وزارت دفاع بریتانیا: پهپادهای ایرانی در انبارهای تسلیحاتی روسیه ته کشیده است

پهپاد ایرانی
پهپاد ایرانی Copyright AFP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دفاع بریتانیا روز شنبه ۲۵ فوریه در تازه‌ترین ارزیابی اطلاعاتی خود درباره جنگ اوکراین اعلام کرد که در ده روز گذشته هیچ گزارشی مبنی بر به کارگیری پهپادهای انتحاری ایرانی در حملات ارتش روسیه منتشر نشده است.

آگهی

وزارت دفاع بریتانیا روز شنبه ۲۵ فوریه در تازه‌ترین ارزیابی اطلاعاتی خود درباره جنگ اوکراین اعلام کرد که در ده روز گذشته هیچ گزارشی مبنی بر به کارگیری پهپادهای انتحاری ایرانی در حملات ارتش روسیه منتشر نشده است. 

در این ارزیابی اطلاعاتی آمده است: «از ۱۵ فوریه هیچ گزارشی مبنی بر به کارگیزی پهپادهای ایرانی در اوکراین منتشر نشده است. این درحالی است که پیش از این در اواخر ژانویه و اوایل فوریه حداقل ۲۴ پهپاد شاهد ۱۳۶ توسط ارتش اوکراین ساقط شده‌اند. این عدم استفاده، احتمالا به معنای کاهش موجودی این پهپادها در انبارهای تسلیحاتی روسیه است و به نظر می‌رسد کرملین به دنبال تامین کننده جدیدی می‌گردد.»

مجله آلمانی اشپیگل روز گذشته با استناد به مدارکی که به دستش رسیده گزارش داد که «روسیه در حال مذاکره با یک شرکت چینی برای خرید ۱۰۰ پهپاد برای ماه آوریل است.» 

در ارزیابی اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا با اشاره به عملکرد ضعیف پهپادهای ایرانی آمده است: «اگرچه این تسلیحات سابقه خوبی در انهدام اهداف خود ندارند، روسیه احتمالا از آن‌ها به عنوان طعمه‌ای در جهت منحرف کردن پدافند هوایی اوکراین از موشک‌های کروز خود استفاده می‌کند.» 

کی‌یف تا کنون بارها از به کارگیری پهپادهای شاهد ۱۳۶ ایران توسط ارتش روسیه برای حمله به تاسیسات هسته‌ای و اهداف غیرنظامی در اوکراین خبر داده‌ است. دولت‌های غربی نیز بارها افراد و نهادهای ایرانی را در رابطه با عرضه این پهپادها به روسیه تحریم کرده‌اند.

در آخرین اقدام، اتحادیه اروپا شامگاه گذشته در دهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه، هفت شرکت ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران را به دلیل مشارکت در تولید و ارسال پهپاد به روسیه تحریم کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به این که دهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا ۱۲۱ فرد و نهاد را هدف قرار می‌دهد، گفت: «این بسته تحریمی کسانی را که در ادامه این جنگ وحشیانه نقشی اساسی ایفا می‌کنند هدف می‌گیرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئوی سوخت‌پاشیدن جنگنده روسی به روی پهپاد آمریکایی قبل از سقوط آن در دریای سیاه

گزارش تحقیقی سی‌ان‌ان: پهپادهای ایرانی با قابلیت انفجاری بیشتر برای کمک به روسیه طراحی می‌شوند

وزارت کشور بریتانیا به پنهانکاری در پرونده اعطای ویزای طلایی به الیگارش‌های روس متهم شد