روز احساسی زلنسکی در نشست سران: «اتحادیه اروپا بدون اوکراین کامل نیست»

رئیس جمهوری اوکراین در کنفرانس خبری در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، پنجشنبه نهم فوریه ۲۰۲۳.
رئیس جمهوری اوکراین در کنفرانس خبری در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، پنجشنبه نهم فوریه ۲۰۲۳. Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری اوکراین از متحدان غربی خود خواست تا تسلیحات بیشتری را در اختیار این کشور قرار دهند. وی ضمن تاکید بر این نکته که «اوکراین در جنگ با روسیه پیروز خواهد شد» این را هم متذکر شد که کشورش باید هر چه سریع‌تر به عضویت اتحادیه اروپا درآید؛ چرا که به اعتقاد وی این اتحادیه بدن اوکراین کامل نیست.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز پنجشنبه از متحدان غربی خود خواست تا تسلیحات بیشتری را در اختیار این کشور قرار دهند. وی ضمن تاکید بر این نکته که «اوکراین در جنگ با روسیه پیروز خواهد شد» این را هم متذکر شد که کشورش باید هر چه سریع‌تر به عضویت اتحادیه اروپا درآید؛ چرا که به اعتقاد وی این اتحادیه بدون اوکراین کامل نخواهد شد.

رهبران اتحادیه اروپا در پایان نشست ۱۶ ساعته که به روز جمعه کشیده شد و درحالیکه آقای زلنسکی جلسه را ترک کرده بود، متعهد شدند که تمام تلاش خود را برای حمایت از اوکراین انجام خواهند داد، اما جدول زمانی مشخصی برای آغاز مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا ارائه نکردند.

تقویت روحیه سربازان اوکراینی در صورت عضویت در اتحادیه اروپا

کشورهای اروپایی در حالی بر انجام تعهدات خود نسبت به حمایت از اوکراین صحه گذاشتند که سفر آقای زلنسکی یک روز احساسی را در مقر اتحادیه اروپا به ارمغان آورده بود. زلنسکی گفت: «این اوکراینی که [مطمئنا] پیروز جنگ خواهد بود، [روزی] عضو اتحادیه اروپا خواهد شد.»

زلنسکی گفت: «اروپا همیشه اروپا می‌ماند. تا زمانی که ما از شیوه زندگی اروپایی مراقبت کنیم، اروپا هم خواهد ماند.»

زلنسکی علیرغم آگاهی از پیش‌شرط‌های دشوار پیوستن کشورها به عضویت اتحادیه اروپا گفت که مذاکرات پیوستن اوکراین به این اتحادیه باید اواخر سال میلادی جاری آغاز شود. او گفت که چنین اقدامی به ایجاد انگیزه در سربازان اوکراینی برای دفاع از کشور کمک می کند.

زلنسکی با نگاه به چهره شارل میشل رئیس شورای اروپا گفت: «وقتی می‌گویم امسال، منظورم امسال است. دو، صفر، ۲۳.» اعدادی که به سال ۲۰۲۳ میلادی اشاره داشتند. 

با این حال خانم فن در لاین گفت: «هیچ جدول زمانی سفت و سختی نمی‌توان [برای آغاز مذاکرات پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا] تعیین کرد.» چرا که در عمل، فرایند عضویت اغلب چندین دهه طول می کشد.

همکاری بیشتر اتحادیه اروپا با بخش صنعت تسلیحات

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تنها به این نکته بسنده کرد که رهبران اتحادیه اروپا توافق کردند که «به‌طور خستگی‌ناپذیر، در درازمدت... برای پیروزی در جنگ» از اوکراین حمایت خواهند کرد.

در این رابطه، رهبران اتحادیه اروپا متعهد شدند که به منظور حمایت از اوکراین، در ماه آینده تولید تسلیحات خود را افزایش دهند. شارل میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز گفت که اتحادیه اروپا باید «با بخش صنعتی همکاری کند و مطمئن شود که سطح تولید مهمات تا برآورده شدن میزان مورد نیاز افزایش یافته باشد.»

