توکیو؛ شهری سرشار از خرده فرهنگ‌ها و ترکیبی از نو و کهن

توکیو؛ شهری سرشار از خرده فرهنگ‌ها و ترکیبی از نو و کهن
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

توکیو برای گردشگران و حتی ساکنانش پر از جاذبه‌های متفاوت است. از فروشگاه‌های لباس دست دوم گرفته تا باغ‌بام‌های دنج و رستوران‌های عجیب و سنتی. پایتخت ژاپن غنی و شگفت‌انگیز است. با چند تن از کسانی که در این شهر زندگی و کار کرده‌اند صحبت کردیم تا تجربه خاص آن‌ها از توکیو را دریابیم.

آگهی

توکیو برای گردشگران و حتی ساکنان پر از جاذبه‌های متفاوت است. از فروشگاه‌های لباس دست دوم گرفته تا باغ‌بام‌های دنج و رستوران‌های عجیب و سنتی. پایتخت ژاپن غنی و شگفت‌انگیز است.

با چند تن از کسانی که در این شهر زندگی و کار کرده‌اند صحبت کردیم تا تجربه خاص آن‌ها از توکیو را دریابیم.

کانون خرده فرهنگ‌ها و سبک‌های متفاوت

میشا جانت، مدیر نوآوری کنونی و طراح‌ مد، روزنامه‌نگار و بلاگر پیشین است. او درباره تجربه زندگی و دلیل علاقه‌اش به توکیو می‌گوید: «در توکیو، شما آزاد هستید که هر آنچه در هر کجا که می خواهید باشید. به همین دلیل است که این همه خرده فرهنگ‌های جذاب را در همه‌جا می‌بینید.»

یورونیوز
میشا جانت، مدیر نوآورییورونیوز

وی همچنین درباره یکی از محله‌های مورد علاقه خود در این شهر می‌گوید: «به نظر من هاراجوکو یکی از محله‌هایی است که معرف حرفه من و همچنین صحنه مد در ژاپن است. مخصوصا جایی به نام اورا هاراجوکو یعنی خیابان‌های پشت هاراجوکو. در آن‌جا خیابان خاصی به نام خیابان گربه قرار دارد. مردم از طریق این خیابان از هاراجوکو به سوی شیبویا قدم می‌زنند. آن‌ها نه تنها خرید می‌کنند بلکه لباس‌های خود را به نمایش می‌گذارند.»

خانم جانت همچنین درباره یکی از فروشگاه‌های مورد علاقه خود در توکیو می‌گوید: «این‌روزها یکی از فروشگاه‌های لباس دست دوم مورد علاقه‌ام فروشگاه بِد در محله شیموکیتازاوا است. میکی، مالک آن، بهترین سلیقه را دارد. او واقعا نگاه فوق‌العاده‌ای به سبک لباس پوشیدن دارد. و بنابراین اگر به اینجا بیایید. همیشه چیزی منحصر به فرد و جالب پیدا می‌کنید.»

یورونیوز
میشا جانت در فروشگاه بدیورونیوز

میاشیتا پارک، مجتمع تجاری جدیدی است که در محله شیبویا در قلب توکیو به تازگی بنا شده است. این مجتمع دارای باغ‌بامی دنج، فروشگاه‌های گوناگون و فضاهای ورزشی متنوع است.

میشا جانت در این‌باره می‌گوید: «یکی دیگر از مکان‌های جدید توکیو و یکی از پاتوق‌های مورد علاقه من میاشیتا پارک است. این مرکز خرید باغ‌بامی دارد که بهترین جا برای نشستن روی چمن‌ها و نیمکت‌ها، تماشای مردم و گذران وقت است.»

او همچنین از هرکه توکیو را ندیده است دعوت می‌کند تا به این شهر بیاید و از زیبایی‌ها و جذابیت‌های پایتخت «سرزمین آفتاب تابان» بازدید کند. 

ترکیب نو و کهن

آلن پاول، تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون که برای فیلم‌برداری فصل دوم سریال توکیو وایس برای اچ‌بی‌او ماکس مدتی است در توکیو زندگی می‌کند، می‌گوید: «وقتی به توکیو با این‌همه محرک حسی، نورها، صداها و تعداد پرشمار مردم در همه‌جای شهر می‌نگرید، می‌تواند برایتان سرسام‌آور باشد. اما حقیقت این است که اگر دقیق‌تر به جزئیات نگاه‌ کنید، خارق‌العاده‌ترین‌های این شهر را درمی‌یابید.» 

یورونیوز
آلن پاول، کارگردان و تهیه‌کننده سینما و تلویزیونیورونیوز

او درباره سریال توکیو وایس می‌گوید: «ما از اول متعهد شدیم که این برنامه توکیو وایس است و توکیو ستاره‌اش. پس فریم به فریم آن را در توکیو و حومه آن فیلم‌برداری کردیم. محله‌ای که برای زندگی شخصیت جیک با بازی انسل الگورت انتخاب کردیم، آکابانه نام دارد. از آن محله‌هایی است که احساس می‌کنید همه یک‌دیگر را می‌شناسند. شما می‌تواند زندگی واقعی که نسل‌هاست در محله‌های توکیو در جریان است را در آن درک کنید.»   

آقای پاول درباره توکیو می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین افسون‌های توکیو ترکیب نو و کهنه است. در گوشه‌ای معبدی چندصد‌ساله می‌بینید و درست در پشتش ساختمانی در حال ساخت.»

یورونیوز
معبدی در توکیویورونیوز

او درباره یکی از مناطق قدیمی شهر به نام کاگورازاکا می‌گوید: «منطقه کاگورازاکا یکی از جاهای مورد علاقه من در توکیو است. این منطقه بسیار قدیمی و در عین‌حال شیک است. رستوران‌های کوچک زیبایی دارد و خیابان به نسبت باریک‌تر است. افسون دنیای کهن را به راستی همچنان در آن می‌توانید حس کنید. خوب است که از مسیر معمول خارج شوید و پرسه بزنید. گنج‌های پنهان را درست زمانی می‌یابید که هیچ ایده‌ای ندارید کمی بعد چه می‌شود. چه بخواهید به یک میخانه معمولی و چه یک رستوران ژاپنی گران قیمت بروید، تجربه‌ای خاص و متفاوت به دست خواهید آورد که با باقی جاهای این شهر بزرگ تفاوت دارد.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

آشپزی در توکیو؛ از آشپزخانه‌های سنتی ژاپنی تا رستوران‌های فرانسوی

جادوی ژاپن؛ هنر سنتی ساخت برگه‌های زرّین در کانازاوا