تیراندازی در شرق بیت‌المقدس دست کم ۷ کشته به جا گذاشت؛ آمریکا و دبیر کل سازمان ملل محکوم کردند

کشته شدن دست کم هفت نفر در جریان تیراندازی در نزدیکی یک کنیسه یهودیان در شرق بیت‌المقدس
کشته شدن دست کم هفت نفر در جریان تیراندازی در نزدیکی یک کنیسه یهودیان در شرق بیت‌المقدس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پلیس می‌گوید عامل تیراندازی یک جوان ۲۱ ساله فلسطینی و از ساکنان بیت المقدس شرقی است که حین فرار با خودرو به ضرب گلوله ماموران کشته شد.

آگهی

در پی تیراندازی فردی مسلح نزدیک یک کنیسه در بخش شرق بیت‌المقدس دست کم هفت نفر کشته و شماری دیگر نیز زخمی شدند.

این حادثه تازه‌ترین نمونه از دور جدید خشونت‌ها میان فلسطینیان و اسرائیلی‌هاست که روز پنجشنبه ۹ کشته در کرانه باختری به جا گذاشته بود.

به گزارش پلیس اسرائیل، این حمله حوالی ساعت ۲۰ و پانزده دقیقه شب به وقت محلی در خیابانی نزدیک یک کنیسه واقع در محله یهودی‌نشین بخش اشغالی شرق بیت‌المقدس روی داد.

رئیس پلیس بیت‌المقدس در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی محلی گفت که این تیراندازی یکی از «بدترین» حملات سال‌های اخیر علیه اسرائیلی‌ها بوده است.

پلیس می‌گوید عامل تیراندازی یک جوان ۲۱ ساله فلسطینی و از ساکنان بیت المقدس شرقی است که حین فرار با خودرو به ضرب گلوله ماموران کشته شد.

این تیراندازی در حالی صورت می‌گیرد که ۹ فلسطینی روز پنجشنبه در جریان حمله نظامیان اسرائیلی به یک اردوگاه پناه‌جویان در شهر جنین واقع در کرانه باختری ارود اردن کشته شده بودند.

پس از وقوع حمله مرگبار روز جمعه در شرق بیت‌المقدس، شمار زیادی از فلسطینیان در نوار غزه و کرانه باختری برای ابراز شادی به خیابان‌ها آمده و اقدام به پخش شیرینی کردند.

MAHMUD HAMS/AFP or licensors
شادمانی اهالی غزه پس از حمله مرگبار شرق بیت‌المقدسMAHMUD HAMS/AFP or licensors

واشنگتن دقایقی پس از انتشار خبر کشته شدن دست کم ۷ یهودی اسرائيلی در پی تیراندازی در بخش شرقی بیت‌المقدس، این حمله را محکوم کرد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تیراندازی مرگبار در بیت‌المقدس شرقی را «هولناک» خواند و در این خصوص به خبرنگاران گفت: ما این حمله تروریستی آشکار را با شدیدترین وجه ممکن محکوم می کنیم.»

وی همچنین تاکید کرد که به رغم این حادثه، هیچ تغییری در برنامه سفر آنتونی بلینکن به خاورمیانه ایجاد نشده است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده قرار است روز یکشنبه عازم مصر شود و از آنجا به اسرائيل سفر کرده و در بیت‌المقدس با بنیامین نتانیاهو دیدار و گفتگو کند.

به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، آقای بلینکن در جریان سفر به اسرائیل که تنش‌زدایی یکی از محورهای آن خواهد بود عازم کرانه باختری رود اردن نیز خواهد شد و از رام‌الله دیدن خواهد کرد.

ستاره داوود سرخ، نهاد امداد‌‌‌رسانی معادل صلیب سرخ در اسرائیل شمار افرادی که مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند را ۱۰ نفر عنوان کرده و یادآور شده است که در میان قربانیان یک مرد ۷۰ ساله و یک جوان ۱۴ ساله دیده می‌شوند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز حمله به کنیسه واقع در شرق بیت‌المقدس را محکوم کرده و آنرا «شنیع» خوانده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد با اعلام این مطلب گفت: «این حمله از آن جهت بسیار نفرت‌انگیز است که در نزدیکی یک عبادتگاه و همزمان با بزرگداشت روز جهانی یادبود هولوکاست روی داده است.»

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

برخی از منابع شمار قربانیان تیراندازی روز جمعه در شرق بیت‌المقدس را که یک روز پس از کشته شدن ۹ فلسطینی در کرانه باختری رود اردن صورت گرفت بیش از هشت کشته و ده‌ها زخمی عنوان کرده‌اند.

گفتنی است که جنبش حماس بامداد روز جمعه در واکنش به حمله روز گذشته نظامیان اسرائیلی به جنین اقدام به شلیک راکت به سوی بخش‌هایی از جنوب اسرائيل کرد که این اقدام با واکنش فوری تل‌آویو و انجام حملاتی به غزه همراه شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا تنش‌ها در بیت‌المقدس به ناآرامی‌های منطقه دامن می‌زند؟

تصاویری از کرانه باختری رود اردن؛ نظامیان اسرائیلی خانه‌های دو فلسطینی را منفجر کردند

دست راستی‌ترین دولت اسرائیل؛ یهودیان آمریکا از تضاد منافع با دولت نتانیاهو نگرانند