سوسیس، شامپاین، روسری، کتاب؛ رئیس پارلمان اروپا فهرست هدایای دریافتی خود را منتشر کرد

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا
روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اوا کایلی، نماینده یونانی این نهاد قانونگذاری اروپایی و یکی از معاونین خانم متسولا پیش‌تر به ظن دست داشتن در رسوایی اختلاس و دریافت رشوه موسوم به «قطر‌گیت» از سمت خود کنار گذاشته شده بود.

آگهی

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا سرانجام با عمل به وعده‌ای که از پیش داده بود فهرست هدایای دریافتی خود در سال گذشته میلادی را با اندکی تاخیر منتشر کرد.

اقدام رئیس پارلمان اروپا در راستای شفاف‌سازی و بازگردان دوباره اعتبار به این نهاد قانون‌گذار اروپایی صورت می‌گیرد که بنیان‌های آن چندی پیش در پی رسوایی موسوم به «قطر‌گیت» متزلزل شد.

رسوایی اختلاس و دریافت رشوه از سوی معاون خانم متسولا و شمار دیگری از نمایندگان پارلمان اروپا برای دفاع از منافع کشورهای قطر و مراکش اواخر سال گذشته میلادی موجی از تردید و بدگمانی را نسبت به ساختار فعلی این نهاد اروپایی در میان کارشناسان و مسئولان اتحادیه اروپا برانگیخت.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا که پیش‌تر از اصلاحاتی جامع حاوی محورهایی چون «تقویت حمایت از افشاگران»، تهیه «فهرستی از افراد مجاز به ورود به پارلمان اروپا» و نیز «ممنوعیت گروه‌های غیررسمی دوستی با کشورهای ثالت» خبر داده بود روز پنجشنبه از کلید خوردن این اصلاحات پرده برداشت.

وی در این خصوص وعده شفافیت و پاسخگویی بیشتر داد و تاکید کرد که از این هفته قوانین داخلی جدیدی در پارلمان اروپا برای مقابله با فساد مالی با منشا خارجی وضع می‌شود.

رئیس پارلمان اروپا همچنین فهرست هدایایی را که سال گذشته میلادی دریافت کرده بود منتشر کرد که در آن اقلامی چون سوسیس خشک، شامپاین، روسری، کتاب، شکلات و یک مجسمه آبی رنگ گوسفند دیده می‌شود

این هدایا روز ۱۲ ژانویه ۲۰۲۳ در قالب یک سند عمومی به ثبت رسیده و اکنون در وب‌سایت پارلمان اروپا منتشر شده است.

این در حالیست که بنا به آیین نامه داخلی پارلمان اروپا، کلیه نمایندگان موظفند یک ماه پس از دریافت هدایا فهرست اقلام آن را اعلام کنند.

سخنگوی رئیس پارلمان اروپا در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که اقدام خانم متسولا در انتشار هدایای دریافتی با هدف «تشویق به شفافیت» و «الگوسازی» و پرهیز از رویه پیشینیانش صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مهلت ثبت این هدایا از سوی خانم متسولا رعایت نشده گفت «این عملی است که طبق ملاحظات در نظر گرفته شده روسا ملزم به رعایت قواعد آن نیستند.»

سخنگوی رئیس پارلمان اروپا با این حال تاکید کرد بر اساس رویه تازه مورد نظر خانم متسولا مبنی بر لزوم در پیش گرفتن شفافیت و مسئولیت بیشتر از سوی کلیه اعضا، وی از این پس برنامه زمانی ثبت هدایا را رعایت خواهد کرد.

وی همچنین در این خصوص تصریح کرد که پیشینیان خام متسولا به این قاعده مقید نبودند و در گذشته «هیچ چیزی» را اعلام نکرده بودند.

گفتنی است که اوا کایلی، نماینده یونانی این نهاد قانونگذاری اروپایی که یکی از معاونین خانم متسولا بود پیش‌تر به ظن دست داشتن در این رسوایی است از سمت خود کنار گذاشته شد.

«قطر‌گیت» که رد حمایت از میزبانی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در آن دیده می‌شود در حالی بنیان‌های بزرگ‌ترین نهاد قانونگذاری اروپا را به لرزه انداخت که دوحه دست داشتن در هرگونه تلاش برای دادن رشوه را به کلی رد کرده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پرونده فساد مالی «قطر گیت»؛ نماینده پیشین پارلمان اروپا به ارتباط با دوحه و رباط اعتراف کرد

رسوایی فساد در پارلمان اروپا؛ اقدامات قانونی برای سلب مصونیت قضایی دو نماینده به جریان افتاد

قطرگیت؛ دادگاه ایتالیا حکم تحویل همسر نماینده سابق پارلمان اروپا را به بلژیک صادر کرد