آسوشیتدپرس
رئیس شورای اروپا (سمت راست)، رئیس جمهوری اوکراین (وسط)، رئیس کمیسیون اروپا (سمت چپ) پس از سخنرانی در کنفرانس رسانه‌ای به تاریخ نهم فوریهآسوشیتدپرس

تحریم‌های کالاهای غیر قابل جایگزین

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اورزولا فن در لاین، گفت که بسته تحریمی جدید ۱۰میلیارد یورویی که در دست بحث است، بر محروم کردن روسیه از کالاهای نظامی مورد نیاز خود متمرکز خواهد بود. خانم فن در لاین تصریح کرد که «این بسته جدید تحریمی، کالاهایی را هدف قرار می‌دهد که [مسکو] تقریبا از جای دیگری نمی‌تواند آن‌ها را تامین کند».

پاسخ رهبران اروپایی در مورد احتمال ارسال جنگنده به اوکراین

آقای زلنسکی در بروکسل از نخست وزیر اسلواکی خواست تا جنگنده‌های میگ-۲۹ متعلق به دوران شوروی را به اوکراین بدهد. اسلواکی سال گذشته ناوگان میگ-۲۹ خود را از رده خارج کرده بود. آقای ادوارد هگر در پاسخ به رئیس جمهوری اوکراین گفت «ما روی این درخواست فکر خواهیم کرد».

این در حالی است که ماکرون ارسال جنگنده‌های فرانسوی به اوکراین را رد نکرد، اما گفت که زلنسکی خودش چنین درخواستی را نداشته و از طرفی این جنگنده‌ها در اولویت نیازهای فوری اوکراین هم نیست. ماکرون گفت: «تحویل هواپیماهای جنگی در هفته‌های آینده کاری نشدنی است چرا که آموزش‌های لازم برای کار با آن زمانبر است. رئیس جمهوری فرانسه در عین حال گفت که کشورش ممکن است به تحویل تجهیزات دیگر مانند توپخانه یا سامانه‌های دفاع موشکی سرعت بیشتری ببخشد.

در همین حال دفتر نخست‌وزیری بریتانیا نیز گفته بود لندن در بررسی ارسال هواپیماهای جنگی به اوکراین، به «خطرات احتمالی تشدید کننده» توجه دارد.

آسوشیتدپرس
جنگنده میگ-۲۹ متعلق به اسلواکی یک ماه قبل پیش از از رده خارج شدن در مراسمی به تاریخ ۲۹ اوت ۲۰۲۲.آسوشیتدپرس

پایتخت بلژیک سومین مقصد سفر اروپایی آقای زلنسکی بود. وی روز چهارشنبه در پارلمان بریتانیا سخنرانی داشت. سپس از طریق کانال مانش به فرانسه رفت تا با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری این کشور و اولاف شولتس صدراعظم آلمان دیدارکند.

پیش از سخنرانی زلنسکی، روبرتا متسولا رئیس پارلمان اروپا گفت که متحدان باید «به‌سرعت، به عنوان گام بعدی، ارائه سامانه‌های دوربرد» و جت‌های جنگنده به اوکراین را در نظر بگیرند. او گفت که پاسخ به جنگ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه علیه اوکراین «باید متناسب با تهدید باشد و تهدید [روسیه یک تهدید] وجودی است».

متسولا همچنین به زلنسکی گفت که «ما از شما حمایت می‌کنیم. از قبل شما همراه بودیم، الان هم با شما هستیم، تا هر وقت هم لازم باشد با شما خواهیم بود.»

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن قبلاً با حدود ۵۰ میلیارد یورو کمک، تأمین تجهیزات نظامی و نه بسته تحریمی علیه کرملین از کیف حمایت کرده اند.

دمیتری مدودف رئیس‌جمهوری سابق روسیه گفته است که عرضه تسلیحات پیشرفته‌تر ایالات متحده به اوکراین تنها باعث خواهد شد تا حملات تلافی‌جویانه‌تر روسیه را در پی داشته باشد؛ به حدی که دکترین هسته‌ای روسیه نیز چنین چیزی را پیش‌بینی کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصویب قانون مقابله با بوم‌کُشی؛ پارلمان اروپا جدی‌ترین موارد تخریب اکوسیستم را جرم‌انگاری کرد

کشاورزان معترض در نزدیکی مقر اتحادیه اروپا در بروکسل با پلیس درگیر شدند

تصاویری از تجمعات کشاورزان خشمگین اروپایی در بروکسل