نسل جدید پهپادهای اسرائیلی با قابلیت حمل یک تُن بمب بی‌صدا و بدون‌‌دود

پهپاد 4X-UMF Heron
پهپاد 4X-UMF Heron Copyright Wikipedia
Copyright Wikipedia
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ناوگان پهپادی اسرائیل یکی از مرموزترین زرادخانه‌های جنگی در جهان به شمار می‌رود و برای سال‌ها است که مقامات این کشور از هرگونه اظهارنظر صریح درباره آن خودداری می‌کنند. اکنون ارتش اسرائیل می‌گوید نسل جدید پهپادهای مسلح این کشور قادر به حمل یک تُن مهمات هستند.

آگهی

ناوگان پهپادی اسرائیل یکی از مرموزترین زرادخانه‌های جنگی در جهان به شمار می‌رود و برای سال‌ها است که مقامات این کشور از هرگونه اظهارنظر صریح درباره آن خودداری می‌کنند.

اکنون یک مقام ارشد نظامی ارتش اسرائیل با ارائه جزئیاتی از این ناوگان می‌گوید پهپادهای مسلح این کشور قادر به حمل یک تُن مهمات هستند و می‌توانند با بمب‌های گرانشی خود، که هنگام سقوط صدا یا دودی تولید نمی‌کنند، مواضع دشمن را هدف بگیرند.

برای بیش از ۲۰ سال اسرائیل درباره برنامه پهپادی خود سکوت کرده بود، با این حال در ماه ژوئیه گذشته این کشور از پهپادهای مسلح خود پرده برداشت. چند ماه بعد در ماه نوامبر یک ژنرال اسرائیلی جزئیات دو مورد حمله با این پهپادها را، که یکی علیه شبه‌نظامیان فلسطینی و دیگری در هدفی دورتر احتمالا ایران یا سودان استفاده شده بود، به خبرنگاران ارائه کرد.

چنین هواپیماهای بدون‌سرنشینی که از راه دور هدایت می‌شوند، می‌توانند در فواصل بسیار طولانی عمل کنند و متمایز از آن دسته پهپادهای انتحاری‌ هستند که ایران گفت در حمله آخر هفته گذشته به یک مجتمع وزارت دفاع در اصفهان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

یک افسر ارشد ارتش اسرائیل که به دلیل مقررات نظامی نخواست نامش فاش شود در توضیح پهپادهای جدید به خبرگزاری رویترز گفت نسل جدید پهپاد «هرون تی‌پی» عظیم‌ترین محصول پهپادی ارتش اسرائیل است و اندازه‌ای معادل یک هواپیمای مسافربری دارد. این پهپاد می‌تواند مهماتی با وزن موثر یک تن را حمل کند. تولیدکنندگان اسرائیلی معمولا قابلیت‌های مسلحانه پهپادها را به دلیل سیاست محرمانه وزارت دفاع این کشور اعلام نمی‌کنند.

نسخه‌های پیشین پهپاد «هرون تی‌پی» ۱۳ متر طول و ۲۶ متر عرض داشتند و می‌توانستند تا ارتفاع ۱۴ هزار متری صعود کنند. اندیشکده دفاعی موسسه خدمات سلطنتی بریتانیا (RUSI) گزارش داده است که پهپادهای دیگر اسرائیل همچون هرمس ۴۵۰ و هرمس ۹۰۰ نیز به نوبه خود می‌توانند مهمات قابل توجهی حمل کنند.

این افسر ارتش اسرائیل اضافه کرد تمام مهمات این پهپاد ساخت اسرائیل است و «بمب‌ها پس از رها شدن می‌توانند به سرعت صوت برسند.»

چنین بمب‌هایی برخلاف موشک‌های هلفایر، که توسط پهپادهای آمریکایی شلیک می‌شوند، دارای سیستم‌های پیشران نیستند که صدا و دود حاصل از احتراق سوخت تولید کنند. این افسر از ارائه جزئیات بیشتر در مورد مهمات خودداری کرد و تنها گفت زمانی که یک پهپاد مسلح حمله می‌کند «هیچ کس آن را نخواهد شنید، هیچ‌کس نمی‌بیند که دارد می‌آید.»

MARTIN THOENI/POWERBILDER.CH
پهپاد هرمس اسرائیلMARTIN THOENI/POWERBILDER.CH

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مقامات اسرائیلی می‌گویند پهپادها در وهله نخست برای شبه‌نظامیان چریک طراحی شدند و هدف این بوده است که قبل از اقدامشان به پرتاب راکت شناسایی شده و مورد حمله قرار گیرند.

گمان می‌رود اسرائیل یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های هواپیمای بدون سرنشین را در اختیار داشته باشد، با این حال ارقام واقعی در مورد تعداد پهپادهایی که در اختیار دارد به دقت محافظت می‌شود.

اسرائیل برنامه پهپادی خود را پس از جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ با مصر آغاز کرد. اکنون بنابه آمار موسسه «RUSI»، اسرائیل بیش از ۶۰ درصد از صادرات جهانی پهپاد را به خود اختصاص داده است.

فروش‌های پهپادی اسرائیل تنها از طریق دولت این کشور انجام می‌شود و فقط مشتریان دولتی قادر به خرید آن‌ها هستند. برای مثال دو ماه پس از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته، آلمان خرید ۱۴۰ پهپاد اسرائیلی هرون تی‌پی را تایید کرد.

وزارت دفاع آلمان در آن زمان اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای استفاده عملیاتی از اکثریت این پهپادها و همینطور استفاده آموزشی از بقیه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگنده سوخو پهپاد آمریکایی را به دریای سیاه انداخت؛ ارتش روسیه: نقشی نداشتیم

ابعاد و پیام‌های وسیع‌ترین رزمایش مشترک اسرائیل و آمریکا چیست؟

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