روند صعودی صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا می‌کند؟

نفتکش در حال پهلوگیری در پایانه نفتی خارک
نفتکش در حال پهلوگیری در پایانه نفتی خارک Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری رویترز بر پایه دسترسی به داده‌های شرکت‌های رصد کننده محموله‌های نفتی مدعی شد که صادرات نفت ایران در دو ماه پایانی سال ۲۰۲۲ به بالاترین سطح در سه سال گذشته رسیده و با آغاز سال ۲۰۲۳ نیز محموله‌های سنگین‌تری روانه چین و ونزوئلا شده است.

آگهی

خبرگزاری رویترز بر پایه دسترسی به داده‌های شرکت‌های رصد کننده محموله‌های نفتی مدعی شد که صادرات نفت ایران در دو ماه پایانی سال ۲۰۲۲ به بالاترین سطح در سه سال گذشته رسیده و با آغاز سال ۲۰۲۳ نیز محموله‌های سنگین‌تری روانه چین و ونزوئلا شده است.

سارا وخشوری، مدیر شرکت مشاوره «اس‌وی‌بی انرژی اینترنشنال (SVB Energy International) به رویترز گفت: «صادرات نفت خام ایران در دسامبر ۲۰۲۲ به طور متوسط  روزانه ۱.۱۳۷ میلیون بشکه بود که با ۴۲ هزار بشکه افزایش نسبت به متوسط روزانه ثبت شده در نوامبر به بالاترین رقمی که در سال ۲۰۲۲ برآورد کرده بودیم، رسید.»

خانم وخشوری افزود: «در مقایسه با دولت ترامپ، [در دوره بایدن]هیچ‌گونه اقدام جدی علیه صادرات نفت ایران صورت نگرفته است. صادرات [نفت ایران در] ژانویه نیز تا کنون مانند ماه‌های اخیر بالا بوده است.»

به گفته او، کاهش تقاضای چین و عرضه نفت روسیه در بازار چین چالش بزرگی برای ایران بوده است. با این حال، این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد که بیشتر نفت صادراتی ایران همچنان عازم چین و بخشی از آن هم راهی ونزوئلا می‌شود. 

در مقابل، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملیِ کاخ سفید، گفت که اجرای تحریم‌های وضع شده علیه ایران با قدرت از سوی دولت جو بایدن در حال اجراست و «شاخص‌های کلان اقتصاد ایران به وضوح این ادعا را تایید می‌کند.»

اما شرکت مشاور «پترو لجستیکس» (Petro-Logistics)  که عرضه نفت را دنبال می کند، از ثبت روند صعودی صادرات ایران خبر داد و تایید کرد که صادرات نفت ایران به بالاترین سطح از مارس ۲۰۱۹ رسیده است. همزمان، شرکت کپلر (Kpler) نیز اعلام کرد که صادرات نفت خام ایران در نوامبر گذشته ۱.۲۳ میلیون بشکه در روز بوده که بالاترین میزان از اوت گذشته و همسطح با صادرات آوریل ۲۰۱۹ به شمار می‌رود. 

البته شرکت بریتانیایی ورتکسا (Vortexa) تایید کرده که صادرات نفت روسیه به چین از ماه دسامبر گذشته کاهش پیدا کرده و واردات نفت ایران به چین در دسامبر گذشته به رکورد جدید ۱.۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. 

همزمان با بروز شواهدی مبنی بر روند صعودی صادرات نفت ایران، رسانه‌های این کشور نیز گزارش دادند که لایحه بودجه سال آینده این کشور بر پایه برآورد صادرات روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت تدوین شده است. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۸ و پیش از خروج آمریکا از برجام روزانه حدود ۲.۵ میلیون بشکه بود ولی با بازگشت تحریم‌های آمریکا این میزان سیر نزولی به خود گرفت و مطابق برخی برآوردها حتی به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز نیز رسید. 

هر چند، این امیدواری وجود دارد که با احیای برجام، ایران بار دیگر به سهم پیشین خود در بازار نفت دست یابد ولی مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم‌های آمریکا از سپتامبر گذشته تقریبا متوقف شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل برای اولین بار به اروپا نفت خام صادر کرد

اعمال سقف قیمت بر نفت روسیه؛ درآمد ارزی مسکو با ارزان فروشی انرژی نزولی شد

نیروی دریایی ایران برای رزمایش قریب‌الوقوع با روسیه و چین آماده می‌شود