بزرگترین ورشکستگی بانکی آمریکا طی ۱۵ سال اخیر؛ شبح بحران مالی بر بازارها سایه افکند

بازار سهام
بازار سهام Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتشار خبر ورشکستگی «بانک سیلیکون ولی» بسیاری از سرمایه‌گذاران را غافلگیر کرده و باعث شده است نگرانی‌هایی بابت سرنوشت دیگر بانک‌های آمریکایی پدید بیاید.

آگهی

اعلام تعطیلی «بانک سیلیکون ولی» که مهمترین ورشکستگی یک موسسه مالی در آمریکا از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی را نگران کرده است. 

این بانک که با مخفف نامش، «اس وی بی» شناخته می‌شد روز جمعه از سوی مقام‌های آمریکا تعطیل شد. اداره تضمین سپرده‌ها در ایالات متحده اکنون کنترل این شرکت خدمات مالی و بانکدارای را در دست گرفته است. انتظار می‌رود این بانک روز دوشنبه با نام جدیدی بازگشایی شود. 

«بانک سیلیکون ولی» که با هجوم مشتریان خود برای برداشت سپرده‌هایشان روبرو شده بود، تلاش کرد تا سرمایه خود را افزایش دهد اما تلاش‌هایش در این زمینه موفقیت‌آمیز نبود. 

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز جمعه برای بررسی وضعیت بخش بانکی پس از ورشکستگی «اس وی بی» با مسئولان چند نهاد نظارت‌کننده بر فعالیت‌های مالی دیدار کرد. او در این جلسه تاکید کرد که نسبت به ظرفیت آنها برای اتخاذ تدابیر لازم «اعتماد کامل» دارد. وزیر خزانه‌داری ایالات متحده همچنین بخش بانکی کشورش را «مقاوم» خواند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

AP Photo
اعلام ورشکستگی «بانک سیلیکون ولی» در آمریکاAP Photo

«بانک سیلیکون ولی» هرچند نزد عموم کمتر شناخته شده بود اما از تامین‌کنندگان مالی شرکت‌های نوظهور در عرصه فناوری محسوب می‌شد. «اس وی بی» از نظر میزان دارایی شانزدهمین بانک بزرگ آمریکا بود. 

دارایی‌های «بانک سیلیکون ولی» ۲۰۹ میلیارد دلار و حجم سپرده‌های آن بیش از ۱۷۵ میلیارد دلار بود. 

انتشار خبر ورشکستگی این بانک بسیاری از سرمایه‌گذاران را غافلگیر کرده و باعث شده است نگرانی‌هایی بابت سرنوشت دیگر بانک‌های آمریکایی پدید بیاید. 

موج هراس در بازارهای مالی همچنین روز پنج‌شنبه کاهش ۵۲ میلیارد دلاری ارزش چهار بانک نخست در فهرست بانک‌های بزرگ آمریکا را رقم زد. 

این روند به بازارهای آسیا و اروپا نیز سرایت کرد و ارزش بانک‌های آسیایی و اروپایی نیز در بازارهای سهام کاهش یافت. 

ورشکستگی بانک آمریکایی «لیمن برادرز» در سال ۲۰۰۸ منجر به بروز بحرانی مالی و اقتصادی در سطح جهان شد و رکود اقتصادی در پی بحران مالی سال ۲۰۰۸ نیز به جدی‌ترین رکود اقتصادی از زمان «رکود بزرگ» در دهه ۱۹۳۰ مبدل گردید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار بانک جهانی: اقتصاد جهانی تنها یک پله با رکود دوم در این دهه فاصله دارد

بانک آمریکایی یکی از مدیران خود را به دلیل ادرار کردن روی مسافر هواپیما اخراج کرد

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۲ به بن برنانکی، رئیس سابق بانک مرکزی و دو اقتصاددان آمریکایی اعطاء شد