واکنش بازار به توافق ایران و عربستان؛ قیمت دلار به پایین‌ترین حد در یک ماه و نیم گذشته رسید

بازار ارز در ایران
بازار ارز در ایران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بازار ارز ایران یک روز پس از انتشار خبر توافق تهران و ریاض برای از سرگیری روابط، به این مسئله واکنش نشان داد و قیمت ارز به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

آگهی

یک روز پس از اعلام توافق ایران و عربستان برای از سر گیری روابط میان دو کشور، بازار ارز به این اتفاق واکنش مثبتی نشان داد و قیمت دلار در ادامه روند نزولی خود به کمترین میزان در حدود یک ماه و نیم گذشته رسید. 

بر اساس اعلام صرافی‌های آنلاین، قیمت دلار روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ تا لحظه تنظیم این خبر وارد کانال ۴۶ هزار تومان شد و با قیمتی حدود ۴۶ هزار ۱۰۰ تا ۴۶ هزار ۲۰۰ معامله گردید. این بدان معناست که طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۳ هزار تومان از قیمت دلار در بازارهای ایران کاسته شده است. 

قیمت یورو نیز افت قابل توجهی را در بازار ایران تجربه کرد و به حدود ۴۹ هزار ۵۰ تا ۴۹ هزار ۱۵۰ تومان سقوط کرد.

به این ترتیب، نرخ آزاد دلار در مقایسه با رکورد تاریخی ثبت شده در جریان داد و ستدهای ۷ اسفند، حدود ۱۵ هزار تومان کاهش یافت. قیمت دلار در روز ۷ اسفند حتی به بالاتر از ۶۰ هزار تومان هم رسید و رکوردی تاریخی در این زمینه ثبت شد.

روز جمعه مقام‌های امنیتی ایران و عربستان با میانجیگری چین توافقنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن طرفین روابط دوجانبه را پس از ۷ سال از سر می‌گیرند و قرار شده که ظرف نهایتا ۲ ماه سفارتخانه‌های ایران و عربستان در ریاض و تهران بازگشایی شود. 

هرچند هنوز جزئيات این توافق اعلام نشده و مشخص نیست که دو طرف بر سر چه موضوعاتی با یکدیگر به توافق رسیده‌اند اما حتی انتشار این خبر هم از نظر روانی توانسته بر بازار ارز ایران اثر بگذارد. 

کارشناسان اقتصادی معتقدند برای پایدار بودن این روند کاهشی باید منتظر ماند و دید که کانال‌های مسدود شده ورود ارز به ایران دچار تغییر خواهد شد یا خیر. برخی از اقتصاددانان نزدیک به دولت ابراهیم رئيسی نیز ابراز امیدواری کرده‌اند که پس از توافق ایران و عربستان زمینه برای بازگشایی و بهبود وضعیت تبادلات ارزی میان امارات عربی متحده و ایران فراهم شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

البته در روزهای اخیر و برخلاف ماه‌های گذشته، اخبار مربوط به احیای برجام و برنامه هسته‌ای ایران نیز چندان ناامیدکننده نبوده و برخی از کارشناسان معتقدند بخشی از روند کاهش قیمت به همین مسأله و سفر رافائل گروسی به تهران مربوط می‌شود. 

علاوه بر این، پس از پایان سفر گروسی، شورای حکام سازمان انرژی اتمی در نشست خود هیچ قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نکرد تا موضوع ارسال پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل، دست‌کم تا نشست بعدی شورای حکام به تعویق بیفتد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شوک‌های خبری ضد و نقیض به بازار بی‌ثبات ارز؛ دلار گرفتار نوسان لحظه‌ای شد

ادامه نوسان نزولی قیمت دلار؛ نرخ ارز به پایین‌ترین سطح در یک هفته گذشته رسید

ادامه تضعیف ریال ایران در مقابل ارزهای عمده؛ دلار و یورو به قله چهار هفته گذشته صعود کردند