اِل‌چاپو، یکی از بزرگترین قاچاقچی‌های مواد مخدر «شش سال است که آفتاب را ندیده»

نیروهای امنیتی، ال‌چاپو سلطان مواد مخدر مکزیک را همراهی می‌کنند
نیروهای امنیتی، ال‌چاپو سلطان مواد مخدر مکزیک را همراهی می‌کنند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ال‌چاپو، که یکی از قدرتمندترین رهبران کارتل مواد مخدر سینالوآ در مکزیک بود اکنون در زندان فوق امنیتی در آمریکا دوران حبس ابد خود را می‌گذراند. به گفته وکیلش او از مشکلات روحی رنج می‌برد. وکیل وی اعلام کرد که ال چاپو که روزی نامش لرزه بر اندام می‌انداخت «شش سال است که روی آفتاب را ندیده است.»

آگهی

مافیای پیشین مواد مخدر مکزیک که اکنون در زندان آمریکا دوران حبس ابد خود را می‌گذراند، از مشکلات روحی و افت وضعیت سلامتی رنج می‌برد. وکیل وی اعلام کرد که او شش سال است که روی آفتاب را ندیده است.

خوآکین گوزمن ملقب به «اِل‌چاپو»، قاچاقچی سابق مواد مخدر و رهبر «کارتل سینالوآ» روز سه شنبه ۱۷ ژانویه درخواست کمک خود را به دلیل آنچه آزار روانی در زندان آمریکا می‌خواند، از طریق وکیلش به مکزیک ابلاغ کرد. او در حال گذراندن دوران حبس ابد خود در زندانی در آمریکاست.

خوزه رفوجیو رودریگز، وکیل او در مکزیک، در مصاحبه‌ای درباره وضعیت نگهداری ال‌چاپو در زندان گفت: «در طی شش سالی که خواکین دوران زندانش را در آمریکا می‌گذراند، روی خورشید را ندیده است.» وکیل او اعلام کرد که «ال چاپو در کوه‌های بیابانی کُلُرادو، در یکی از امن‌ترین زندان‌های ایالات متحده نگهداری می‌شود و تنها سه بار در هفته می‌تواند سلول خود را ترک کند، بدون اینکه خورشید را ببیند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

وکیل او در مکزیک از طریق یکی دیگر از وکلا در آمریکا، پیام صوتی را از ال چاپوی ۶۵ساله دریافت کرده است که نشان می‌دهد «او از اختلالات روانی رنج می‌برد.» و وخامت وضعیت سلامتی‌اش می‌تواند به مرگ زودرس بینجامد.

درخواست استرداد به مکزیک

به گفته این وکیل، طبق توافق انجام شده میان ایالات متحده و مکزیک، مقامات مکزیکی باید مراقب شرایط بازداشت وی باشند.

خواکین گوزمن که زمانی رهبر کارتل سینالوآ، از قدرتمندترین کارتل‌های مواد مخدر در مکزیک بوده است، یک بار در ژانویه ۲۰۱۷ به عدم استردادش به مکزیک اعتراض می‌کند. او در ماه اکتبر، لغو حکم موجود و انجام محاکمه‌ای جدید را برای خود درخواست داده بود.

شکایت‌های وی بیشتر پس از آن ناشی می‌شود که در جریان دستگیری یکی از پسرانش به نام او-ویدیو گوزمن در روز ۵ ژانویه در ایالت سینالوآ در طی عملیاتی پلیسی ۲۹ نفر (از جمله ۱۰ پلیس و ۱۹ مظنون جنایت‌کار) کشته شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رسوایی «قهرمان مبارزه با مواد مخدر»؛ وزیر سابق به جرم دریافت رشوه از قاچاقچیان محکوم شد

نستور پرز سالاس، یکی از «مخوف‌ترین جنایتکاران مکزیک» و عامل قتل خانواده‌های نظامیان بازداشت شد

جنجال‌های یک ویدیو؛ آیا موشک‌های ارسالی به اوکراین از باندهای قاچاق مواد مخدر مکزیک سر درآورده‌اند؟