پرویز مشرف، متحد کلیدی آمریکا پس از حملات ۱۱ سپتامبر درگذشت

پرویز مشرف، رئیس‌جمهوری پیشین پاکستان
پرویز مشرف، رئیس‌جمهوری پیشین پاکستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گزارش رسانه‌های پاکستان پرویز مشرف، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور صبح روز یکشنبه در یکی از بیمارستان‌های دبی از دنیا رفت.

آگهی

ارتش پاکستان روز یکشنبه اعلام کرد که پرویز مشرف، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور در پی یک دوره بیماری طولانی در سن ۷۹ سالگی در دبی درگذشت. 

روابط عمومی ارتش پاکستان در پیام خود مرگ پرویز مشرف را که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ در پی کودتای نظامی قدرت را در دست داشت تسلیت گفت. به گزارش رسانه‌های پاکستان پرویز مشرف صبح روز یکشنبه در یکی از بیمارستان‌های دبی از دنیا رفت. 

پرویز مشرف در یک کودتای نظامی علیه نواز شریف، نخست‌وزیر وقت پاکستان در سال ۱۹۹۹ به قدرت رسید. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او در سال ۲۰۰۸ در حالی که با خطر استیضاح روبرو بود مجبور شد از سمت ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کند. پرویز مشرف از دستکم سه سوءقصد جان سالم به در برده بود. 

دوره زمامداری پرویز مشرف تحت تاثیر حملات ۱۱ سپتامبر و تبعات آن از جمله حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان و «جنگ علیه ترور» توسط دولت جورج بوش پسر، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده قرار گرفت. او در آن سال‌ها به یکی از متحدان نزدیک آمریکا تبدیل شد. 

کالین پاول، وزیر خارجه دولت اول جورج بوش پسر یک روز پس از حملات ۱۱ سپتامبر به پرویز مشرف گفته بود که پاکستان «یا با ما است یا علیه ما». رئیس‌جمهوری پیشین پاکستان مدعی شده بود که یکی دیگر از مقام‌های ایالات متحده تهدید کرده بود که پاکستان در صورت عدم همراهی با واشنگتن به گونه‌ای بمباران خواهد شد که به «عصرحجر» برگردد. 

یکی از رسوایی‌های مهم دوران حکومت پرویز مشرف پرونده ارتباط عبدالقدیر خان، فیزیکدان هسته‌ای پاکستان با کشورهای دیگر از جمله ایران، لیبی و کره‌شمالی بود.

پرویز مشرف بارها به دست داشتن در ترور بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر پیشین پاکستان در سال ۲۰۰۷ متهم شده بود اما او همواره نقش‌آفرینی در این حادثه را رد می‌کرد.

دادگاه ویژه‌ای در پاکستان در سال ۲۰۱۹ پرویز مشرف را به جرم «خیانت ملی» به دلیل اعلام وضعیت اضطراری در سال ۲۰۰۷، به اعدام محکوم کرد. با این حال این حکم مدتی بعد نقض شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس پاکستان ۲۳ نفر «از جمله چند مقام امنیتی» را در ارتباط با انفجار پیشاور دستگیر کرد

دادگاهی در پاکستان از ابطال حکم اعدام پرویز مشرف خبر داد

دادگاه ویژه پاکستان پرویز مشرف را به اعدام محکوم کرد