شبه‌نظامیان گروه واگنر یک سرباز فراری از جنگ اوکراین را با پتک اعدام صحرایی کردند

گروه واگنر
گروه واگنر Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فردی که پشت سر او قرار دارد پتک را بالا برده و می‌چرخاند و (در حالی که از اینجا ویدئو تار می‌شود) یک ضربه به ناحیه سر قربانی زده و وی با صدای بلندی از عقب روی زمین می‌افتد. ضارب سپس دو بار دیگر با پتک روی مکانی که به نظر می‌رسد سر قربانی قرار دارد می‌کوبد.

آگهی

انتشار ویدئویی از اعدام صحرایی یک «سرباز فراری» توسط شبه‌نظامیان گروه واگنر، نزدیک به روسیه، در جریان جنگ اوکراین واکنش‌های فراوانی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

در این فیلم که با عنوان «ویدئویی از محاکمه برای خیانت» منتشر شده، مردی به نام دیمیتری یاکوشنکو دیده می‌شود در حالی که سرش با نوار چسب به بلوکی روی دیوار آجری چسبانده شده است. در پشت سر وی نیز مردی که صورت خود را پوشانده با پتکی در دست حضور دارد.

مرد اسیر رو به دوربین نام خود را می‌خواند و با بیان اینکه متولد ۱۹۷۸ است می‌گوید وی را از خیابانی در شهر دنیپرو اوکراین ربوده‌اند. صدای او در ویدئو به گوش می‌رسد که می‌گوید: «من در حال برنامه‌ریزی بودم که راهی پیدا کنم تا همان‌طور که آن‌ها می‌گویند فقط فرار کنم. به این خاطر که این جنگ من نبود.»

سپس فردی که پشت سر او قرار دارد پتک را بالا برده و می‌چرخاند و (در حالی که از اینجا ویدئو تار می‌شود) یک ضربه به ناحیه سر قربانی زده و وی با صدای بلندی از عقب روی زمین می‌افتد. ضارب سپس دو بار دیگر با پتک روی مکانی که به نظر می‌رسد سر قربانی قرار دارد می‌کوبد.

مقامات گروه واگنر درباره اینکه آیا فرد ظاهر شده در فیلم کشته شده است یا نه سکوت کرده‌اند.

این ویدئو برای اولین بار توسط یک کانال تلگرامی وابسته به گروه واگنر به نام «گری‌زون» (Gray Zone) منتشر شده است. این کانال اعدام یاکوشنکو را همچون اعدام «یوگنی نوژین» خواند که در ماه نوامبر گذشته به اتهام مشابه «فرار از صفوف جبهه» با پتک اعدام شد.

ایوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه واگنر، در پاسخ به درخواست تأیید محتوای ویدئو در اظهاراتی مبهم در کانال تلگرامی خود گفت: «همه چیز را این‌قدر سخت نگیرید. بچه‌ها دارند خوش می‌گذرانند... اگر مایل باشید می‌توانیم قسمت بعدی درام را هم با شما به اشتراک بگذاریم.»

آقای پریگوژین هفته گذشته در مصاحبه‌ای نادر با یک وبلاگ نویس نظامی روسی گفته بود که پتک یک «ابزار خوب» و یک نماد است. او با این حال اضافه کرده بود که چیزی در مورد استفاده از آن برای مجازات خائنان نمی‌داند.

از ایوگنی پریگوژین، ۶۰ ساله، به عنوان یکی از الیگارش‌های روس و نزدیک به دایره قدرت در مسکو یاد می‌شود. او در دهه اول زمامداری ولادیمیر پوتین صاحب رستوران‌هایی بود که رئیس‌جمهوری روسیه برای صرف غذا به آنها مراجعه می‌کرد و به همین دلیل بعدها به «آشپز پوتین» معروف شد. آقای پوتین مهمانان خارجی خود از جمله جورج بوش پسر، رئیس‌جمهوری پیشین‌ آمریکا را به یکی از رستوران‌های ایوگنی پریگوژین می‌برد.

ایالات متحده وی را به دلیل حمایت مالی از شبکه‌ای از ترول‌های اینترنتی (اوباش مجازی) و دخالت در انتخابات سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ در ایالات متحده تحریم کرده است. اتحادیه اروپا نیز در سال ۲۰۲۰ او را تحریم کرده بود.

نام گروه واگنر اولین بار در سال ۲۰۱۴ و همزمان با جنگ در شرق اوکراین بر سر زبان‌ها افتاد. شبه‌نظامیان این گروه در آن زمان همراه با جدایی‌طلبان شرق اوکراین با نیروهای دولتی می‌جنگدیدند. دامنه نفوذ گروه واگنر پس از آن به تدریج به خاورمیانه و کشورهای آفریقایی گسترش یافت. شبه‌نظامیان واگنر در سوریه و لیبی حضور داشتند و اتحادیه اروپا بر این باور است که ردپای شبه‌نظامیان واگنر در سودان، آفریقای مرکزی، مالی و موزامبیک هم دیده می‌شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گروه شبه‌نظامی واگنر می‌گوید خارج از فرماندهی اصلی نظامی روسیه در اوکراین فعالیت می‌کند و ایوگنی پریگوژین همواره هرگونه ارتباط واگنر با وزارت دفاع روسیه را رد کرده است. در سوی مقابل مسکو نیز همواره ارتباط بین دولت روسیه و گروه واگنر را رد کرده است.

تحلیلگران نظامی می‌گویند کارکرد اصلی گروه واگنر برای مسکو فراهم کردن زمینه دخالت نظامی در کشورهای مختلف است، بدون اینکه کرملین مجبور به پذیرش مسئولیت اقدامات این گروه باشد.

پیشتر آمریکا و اتحادیه اروپا این گروه شبه‌نظامی را تحریم کرده بودند. واشنگتن از گروه واگنر به عنوان «بازوی نیابتی وزارت دفاع روسیه» یاد می‌کند و می‌گوید شبه‌نظامیان گروه واگنر به همراه نیروهای ویژه روسیه در اردوگاه مولیکینو در جنوب این کشور آموزش می‌بینند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته است گروه واگنر «ابزار روسیه در جنگ هیبریدی» است.

این در حالی است که روسیه در واکنش به تحریم‌ها علیه گروه واگنر گفته است کشورهای غربی در قبال شبه‌نظامیان این گروه دچار «هیستری» (هیجان و اضطراب غیرقابل کنترل) شده‌اند.

سازمان ملل متحد پیشتر شبه‌نظامیان واگنر را به ارتکاب جنایت جنگی در لیبی و تجاوز به غیرنظامیان در جمهوری آفریقای مرکزی متهم کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبر شبه نظامیان واگنر در سودای ورود به دنیای سیاست در روسیه است

رمضان قدیروف: در رقابت با «واگنر‌» شرکت نظامی خصوصی خود را تاسیس می‌کنم

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند