ایران توسط وزیر خارجه قطر «پیام‌هایی از طرف‌های برجام دریافت کرده» است

دیدار وزیران خارجه ایران و قطر در تهران
دیدار وزیران خارجه ایران و قطر در تهران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه ایران جزئیاتی از پیام ارائه نداد اما از دوحه برای «حسن نیت برای رسانیدن همه طرف‌ها به گام‌های پایانی توافق» تشکر کرد.

آگهی

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه پس از دیدار با همتای قطری خود در تهران گفت که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی حامل پیام‌هایی از طرف‌های برجام برای تهران بود.

وزیر خارجه ایران جزئیاتی از پیام ارائه نداد اما از دوحه به‌دلیل «حسن نیت برای رسانیدن همه طرف‌ها به گام‌های پایانی توافق» تشکر کرد.

آقای امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد که تهران از «هرگونه ابتکار عملی» جهت «گفتگو برای لغو تحریم‌ها» استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا وزیر خارجه قطر نیز بر «تلاش» کشور برای از بین بردن «ترس‌ها و دغدغه‌های طرفین» تاکید کرد و گفت  که دوحه امیدوار است تا «محیط مناسبی برای این گفتگوها» ایجاد شود.

این خبرگزاری همچنین به نقل از وزیر خارجه قطر نوشت که دوحه «به دنبال این است که این توافق هسته‌ای صورت بگیرد زیرا عامل مهم ثبات منطقه است.»

پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، ایران و سایر طرف‌های برجام از آوریل ۲۰۲۱ گفتگوهایی را در وین، پایتخت اتریش برای احیای توافق هسته‌ای آغاز کردند، اما پس از ماه‌ها مذاکره طرفین بدون نتیجه مذاکرات را متوقف کردند.

همزمان با آغاز اعتراض‌ها در ایران، گفتگوها تقریبا به طور کامل متوقف شد و چندین مقام غربی، از جمله مقامات کاخ سفید اعلام کردند که دیگر برجام در اولویت قرار ندارد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه گفت که «توافق هسته‌ای نمرده، اما تحرکی هم ندارد.»

وی ماه گذشته میلادی در دیدار با وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن گفته بود که «ارتباطات دوجانبه» برای «احیای برجام بر پایه مذاکرات وین» ادامه خواهد داشت.

در همین حال رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه گفت که در ماه فوریه برای «گفتگوهای بسیار ضروری» به تهران سفر خواهد کرد. وی در سخنان خود گفته بود که «بن بست بزرگی» در مسیر برجام قرار دارد. 

آقای گروسی همچنین گفته بود که ایران اورانیوم مورد نیاز برای ساخت «چند بمب اتمی» را در اختیار دارد اما هنوز هیچ سلاحی نساخته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحلیلگران اوراسیا: تحولات ایران از مهمترین تهدیدات ژئوپلیتیکی جهان در سال جدید است

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به اقدامات تنبیهی تهدید کرد