زلزله مرگبار ترکیه و سوریه؛ قربانیان انطاکیه در گورهای دسته‌جمعی به خاک سپرده می‌شوند

خاکسپاری قربانیان زلزله در ترکیه
خاکسپاری قربانیان زلزله در ترکیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امدادگران در ترکیه طی ساعات گذشته موفق شدند یک زن ۷۷ ساله را پس از ۲۱۲ ساعت زنده از زیر آوار نجات دهند. یک زوج خارجی در انطاکیه نیز پس از ۲۰۹ ساعت از زیر آوار نجات یافتند.

آگهی

ساکنان شهر انطاکیه در جنوب ترکیه در پی کاهش فضای معمول برای خاکسپاری قربانیان زلزله اخیر به دنبال ایجاد گورستان‌های جدید هستند تا بتوانند عزیزانشان را به خاک بسپارند. 

آنلیز بورجس، خبرنگار یورونیوز در انطاکیه می‌گوید شاهد خاکسپاری قربانیان زلزله در گورهای دسته‌جمعی در گوشه و کنار این شهر بوده است. مسئولان محلی از اجساد قربانیان ناشناس نمونه‌های «دی ان ای» می‌گیرند تا خانواده‌های آنها در آینده بتوانند عزیزانشان را شناسایی کنند. 

بنا به آمارهای منتشرشده تاکنون بیش از ۴۱ هزار نفر بر اثر زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری در ترکیه و سوریه جان باخته‌اند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با وجود گذشت بیش از یک هفته از وقوع این زمین‌لرزه عملیات امداد و نجات همچنان ادامه دارد. این در حالی است که سرمای هوا شرایط دشواری را برای بازماندگان پدید آورده است. حداقل دمای هوای انطاکیه به شش درجه سانتیگراد زیر صفر می‌رسد.  

امدادگران طی ساعات گذشته موفق شدند یک زن ۷۷ ساله را پس از ۲۱۲ ساعت زنده از زیر آوار نجات دهند. یک زوج خارجی در انطاکیه نیز پس از ۲۰۹ ساعت از زیر آوار نجات یافتند. 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه تاکید کرد که عملیات امداد و جستجو تا نجات آخرین فرد در مناطق زلزله‌زده ادامه خواهد داشت. او وعده داد که کار بازسازی مناطق زلزله‌زده به سرعت آغاز خواهد شد. این در حالی است که انتقادهای زیادی علیه دولت ترکیه هم به دلیل کاستی‌ها در امدادرسانی و هم به دلیل ساخت و سازهایی برخلاف معیارهای مقاومت در برابر زمین‌لرزه مطرح شده است.  

از سوی دیگر برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ تاکنون یک کاروان کمک‌های بشردوستانه روز سه‌شنبه رهسپار مناطق تحت کنترل شورشیان مخالف دولت در سوریه شد. مناطق شمالی استان حلب و استان ادلب در شمال غرب سوریه بیشترین آسیب را در جریان زلزله اخیر در این کشور دیدند. نزدیک به سه میلیون نفر در این مناطق که تحت کنترل شورشیان مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهوری است زندگی می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بشار اسد در عمان؛ سوریه برای ارتباط مجدد با کشورهای عربی تلاش می‌کند

تعداد جان‌باختگان زلزله ترکیه و سوریه به بیش از ۴۱ هزار نفر رسید

مرگبارترین زلزله‌های جهان در ۱۲۳ سال گذشته؛ ایران، چین و ترکیه پیشتازند