیم.»

بوداپست پیوسته تاکنون تلاش کرده است تا موافقت نهایی با الحاق سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را به تعویق بیندازد.

به گفته پیتر کرکو، مدیر عامل اندیشکده سیاسی «سرمایه» در بوداپست، این روند در پیش گرفته شده برای ایجاد تاخیر در پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، کشور را بیش از هر زمان دیگری منزوی می کند.

به گفته این محقق مجارستانی «کاملا واضح است؛ مجارستانی که سهم خود از بودجه اتحادیه اروپا را دریافت نمی‌کند می‌خواهد درس عبرتی به فنلاند و سوئد، دو کشور دیگر عضو بدهد، دو کشوری که اغلب مجارستان را به دلیل عقب ماندن از روند دموکراتیک مورد انتقاد قرار می‌دهند.»  

مدیر عامل اندیشکده «سرمایه» سپس می‌افزاید: «آنها (سوئد و فنلاند) همچنین از جهاتی تحت باج‌گیری مجارستان نیز قرار دارند.»

«زولتان سِنش» مدرس دانشگاه ملی خدمات عمومی و رئیس سابق ستاد نیروهای دفاعی مجارستان نیز معتقد است که تلاش‌های بوداپست برای کارشکنی در نشست‌های مشترک کمیته وزیران ناتو و اوکراین می‌تواند یکی دیگر از موارد اختلاف (این کشور با دیگر اعضا) باشد.»

وی با یادآوری این نکته که «از منظر ناتو، این تأخیر یک موضوع فنی است» می‌افزاید: «مسئله واقعی این است که چگونه می‌توانیم وضعیت اوکراین را حل کنیم. فشار زیادی روی اوکراینی‌ها وجود دارد. آنها اکنون در حال اصلاح قوانین با توجه به الزامات اتحادیه اروپا هستند.»

«زولتان سِنش» سپس می‌گوید: «بنابراین فکر می‌کنم این موضوع در دوره‌های آینده در دستور کار قرار گیرد و شاید این مسئله و اختلاف حساس با ناتو حل شود.»

در حال حاضر بنا است که پارلمان مجارستان اواخر ماه مارس در مورد حمایت از پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو اعلام موضع کند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه ترکش‌های عفو آزارگر جنسی؛ تظاهرات ده‌ها هزار نفری در بوداپست علیه دولت اوربان

مجارستان تهدید کرد که کمک بعدی اتحادیه اروپا را برای ارائه خدمات نظامی به اوکراین وتو می‌کند

انتقاد شدید اتحادیه اروپا از مجارستان به دلیل یک کارزار تبلیغاتی