سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نیروی هوایی ارتش سوریه را عامل حمله شیمیایی به دوما دانست

ساختمان‌های آسیب دیده در شهر دوما، محل حمله شیمیایی در نزدیکی دمشق سوریه، دوشنبه ۱۶ آوریل ۲۰۱۸.
ساختمان‌های آسیب دیده در شهر دوما، محل حمله شیمیایی در نزدیکی دمشق سوریه، دوشنبه ۱۶ آوریل ۲۰۱۸. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی خبر داد که بر اساس تحقیقات انجام شده به «برهان منطقی» دست یافته‌اند که نشان می‌دهد که نیروی هوایی سوریه در جریان حملات شیمیایی آوریل ۲۰۱۸ در شهر دوما سوریه دو کپسول حاوی گاز کلر را بر سر این شهر پرتاب کرده است.

آگهی

یک نهاد نظارتی در ارتباط با استفاده‌ از تسلیحات شیمیایی روز جمعه ۲۷ ژانویه خبر داد که بر اساس تحقیقات انجام شده به «برهان منطقی» دست یافته‌اند که نشان می‌دهد که نیروی هوایی سوریه در جریان حملات شیمیایی آوریل ۲۰۱۸ در شهر دوما سوریه دو کپسول حاوی گاز کلر را بر سر این شهر پرتاب کرده و منجر به کشته شدن ۴۳ نفر شده است.

گزارشی که روز جمعه توسط کارشناسان «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» منتشر شد، در زمره جدیدترین گزارشاتی است که نشان می‌دهد حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در خلال جنگ داخلی در این کشور از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

فرناندو آریاس، مدیر کل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در این باره گفت: «استفاده از سلاح‌های شیمیایی در شهر دوما – یا در هر نقطه‌ای – غیرقابل قبول و نقض قوانین بین‌المللی است».

این سازمان گفت به «برهان منطقی برای باورپذیری» این موضوع رسیده‌اند. منظور از این برهان‌ها، معیارها و سنجه‌هایی است که همیشه از سوی نهادهای بین المللی حقیقت یاب و کمیسیون‌های تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روسیه مهم‌ترین عامل ممانعت از محاکمه عاملان حملات شیمیایی در سوریه

در این گزارش آمده است که در جریان حمله نظامی برای بازپس گیری شهر دوما، حداقل یکی از بالگردهای نیروی هوایی سوریه دو کپسول زرد رنگ را بر روی این شهر پرتاب کرده است.

بر اساس این گزارش، یکی از کپسول‌ها به سقف یک ساختمان مسکونی سه طبقه برخورد می‌کند و پس از متلاشی شدن «گاز سمی کلر با غلظت بسیار بالا به سرعت در داخل ساختمان منتشر می‌شود و ۴۳ نفر را می‌کشد و ده‌ها نفر دیگر نیز تحت تاثیر استنشاق آن قرار گرفته‌اند.»

در ادامه ذکر شده است که کپسول دوم از پشت بام ساختمان دیگری به داخل یک آپارتمان می‌افتد و فقط قسمتی از آن شکافته می‌شود که در نتیجه تنها افرادی را که بر سر صحنه حاضر بودند «به طور خفیف» تحت تاثیر این گاز شیمیایی قرار می‌دهد.

سوریه در سال ۲۰۱۳  تحت فشارهای جامعه بین‌المللی در نهایت قبول کرد تا به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بپیوندد، اما هیچگاه تحقیقات این نهاد قانونی را به رسمیت نمی‌شناسد و بارها استفاده از سلاح‌‌های شیمیایی را رد کرده است.

علیرغم دلایل ارائه شده، تا زمان سپردن عاملان این حملات به دست عدالت فاصله زیادی باقی است. روسیه به عنوان متحد سوریه، در گذشته از تلاش‌های شورای امنیت سازمان ملل برای صدور دستور تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی ممانعت به عمل آورده است.

آقای آریاس که خود یک دیپلمات کهنه‌کار اسپانیایی است در ادامه افزود: «حالا دیگر جهان تمام حقایق را می‌داند – از این به بعد به جامعه بین‌المللی بستگی دارد که آیا می‌خواهد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و فراتر از آن اقدام کند یا نه.»

کارشناسان با چه روشی به این نتیجه رسیدند؟

آسوشیتدپرس
جوانان سوری در شهر دوما بعد از توزیع نان و آذوقه به دنبال حمله شیمیایی به تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۱۸آسوشیتدپرس

مقامات سوری از دسترسی تیم تحقیق به محل حملات گاز کلر خودداری کردند. حق رای این کشور از سال ۲۰۲۱ به عنوان مجازات استفاده مکرر از گاز سمی به حالت تعلیق درآمد.

به گفته سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، بازرسان این سازمان از ده‌ها شاهد مصاحبه گرفتند و خون و ادرار بازماندگان و همچنین نمونه‌هایی از خاک و مصالح ساختمانی را مورد مطالعه قرار دادند.

بازرسان همچنین سایر سناریوهای جایگزین را از جمله ادعای سوریه مبنی بر صحنه‌سازی حمله و اینکه اجساد افرادی که در مناطق دیگر سوریه کشته شده‌اند به دوما برده شده‌اند تا شبیه قربانیان یک حمله گازی به نظر برسند، به دقت ارزیابی کردند و همگی آن‌ها مردود اعلام شد.

در نهایت این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که « نیروی هوایی عربی سوریه» عاملان این حمله هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا یک رهبر ارشد داعش را در سومالی از پا درآورد

حمله نظامیان اسرائیلی به کرانه باختری؛ ۹ فلسطینی کشته شدند

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است