حامد اسماعیلیون در تظاهرات رم: با کمک یا بدون کمک کشورهای دموکراتیک دیکتاتور را ساقط خواهیم کرد

تظاهرات معترضان ایرانی در رم ایتالیا
تظاهرات معترضان ایرانی در رم ایتالیا Copyright یورونیوز
Copyright یورونیوز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آخرین اخبار مرتبط با تحولات ایران را در روز چهارشنبه ۲۲ فوریه (سوم اسفند) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

آگهی

پنج ماه پس از آغاز اعتراض‌های مردمی علیه حکومت ایران که سرکوب خونین آن به همراهی جمعی از ایرانیان مقیم خارج از کشور و گروهی از چهره‌های سیاسی کشورهای اروپایی با معترضان داخلی دامن زد و نیز در پی افشای اطلاعاتی در مورد ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای بهره‌گیری در حمله به مناطق غیرنظامی اوکراین، تنش‌های دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا همزمان با اعلام بسته‌های تحریمی پیاپی دو طرف علیه یکدیگر، در حال افزایش است.

در همین حال، آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه از تصمیم کشورش برای اخراج دو عضو سفارت جمهوری اسلامی در برلین خبر داد که در اعتراض به صدور حکم اعدام قوه قضائیه ایران علیه یک تبعه ایرانی-آلمانی اتخاذ شده است.

خانم بائربوک همچنین گفت که کاردار سفارت ایران در برلین احضار شده و مراتب اعتراض آلمان را به «نقض گسترده» حقوق یک تبعه این کشور در ایران اعلام شده است. وزیر خارجه آلمان ضمن تاکید بر این که «دو عنصر نامطلوب سفارت ایران باید هر چه سریعتر خاک آلمان را ترک کنند»، از این جمهوری اسلامی خواست تا ضمن لغو حکم اعدام جمشید شارمهد امکان رسیدگی عادلانه به درخواست تجدیدنظر او را فراهم کند. 

جمشید شارمهد، ۶۷ ساله، در فوریه ۲۰۲۲ به اتهام مشارکت در حمله به مسجدی در شیراز در جنوب ایران که در آوریل ۲۰۰۸ منجر به کشته شدن ۱۴ نفر شد، محاکمه شد. خانواده او پیشتر خبر داده بودند که آقای شارمهد از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در خارج از کشور ربوده و به این کشور منتقل شده است. 

حکم اعدام جمشید شارمهد، روز سه‌شنبه و تنها یک روز پس از تحریم‌های حقوق بشری جدید اتحادیه اروپا علیه ایران اعلام شد. این محکومیت تاکنون از سوی چندین سازمان غیردولتی فعال در زمینه حقوق بشر مانند عفو بین‌الملل محکوم شده است.

تهران ژانویه گذشته نیز یک مقام سابق دفاعی، علیرضا اکبری ایرانی-بریتانیایی را پس محکوم کردن به جاسوسی اعدام کرد که موجی از اعتراض‌های بین‌المللی را به راه انداخت.

آخرین اخبار مرتبط با تحولات ایران را در روز چهارشنبه ۲۲ فوریه (سوم اسفند) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حامد اسماعیلیون از گروه «منشور مهسا» کناره‌گیری کرد

مخالفان حکومت در کنار سیاستمداران اروپایی؛ آیا دیدارها چاره سازند؟

اتحادیه اروپا ۳۴ فرد و نهاد را به دلیل سرکوب معترضان در ایران تحریم کرد