آلمان جت‌های جنگنده خود را به اوکراین نخواهد فرستاد

جنگنده اف-۱۶ در خاک آلمان
جنگنده اف-۱۶ در خاک آلمان Copyright Alan Wilson/Flickr
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز یکشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) گفت که این کشور هواپیماهای جت خود را در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد.

آگهی

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز یکشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) گفت که این کشور هواپیماهای جت خود را در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد.

کی‌یف پیش از این به دفعات از کشورهای غربی به ویژه آلمان خواسته بود تسلیحات تهاجمی بیشتری از جمله جنگنده را برای مقابله با حمله روسیه در اختیار اوکراین قرار دهد.

صدراعظم آلمان که در مصاحبه با روزنامه تاگس اشپیگل شرکت کرده بود در این باره گفت: «مسئله هواپیماهای جنگنده حتی مطرح نیز نشده است. من فقط می‌توانم این توصیه را بکنم که نباید با مسئله تسلیحات جنگی همچون مزایده برخورد کرد.»

وی گفت صحبت از مواردی که هنوز به صورت جدی مطرح نشده‌اند، اعتماد شهروندان به تصمیمات دولت را تضعیف می‌کند.

آقای شولتس همچنین با هشدار نسبت به افزایش تنش با مسکو گفت: «هیچ جنگی بین ناتو و روسیه وجود ندارد. ما اجازه چنین تشدید تنشی را نخواهیم داد.»

آلمان پس از چند هفته تردید سرانجام روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد ۱۴ دستگاه تانک لئوپارد ۲ خود را به اوکراین می‌فرستد و به سایر کشورها نیز اجازه خواهد داد تا چنین کاری را انجام دهند. کرملین این اقدام را «تحریک آشکار» نامیده و محکوم کرده بود. 

تصمیم برای ارسال تانک‌های آلمانی به اوکراین با تصمیم مشابهی از سوی دولت آمریکا برای ارسال تانک‌های آبرامز برای ارتش اوکراین همزمان بود. رسانه‌ها گزارش کرده بودند که برلین ارسال تانک‌های خود را منوط به ارسال تانک‌های آمریکا کرده بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در پی این اقدامات ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ضمن قدردانی از برلین و واشنگتن خواستار درخواست تسلیحات بیشتر از جمله هواپیماهای جنگنده و موشک‌های دوربرد شده بود.

اولاف شولتس در مصاحبه تازه خود همچنین گفتگو با ولادیمیر پوتین را برای خاتمه دادن به جنگ «ضروری» خوانده است. او با این حال اضافه کرد: «البته این نیز واضح است که تا زمانی که روسیه با تهاجم بی‌امان به جنگ ادامه دهد، وضعیت فعلی تغییر نخواهد کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تایید طرح خرید جنگنده‌های اف-۳۵ از سوی شولتس؛ وزارت دفاع از «برنامه جاه‌طلبانه» آلمان نگران است

سقوط جنگنده روسیه بر ساختمانی در شهر ییسک؛ شمار کشته‌ها به ۱۵ نفر رسید

اوج دوباره راست افراطی در آلمان چگونه رخ داد؟