چرا بی‌بی‌سی طرح حمله بریتانیا به فالکلند را برغم خشم مارگارت تاچر پیش از آغاز عملیات رسانه‌ای کرد؟

FAlkland War
FAlkland War Copyright Anonymous/1982 AP
Copyright Anonymous/1982 AP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مارگارت تاچر، نخست وزیر پیشین بریتانیا بدلیل افشای آماده سازی عملیات نظامی ارتش بریتانیا علیه نیروهای آرژانتینی تا مدتها از شبکه ملی بی بی سی خشمگین بود و آنها را متهم به دشمنی با بریتانیا می کرد.

آگهی

نیاز نیست نابغه نظامی باشید تا به اهمیت «برملا کردن یک عملیات نظامی پیش از آغاز» پی ببرید. به همین دلیل هم می توان ناراحتی مارگارت تاچر، نخست وزیر پیشین بریتانیا از پخش برنامه‌های خبری شبکه «بی‌بی‌سی» درباره جنگ فالکلند را درک کرد. 

شبکه بی‌بی‌سی پیش از آغاز جنگ فالکلند بین نیروهای بریتانیا و ارتش آرژانتین، برنامه ای پخش کرد که در بخشی از آن به آماده سازی نیروهای ارتش سلطنتی برای جنگ در فالکلند اشاره می کرد. 

هرچند بی بی سی تاریخ دقیق عملیات بریتانیا را متوجه نشده بود اما آنچه فهمید ‌و منتشر کرد به اندازه‌ای بود که بانوی آهنین را برآن داشت تا این شبکه ملی را متهم به دشمنی با بریتانیا کند.

آرژانتین تحت رهبری دیکتاتور سابق این کشور، لئوپولدو گالتیری، چهل و یک سال پیش در ۲ آوریل ۱۹۸۲ به جزایر فالکلند حمله کرد، جزایری که یکی از اولین مستعمره‌های بریتانیا است که از سال ۱۸۴۰ میلادی به استعمار بریتانیای کبیر درآمدند.

تاریخچه‌ کوتاه سیاست داخلی وقت آرژانتین

در سال ۱۹۷۶، ایزابل پرون، اول زن رئیس جمهوری آرژانتین که که به صورت دموکراتیک انتخاب شده بود طی یک کودتای نظامی سرنگون شد. ارتش یک حکومت نظامی دست راستی را نصب کرد و بدین ترتیب کنگره، اتحادیه های کارگری و حکومت منتخب محلی آرژانتین به حالت تعلیق درآمد. 

کودتاگران به رهبری خورخه ویدلا، ژنرال ارتش یکی از سیاه ترین دوران های تاریخ آرژانتین را رقم زدند. سرکوب های گسترده، کشتار و ناپدید شدن هزاران نفر از مخالفان، دستاورد مهم این دوران بود. 

ویدلا با میزبانی جام جهانی ۱۹۷۸ توانست محبوبیت خود را با وجود سرکوب مخالفان افزایش دهد. اما نهایتا در ۱۹۸۱ ناچار به کناره گیری از قدرت شد و آخرین دیکتاتور آرژانتین، لئوپولدو گالتیری به قدرت رسید. 

هنگامی که محبوبیت گالتیری در کشور کاهش یافت او که دیگر چون سلفش نمی توانست جام جهانی برگزار کند، به ارتش آرژانتین دستور داد تا جزایر فالکلند را تصرف کنند، عملیاتی که در یک روز با موفقیت به پایان رسید اما این حمله، بریتانیایی ها را بطور کامل غافلگیر نکرد. 

بی‌بی‌سی در زمان حمله: ما بریتانیا نیستیم، ما بی‌بی‌سی هستیم

دستگاه‌های اطلاعاتی بریتانیا قبل از شروع حمله از آن باخبر شده بودند اما دولت بریتانیا نتوانست به موقع علیه این حمله اقدام کند.

 پس از باخبرشدن از حمله نظامیان آرژانتینی، تاچر به سرعت یک گروه را بسیج کرد تا به سمت جزایر فالکلند حرکت کنند اما شبکه بی بی سی طرح تهاجم ارتش سلطنتی را قبل از تهاجم در برنامه ای خبری شرح داد.

 هرچند این شبکه ملی است و بودجه آنرا دولت تامین می کند اما مدیران حرفه ای شبکه تصمیم گرفتند در درگیری های فالکلند بی طرف بمانند و جوری گزارش کنند که گویی نیروهای بریتانیایی از این کشور نیستند. 

در آنزمان بی‌بی‌سی به تمام سرویس‌های‌ خود چنین دستورالعملی را فرستاد: « ما بریتانیا نیستیم، ما بی‌بی‌سی هستیم.» 

در نتیجه در تمامی گزارش ها، خبرنگاران بریتانیایی به جای استفاده از ضمیر اول شخص جمع، «ما»، از «آنها» استفاده کردند. این امر باعث خشم بیشتر دولت تاچر شد. او در کتاب خاطراتش بارها از عبارت «استفاده گوشخراش از ضمیر سوم شخص جمع» استفاده کرده است. یک سال پس از پایان جنگ، تاچر یک دفترچه خاطرات ۱۷۰۰۰ کلمه ای از جنگ فالکلند نوشت و نارضایتی خود از نحوه گزارش بی بی سی را یادآوری کرد.

با اشغال جزایر فالکلند و امتناع آرژانتین از تبعیت از قطعنامه سازمان ملل متحد برای خروج از این جزایر، «گروه ضربت» بریتانیا متشکل از ۱۲۷ کشتی با عجله راهی این جزایر شدند.

 در ۲۱ آوریل، کماندوهای نیروهای هوایی ملکه برای بازپس گیری جزایر «جورجیای جنوبی» در حالی که نیروهای دریایی و هوایی هر دو کشور بر فراز اقیانوس اطلس در حال نبرد بودند، در این سرزمین‌ها فرود آمدند. 

چتربازان و پیاده نظامهای ارتش سلطنتی نیز اندکی بعد در ۲۷ مه وارد این جزایر شدند. ‌تنها یک هفته بعد در هفته اول ژوئن ۱۹۸۲، بریتانیا موفق شد جزایر را بازپس بگیرد. 

این پیروزی محبوبیت حزب تاچر، محافظه کاران، را در بریتانیا افزایش داد، در حالی که دیکتاتوری لئوپولدو گالتیری به سرعت فروپاشید و او پس از شکست مجبور به کناره‌ گیری از قدرت و پس از آن دادگاهی و روانه زندان شد.

 اگرچه آرژانتین همچنان ادعای مالکیت این جزایر را دارد، اما بعید به نظر می‌رسد که دوباره دست به چنین تهاجمی بزند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رونمایی از طرح مرز دیجیتال؛ مجوز الکترونیکی سفر به بریتانیا چیست؟

تنش های جدید میان بریتانیا و آرژانتین بر سر جزایر فالکلند

دیوید کامرون به فالکلند می‌رود؛ جزایری که آرژانتین خواهان احیای مذاکرات حاکمیت بر سر آن است