حمله پهپادی به مجتمع مهمات‌سازی اصفهان؛ از واکنش روسیه تا احضار کاردار اوکراین؛ آمریکا: دستی نداشتیم

حمله پهپادی به مجتمع مهمات‌سازی وزارت دفاع ایران در اصفهان
حمله پهپادی به مجتمع مهمات‌سازی وزارت دفاع ایران در اصفهان Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی پنتاگون بدون دادن توضیحات بیشتر گفته است که هیچ نیروی نظامی آمریکایی در حملات به ایران دخیل نبوده است.

آگهی

حمله «ریزپرنده‌ها» به مجتمع مهمات سازی وزارت دفاع ایران در اصفهان با واکنش‌ها و تحلیل‌های متعدد و متفاوتی از سوی سیاستمداران تحلیل‌گران همراه شده است.

کرملین روز دوشنبه در واکنش به هدف قرار گرفتن یک تاسیسات نظامی در درون ایران که برخی منابع آنرا به اسرائیل نسبت می‌دهند این اقدام را محکوم کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در عین حال یادآور شد که دستگاه اطلاعاتی روسیه در حال ارزیابی وتجزیه و تحلیل داده‌های موجود هستند تا بیشتر از جزئیات این حمله مطلع شوند.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه نیز روز دوشنبه ضمن محکوم کردن حمله به مجتمع نظامی اصفهان نسبت به «پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی» آن هشدار داد.

ماریا زاخارووا در این خصوص تصریح کرد که کشورش «هر گونه اقدام تحریک‌آمیز با ظرفیت تشدید غیر قابل کنترل تنش‌ها در منطقه‌ای نه چندان آرام» را به شدت محکوم می‌کند.

احضار کاردار اوکراین

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که در پی اظهارات مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین در خصوص حمله پهپادی صورت گرفته به مجمتع اصفهان کاردار سفارت این کشور در تهران را احضار کرده است.

میخائیل پودولیاک، مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین پیش‌تر در توییتی مدعی شده بود که حمله صورت گرفته در اصفهان به نوعی با جنگ جاری در کشورش مرتبط است.

وی پیام خود را با این هشدار آغاز کرده بود که «منطق جنگ کشنده و قاتل است و گریزی از آن نیست.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با محکوم کردن این موضع آنرا «خصمانه و تحریک‌آمیز» خواند و خواستار توضیح رسمی و شفاف دولت دولت اوکراین در این خصوص شد.

وی تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران، ضمن توجه به اصول پذیرفته شده حقوق بین الملل، همواره بر تحقق امنیت ملی و حفاظت از منافع و مصالح خود تاکید کرده و در این مسیر با هیچ طرفی مماشات نخواهد کرد.»

آقای کنعانی افزود که «جمهوری اسلامی ایران حقوق مشروع و قانونی خود را برای اقدام متقابل نسبت به طرف‌هایی که در اقدامات خلاف حقوق بین الملل مشارکت داشته اند، محفوظ می‌دارد.»

آمریکا: حمله به اصفهان کار ما نیست

وزارت دفاع ایران حمله شامگاه هشتم بهمن ماه به یکی از مجمتع‌های کارگاهی در اصفهان را که بنا به برخی گمانه‌زنی‌ها از سوی اسرائیل صورت گرفته، ناموفق توصیف کرده است.

این حمله بنا به گزارش برخی مقام‌های آمریکایی از سوی واشنگتن طراحی نشده و به ظاهر اسرائیل پشت آن بوده است.

رویترز با اعلام این مطلب به نقل از یک مقام آمریکایی در گزارشی آورده است که این حمله از سوی اسرائیل صورت گرفته است.

بنا به این گزارش، پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در جریان یک کنفرانس خبری بدون دادن توضیحات بیشتر گفته است که هیچ نیروی نظامی آمریکایی در حملات به ایران دخیل نبوده است.

رویترز سپس با اشاره به اینکه سخنگوی ارتش اسرائیل از اظهار نظر در خصوص این حمله خودداری کرده، آورده است: اسرائيل، دشمن سرسخت ایران از مدت‌ها پیش هشدار داده بود که در صورت عدم مهار برنامه‌های هسته‌ای و موشکی تهران از راه دیپلماسی، گزینه حمله نظامی به اهدافی در ایران را در پیش خواهد گرفت.

گفتنی است که وال‌استریت ژورنال نیز پیش‌تر به نقل از چند مقام آمریکایی و نیز افراد مطلع اعلام کرده بود که این حمله توسط اسرائیل انجام شده است.

پهپادها از داخل ایران بلند شده بودند

ایران می‌گوید دو ریزپرنده در حمله یاد شده به مجمتع نظامی اصفهان را رهگیری و سرنگون کرده است. مقامات ایرانی هنوز میزان خسارت‌های ناشی از این حمله را مشخص نکرده‌اند و تنها به این نکته اکتفا کرده‌اند که سقف مجتمع مورد هدف قرار گرفته آسیب جزئی دیده است.

آگهی

از سوی دیگر یک مقام ایرانی در گفتگو با شبکه الجزیره از وجود نشانه‌هایی مبنی بر دخالت اسرائیل در این حمله یاد کرده و اعلام کرده بود که تاکید منابع اسرائیلی بر موفقت آمیز بودن این عملیات برای سرپوش گذاشتن بر شکست این حمله صورت می‌گیرد.

به گفته این مقام ایرانی که نامی از وی برده نشده بر اساس تحقیقات اولیه ریزپرنده‌ها از داخل خاک ایران و نزدیکی محل مورد هدف به هوا برخاسته بودند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناگفته‌های رئیس سابق موساد از «پیشنهاد» به دانشمندان هسته‌ای ایران و انفجارها در نطنز

طرح امانت‌سپاری منشور کوروش به اسرائیل؛ ایران پیگیری حقوقی می‌کند

امیرعبداللهیان: فعالیت مستشاران نظامی ایران با قدرت ادامه می‌یابد