سرطان به اختفای ۳۰ ساله پدرخوانده پایان داد؛ دستگیری سرکرده مافیا در «روز بزرگ ایتالیا»

ماتئو مسینا دنارو، رئیس بازداشتی مافیای ایتالیا و نقشه ایتالیا
ماتئو مسینا دنارو، رئیس بازداشتی مافیای ایتالیا و نقشه ایتالیا Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماتئو سالوینی، معاون نخست وزیر ایتالیا با اعلام خبر دستگیری ماتئو مسینا دنارو، سرکرده فراری مافیا و مهمترین جنایتکار تحت تعقیب این کشور، روز دوشنبه را «روزی بزرگ برای ایتالیا» دانست.

آگهی

ماتئو سالوینی، معاون نخست وزیر ایتالیا با اعلام خبر دستگیری ماتئو مسینا دنارو، سرکرده فراری مافیا و مهمترین جنایتکار تحت تعقیب این کشور، روز دوشنبه را «روزی بزرگ برای ایتالیا» دانست.

آقای دنارو از ۳۰ سال پیش متواری بود و زندگی مخفیانه‌ای داشت، در پالرموی سیسیل و پس از مراجعه به مرکزی پزشکی برای پیگیری درمان بیماری سرطان در جریان عملیاتی با مشارکت حدود ۱۰۰ نیروی کارابینیری (ژاندارمری ایتالیا) دستگیر شد. البته بنا بر اعلام ژاندارمری ایتالیا، او با هویت جعلی آندرِآ بونافده به این مرکز درمانی خصوصی مراجعه کرده بود ولی با بررسی‌های صورت گرفته، هویت واقعی او شناسایی شد. 

رسانه‌های ایتالیایی گزارش دادند که او بلافاصله پس از دستگیری به هویت واقعی خود اعتراف کرد.

گفته می‌شود آقای دنارو نامزد مطرح جانشینی پدر خوانده‌های بزرگ کوزا نوسترا (مافیای سیسیل) همچون سالواتوره (توتو) رینا و برناردو پروونزانو بوده که به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در زندان درگذشتند.

AFP
ماتئو مسینا دنارو در بازداشت پلیس ایتالیاAFP

آقای دنارو مهمترین «جنایتکاران تحت تعقیب» در ایتالیا بود. او که فرزند یکی از روسای کوزا نوسترا بود و در سال ۱۹۶۲ در تراپانی سیسیل واقع در جنوب ایتالیا و به دنیا آمد. با این حال، تنها عکس موجود از او به دهه ۱۹۹۰ بازمی‌گشت و پلیس ایتالیا ناگزیر شده بود تا با استفاده از فناوری‌های روز به تصویری تقریبی از چهره حال حاضر او دست پیدا کنند. 

پلیس ایتالیا اجرای پروژه شناسایی و دستگیری اعضای ارشد مافیای این کشور را از دهه سال ۲۰۰۰ آغاز کرد ولی به سرانجام رسیدن آن به دلیل گستردگی این شبکه و نیز بهره‌مندی آنها از گروه‌های حامی فعال در نهادهای مختلف، تقریبا ۲۰ سال طول کشید.

آقای دنارو فارغ از دست زدن به جرایمی همچون پول‌شویی و قاچاق مواد مخدر به‌ اتهام ایفای نقش در قتل‌ جیووانی فالکونه و پائولو بورسلینو، دادستان‌های ضد مافیا در سال ۱۹۹۲ به طور غیابی به حبس ابد محکوم شده است. او همچنین به‌دلیل نقش داشتن در بمب‌گذاری‌های مرگبار سال ۱۹۹۳ در فلورانس، رم و میلان و ربودن فرزند یکی از اعضای مافیا که قصد داشت علیه او شهادت دهد، با اعمال مجازات با حبس ابد روبرو است.

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، دستگیری ماتئو مسینا دنارو را «پیروزی بزرگ» برای دولت این کشور توصیف و آن را نشانه تسلیم‌ناپذیری مقابل مافیا عنوان کرد.

خانم ملونی سپس عازم پالرمو شد تا با مقام‌های پلیس محلی و دادستان‌ها درگیر پرونده آقای دنارو دیدار و گفتگو کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا رهبران مافیای ایتالیا با وجود نگرانی از دستگیری از «قلمرو» خود دور نمی‌شوند؟

مافیای ایتالیا چگونه در دوران شیوع کرونا نفوذ خود را افزایش می‌دهد؟

پرسه‌زنی شبانه سلطان جنگل در حومه رم؛ فرار شیر از سیرک وحشت‌آفرین شد