گسترش روابط برزیل و آرژانتین؛ آیا واحد پولی مشترک در آمریکای جنوبی شکل خواهد گرفت؟

اسکناس یکصد پزویی آرژانتین در کنار اسکناس دلار آمریکا
اسکناس یکصد پزویی آرژانتین در کنار اسکناس دلار آمریکا Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسای جمهور دو کشور برزیل و آرژآنتین در مقاله‌ای مشترک از عزم طرفین برای رسیدن به یکپارچگی بیشتر اقتصادی و تشکیل یک واحد پولی مشترک خبر دادند.

آگهی

روسای جمهور دو کشور برزیل و آرژآنتین در مقاله‌ای مشترک از عزمشان برای رسیدن به یکپارچگی بیشتر اقتصادی و تشکیل یک واحد پولی مشترک خبر دادند.

در متن منتشر شده در وب سایت آرژانتینی Perfil آمده است: «ما قصد داریم بر موانع مبادلاتی فائق آییم، مقررات را ساده‌تر و روزآمد کنیم.»

لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل و آلبرتو فرناندز همتای آرژانتینی او همچنین خاطرنشان کردند که علاوه بر این اقدامات، به سمت استفاده از ارزهای منطقه‌ای در تبادلات اقتصادی خواهند رفت.

در این مقاله آمده است: «تصمیم گرفتیم که مذاکرات در مورد رسیدن به یک واحد پولی مشترک در آمریکای جنوبی را پیش‌ ببریم تا بلکه در تراکنش‌های مالی و تجاری بین دو کشور، از هزینه‌کردهای اضافی و آسیب‌‌های‌ استفاده از ارزهای خارجی کاسته شود.»

ایده تشکیل یک واحد پولی مشترک ابتدا سال گذشته در مقاله‌ای توسط فرناندو حداد و گابریل گالیپولو، وزیر دارایی کنونی برزیل و دبیر اجرایی وی مطرح شد و آقای لولا داسیلوا در طول مبارزات انتخاباتی خود در برزیل بارها به این ابتکار اشاره کرده بود.

رئیس جمهوری جدید برزیل طبق سنت همیشگی، اولین سفر برون‌مرزی خود را به آرژانتین - بزرگترین شریک تجاری برزیل - انجام داد تا بلکه چهار سال روابط پرتنش در دوران دولت راست‌گرای ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری سابق برزیل را نیز بهبود بخشد.

رونق دوباره اتحادیه‌ اقتصادی مرکوسور

سفر آقای داسیلوا به آرژانتین پیوستن دوباره کشور برزیل به «جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (CELAC)» را نیز به همراه داشت. برزیل در سال ۲۰۱۹ به دستور بولسونارو و به دلیل آنچه حضور کوبا و ونزوئلا در این گروه منطقه‌ای عنوان شده بود، از جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب خارج شده بود.

دراین مقاله، هر دو رئیس جمهور بر نیاز به داشتن روابط خوب بین آرژانتین و برزیل برای تقویت یکپارچگی منطقه‌ای تاکید کردند. رهبران دو کشور همچنین بر تقویت بلوک تجاری «مرکوسور» شامل آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه تاکید کردند. آقای «فرناندو حداد» وزیر دارایی برزیل اخیراً ابراز تأسف کرده بود که کشورش در سال‌های اخیر از این پیمان تجاری کنار گذاشته شده بود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

لولا داسیلوا و آلبرتو فرناندز در این خصوص خاطر نشان کردند که کشورهای متبوعشان به همراه سایر شرکا قصد دارند تا مرکوسور را به بستری برای ادغام موثر در جهان از طریق مذاکره مشترک در مورد توافقات تجاری متوازن که به اهداف توسعه استراتژیک ما پاسخ می دهد تبدیل کنند.

برزیل: نام واحد پولی جدید آمریکای جنوبی را «جنوب» بگذاریم

فایننشال تایمز نیز در گزارش امروز خود اشاره کرده است که دو کشور برزیل و آرژانتین این هفته کارهای مقدماتی برای تشکیل یک ارز مشترک را آغاز خواهند کرد.

به گزارش فایننشیال تایمز و به نقل از مقامات، این هفته قرار است طرح واحد پولی مشترک در نشستی در بوئنوس‌آیرس مورد بحث قرار گیرد. برزیل پیشنهاد داده است که نام این واحد پولی را «سور» (به معنی جنوب) قرار دهند ولی هنوز در مورد آن تصمیمی گرفته نشده است. همچنین قرار است در نشست بوئنوس‌آیرس در مورد تقویت تجارت منطقه‌ای و کاهش وابستگی به دلار آمریکا جوانب محتلف سنجیده شود.

تاریخچه مذاکرات دو کشور بر سر تشکیل این واحد پولی مشترک به سال ۲۰۱۹ باز می‌گردد، ولی در آن زمان بانک مرکزی برزیل با این ایده مخالفت کرده بود.

انتظار می‌رود که طرح واحد پولی مشترک در وهله‌ی اول به صورت دو جانبه در دستور کار دو کشور قرار گیرد تا در مراحل بعدی سایر کشورهای آمریکای لاتین نیز به آن بپیوندند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راه‌حل «دلاری‌سازی اقتصاد» برای مهار تورم آرژانتین عملی‌است؟؛ نگاهی به تجربه‌های مشابه آمریکای‌لاتین

برزیل ناو هواپیمابر ساخت فرانسه را در آب‌های اقیانوس اطلس غرق کرد

با پیوستن کرواسی به یورو، کدام کشورهای عضو اتحادیه اروپا هنوز از ارز خود استفاده می‌کنند؟